Vilka värden ska jag använda?

Jfrelin

Trådstartare
På min analys av mitt HH så finns det ett värde som heter kg/foder och ett som heter kg/torrsubstans. Vilket är det som jag ska använda när jag räknar ut min foderstat?

Sv: Vilka värden ska jag använda?

Jag antar att du fodrar med kg foder och inte med kg torrsubstans.

Du använder värden per kg foder vid foderstatsberäkning.

Jo iofs men värdena ser så konstiga ut på kg/foder och mer normala på kg/torrsubstans. Dessutom står det en text längst ner på analysen som jag tolkar som att man ska använda kg/torrsubstans.

Energin i kg/foder är 6,8 MJ allstå inte så bra och i kg/torrsubstans 8,3 MJ SMRP är 38gr kg/foder och 48 gr kg/torrsubstans.

Jag ska kolla vad det var som stod längst ner på analysen när jag kommer hem och då återkommer jag.

Men jag håller med dig om att man borde räkna med kg/foder vilket är det jag har gjort men jag tycker inte foderstaten ser okej ut.

Det är klart att värdena är högre om man tittar på kg/torrsubstans!

Har du hö är ju värden per kg foder 84 % av värdena på kg/torrsubstans. Torrsubstans är ju vad som är kvar när vattnet är borträknat, i kg foder är det ju vatten fortfarande kvar (16 % vatten i hö, varierande vad gäller hösilage)

Jag tycker du hade ett trevligt hö :) Med en kvot på 5,5 så kan du ju ge en bred bas med hö och sedan tilsätta lagom med kraftfoder så har du ju en jättebra foderstat sen!

Okej vad skulle ni göra för foderstat på detta HH, 68% torrsubstans, med värdena ovan till en häst som väger 650 kg i normalt arbete, rids 1 tim/dag tränar 2ggr i veckan. Kraftfodret har värdet 11 MJ enrgi, 85 g SMRP. Jag vill inte ge honom mer är 10kg ensilage.
Mineraler och sånt kan ni bortse ifrån.

Jfrelin skrev:
Okej vad skulle ni göra för foderstat på detta HH, 68% torrsubstans, med värdena ovan till en häst som väger 650 kg i normalt arbete, rids 1 tim/dag tränar 2ggr i veckan. Kraftfodret har värdet 11 MJ enrgi, 85 g SMRP. Jag vill inte ge honom mer är 10kg ensilage.
Mineraler och sånt kan ni bortse ifrån.

varför så lite silage??? Det bästa är ju om hästen kan äta mets ensilage och mindre av annat. OM jag inte läst/uppfattat fel så ska hästen ha minst 100% torrsubstans per 100 kg kroppsvikt. Vilket då borde betyda att minimum för din häst i ett överslag borde bli 9 kg.

Hade det varit min häst hade jag satsat på att försöka få den att äta så lite annat som möjligt utöver silagen.

Jo jag förstår vad du menar men han äter inte upp ensilaget om han får mer än 9kg utan resten får jag mocka ut och det känns lite onödigt att slänga så mycket, känns som att kasta pengar i sjön.

De flesta tävlingshästar får inte mer än 10 kg i stråfoder om dagen, iallafall inga jag känner eller i de proffsstall jag har jobbat i.

Många tävlingshästar jag känner får i sig större mängder än så. Det beror helt på vilken miljö de vistas i, hur stressade de är (om de ger sig tid och ro att äta) och om de har magen i trim. Magkatarrshästarna brukar inte få i sig de mängderna de skulle behöva.

Men jag förstår att det känns trist att mocka ut de summorna, det räcker ju med 10 kg och det blir nog inte problem att hitta ett bra komplement i kraftfoderhyllan.

Precis jag tycker att det räcker med 10kg och det är klart att man kan få i dem mer men när man vill ge dem mer energi så vill man ju ge det med kraftfoder och det blir ju lite begränsat om man ger en massa stråfoder eftersom det är lätt att proteinet skjuter i höjden eller är jag helt ute och cyklar nu?

Kraftfodret skrev jag ju värdena på 11 MJ 85gr SMRP.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
459
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar