Vilka verktyg ska man ha?

gul_zebra

Trådstartare
Okej buke, nu är jag trött på att behöva låna verktyg som jag inte får tummen ur och köper. Jag måste skrapa ihop en basic vektygslåda, för de där tillfällena när man ska sätta upp en krok, skruva en möbel eller vad som. Grundläggande grejer.
Vad anser ni bör finnas i varje hem?
//Zebra som äger sticksåg och filar men efter 10 år i eget boende fortfarande inte skaffat en jävla hammare :cautious:
 
Som Dobbis, fast jag har fler än så. Det finns billiga små satser med skruvmejslar i olika storlekar att köpa på byggvaruhusen. Tänk på att skaften ska vara grova och greppvänliga så att du får bra tag. En smart grej är en liten syl att göra ett märke med så för sen går det mycket lättare att dra i kroken, skruven eller vad det nu var. En avbitartång är bra att ha om du behöver bita av en ståltråd eller om en skruv skulle vara lite för lång så att spetsen sticker ut. Kanske en polygrip också - det är en tång som går att ställa in så att man kan greppa både smått o stort. Två hammare, en vanlig stor och en liten. Mycket lättare att slå i små pyttespikar med en liten hammare. Skulle du få besök av någon som har en son som är mellan sådär 4-10 år så kan en liten hammare, en näve spik och några brädlappar från en byggcontainer roa honom hela halva dagen!
 
Jag har hammare, en skruvmejsel med utbytbara bits (guld!), måttstock/måttband, ett verktyg som jag inte vet vad det heter men man skruvar loss stora muttrar med den (:p) och några olika tänger.
Sen har vi typ tusen sådana små insexnycklar som man får med i varenda ikeamöbel och lite blandat smått och gott som vitt snickerspackel inkl skrapa, buntband i olika storlekar, kabelklips osv.
Har en låda med olika skruvar också men den använder jag inte så ofta.

Jag har funderat på att köpa en skruvdragare/borrmaskin, men brukar bjuda hit pappa på kaffe när behovet uppstår :angel:
 
På Ikea så har de ett "verktygsset" (fattar inte varför de inte kallar det för verktygslåda). Det är visserligen litet och billigt, men jag har klarat mig förvånansvärt bra med det. Jag fick ett för 10-11 år sedan och har ytterst sällan haft behov av något mer avancerat än det som följde med där.
 
Detta är vad jag använder mest i min arsenal, i inbördes ordning:

- häftpistol
- tumstock och måttband
- hammare
- slagborr
- såg
- skruvmejslar i S/M/L av båda varianterna
- liten avbitartång
- en liten skruvdragare
- vattenpass

Häftpistolen använder jag till typ allt, helt klart favoriten i verktygslådan. Buntband, diverse skruvar, krokar, spik och tavelkrokar är också frekvent använt, plus "möbeltassefilt".
Och så ser jag till att ha femtioelva tusen storlekar på plugg, men aldrig den storlek jag behöver :angel:

Resten (bl.a slipmaskin, hylsnycklar, insexnycklar, skiftnycklar, större/mindre tänger, polygriper etc) är mest bonusar och gör livet enklare vid projekt.
 
Okej buke, nu är jag trött på att behöva låna verktyg som jag inte får tummen ur och köper. Jag måste skrapa ihop en basic vektygslåda, för de där tillfällena när man ska sätta upp en krok, skruva en möbel eller vad som. Grundläggande grejer.
Vad anser ni bör finnas i varje hem?
//Zebra som äger sticksåg och filar men efter 10 år i eget boende fortfarande inte skaffat en jävla hammare :cautious:
Skruvmejslar, antingen manuell och/eller skruvdragare. Manuella finns med flera olika sorter i så du kan byta.
Hylssats.
Hammare.
Olika sågar beroende på trä, metall och även sticksåg.
Tångar, olika storlekar och ändamål.
Insexnyckel.
Måttstock.
Vattenpass.
Stege.
Tejp.
Skruvar.
Spikar.
Slippapper.
Häftpistol.
Filar.
 
Hammare, skruvmejslar, tumstock och en liten multitång klarar man sig ganska långt på om man inte ska göra något mer avancerat än hänga upp tavlor och skruva ihop IKEA-möbler. Enklast är väl dock att utgå från vilka prylar du haft behov av att låna tidigare, och köpa sådana.
 
Jag gick och skaffade mig en sambo som hade hur mycket verktyg som helst.

Ibland ångrar jag dock att jag inte bara uppgraderade min egna verktygslåda :D

Skämt åsido lite olika skruv, spik, krokar. Jag kom långt med en samlingsask från typ Jula.

Olika bits och skruvdragare är guld värt!
 
Okej buke, nu är jag trött på att behöva låna verktyg som jag inte får tummen ur och köper. Jag måste skrapa ihop en basic vektygslåda, för de där tillfällena när man ska sätta upp en krok, skruva en möbel eller vad som. Grundläggande grejer.
Vad anser ni bör finnas i varje hem?
//Zebra som äger sticksåg och filar men efter 10 år i eget boende fortfarande inte skaffat en jävla hammare :cautious:
Liten Yxa. Jag är verkligen ingen verktygsmänniska, men det är typ en yxa man saknar om man saknar någonting. Tar in julgran? yxa av längst ned. Släng ut julgran, yxa av grenarna.

Avbitartång/sekatör för när barnet fastnat med fingret i en plastblomkruka, plattång (för att vika ihop smycken som vikt ut sig) och hammare (och spik faktiskt).

(Antar att mina andra favoriter hemma, spett och lie inte ger mycket glädje om man inte har lera som grunt i trädgården och försöker odla en liten äng i diket. Är sugen på en skära för gräskanterna. )
 
Okej buke, nu är jag trött på att behöva låna verktyg som jag inte får tummen ur och köper. Jag måste skrapa ihop en basic vektygslåda, för de där tillfällena när man ska sätta upp en krok, skruva en möbel eller vad som. Grundläggande grejer.
Vad anser ni bör finnas i varje hem?
//Zebra som äger sticksåg och filar men efter 10 år i eget boende fortfarande inte skaffat en jävla hammare :cautious:
Fyller på @dobbis låda med 10s nyckel och en lagom stor skiftnyckel.
Och så inte glömma silvertejp och buntband. Helt ovärderligt. ;)
 
Borrhammare med SDS-fäste och adapter till vanliga borrhuvuden (så den fungerar som rejäl borrskruvdragare :love:) så klarar du allt i betong/trä/gips-väg.
Miniskruvdragare så du når där det är för trångt för monstermaskinen.:up:
Polygrip + skiftnyckel, när något behöver dras åt/lossas.
Fogsvans med halvsmå tänder.
Sekatör.
Ett skruvmejselkit med utbytbara huvuden för runt 200 spänn.
En vikbar aluminiumstege med tre steg så du når allt du vill borra/slita ner/tapetsera upp/måla.

Det är typ det som jag använder, äger dock 3 ggr så mycket prylar som bara tar plats. Inklusive mina två hammare som jag inte använt på drygt 8 år. :D
 
Et voilà!

DzNpgZ0.jpg
 
Tack! Blir en liten lista på framtida inköp alltså, turligt nog inte milslång iaf tack vare en del inköp till mitt kattbursbygge :D
 
Ifall någon inte visste - det finns två vanliga sorters stjärnskruvmejslar.
Phillips och Pozidriv. De är hyfsat lika men inte helt; när en skruv behöver skruvas i/ur med kraft är skillnaden viktig och avgör ofta om mejseln kommer att glida/slira sönder skruvskallen till ackompanjemang av svordomar eller bli kvar i skruven och göra nytta.
screws_phillips_pozidriv_comparison.jpg
 
På Ikea så har de ett "verktygsset" (fattar inte varför de inte kallar det för verktygslåda). Det är visserligen litet och billigt, men jag har klarat mig förvånansvärt bra med det. Jag fick ett för 10-11 år sedan och har ytterst sällan haft behov av något mer avancerat än det som följde med där.

En sån har jag också :D det plus skruvdragare, vattenpass och en såg så är typ alla behov täckta :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp