Vilka värden till häst

N

Nikki

Vilka värden ska ett hö och ett hösilage ligga på till en varmblodig travare i full tävlingskonditon som är hingst och 6 år? Hästen går tuffa jobb/tävlar regelbundet och är duktig på att äta grovfoder men lite svår att hålla i hull. Och till två dräktiga ston? Måste jag ha två olika sorters hö elller hösilage i och med att de är i början utav dräktigheten, och det är de tre sista månaderna som de behöver extra protein. Eller kan jag komplettera med lusern och kraftfoder på slutet utav dräktigheten?

Sv: Vilka värden till häst

Du kan ge samma grovfoder till hästarna. En högpresterande travhingst har stort behov av både energi och protein.
Så försök hitta ett grovfoder med hög energi och proteinhalt.
Det är inget farligt att proteinhalten är något för hög i början av dräktigheten, bättre det än tvärt om.
// Linda

vi hade i vintras en kvot på silaget på 9.3 (råprotein. 100 gr/kg ts. och mj, 10.7) det är höga värden tycker jag ;)

Höga värden på energi har vi haft på de gamla vallarna (runt 12 MJ), vi siktar på att få ner energin i närheten av 10 och en kvot på 6-8. Energin försöker vi styra med vallfrösammansättningen i det vi nyanlägger.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 558
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka