Vilka värde bör hösilaget ha?

M

miisen80

Ska nu ge mig ut och leta rätt på ett bra hösilage, men jag är lika klok på det här med analysresultat. (har läst på så gott jag kunnat men inte hittat någon riktigt bra förklaring)
Någon som kan hjälpa mig lite?
Har ett fullblod på 22år som promenadrids, är svår att hålla i hull och är för tillfället alldeles för smal. (Hon är inte så sugen på att äta några större mängder)
Vad bör värdena ligga på?

Sv: Vilka värde bör hösilaget ha?

Det du ska titta efter är hur kvoten mellan energi och protein är. Ju högre desto bättre och gärna minst 6 g smb rp/MJ.

Smrp delat med mj ska bli 6 eller högre.

Till vårt fullblod vill jag gärna ha minst kvot 8 i foderstaten (totalt), han är svårfödd och petig i maten.

Så höga värden som möjligt värdesätter jag när jag letar grovfoder. Hade ett hö med smrp 113, de åren var hästarna superfina!

Detta hösilage har jag bestämt mig för att köpa, kan det vara något?

TS 68%
Råprotein 114g/kg
SMRP 76g/kg
Energi 9.9MJ/kg
Ca 5.2g/kg
P 2.6
Mg 1.3
K 29.1

76/9,9= 7,6 i kvot
helt OK TShalt..
jag skulle ha köpt det..
du kan behöva ge ett kratfoder med lite högre kvot i. tex nya groov..

http://www.geocities.com/fodersidan/

WHAT??
Med det hösilaget finns väl ingen anledning att ge kraftfoder med högt proteininnehåll???? :confused:

Det hösilaget låter utmärkt för ts häst, ge av det i fri tillgång och om det behövs så ger du av vilket kraftfoder du vill. Det går till och med att komplettera med olja, eftersom det är en hög kvot i både grovfoder och de allra flesta kraftfodersorter.

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 040
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: akleja
·
Foder & Strö Jag har en ettåring av en långsamväxande och lättfödd ras. Av andra ägare av samma ras har jag förstått att fri tillgång inte passar...
Svar
8
· Visningar
983
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10