Vilka värden ska jag önska..??

Blomskan

Trådstartare
Ska beställa foder från en ny leverantör.
Vi första kontakten skall man komma med önskemål angående näringsvärden.

Men vad är bra näringsvärden?
Värdena som jag ska ange är per kilo foder.
Hästarna som kommer att utfodras är både hobby/tävlingshäst samt rena skogsmullar som mest går i hage.

De värden som efterfrågas är:
Ts-halt
- Smältbart protein (per kg foder)
- Energi MJ (per kilo foder)

Såå tacksam för hjälp.

Sv: Vilka värden ska jag önska..??

Är det hö eller silage?

Hö bör ha ett TS-värde på 84%, silage på ca 40-60%.

För vuxna hästar bör hö ha: 8-10 MJ/kg och 40-50 g smb rp/kg

Sorry!
Visste att det var något jag glömt skriva.

Det är hösilage.

Så då ska jag önska mellan 40-60% ts-halt alltså.

Är det samma energi o smp rp oavsett hö eller hösilage?

Jag tycker personligen att 40% är lite väl blött om man ska ha det till hästar. Oftast ändrar de inte priserna heller om det är låg TS halt och man betalar bara för en massa vatten. 60-70% TS brukar bli bra till hästar. Och blir det en riktigt kall vinter riskerar man att balarna fryser om det är alltför låg TS.

Fast forskningen visar att hästar mår bäst och tycker det är godast vid ca 50% TS. Så 40 till 60 är helt klart att föredra före 70 som är ganska torrt. Vill man ha så torrt är det bättre att hålla sig till hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har köpt gård och ska för första gången beställa hösilage. Min leverantör har många olika kvaliteter att erbjuda och ville...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: Hellas
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka