Vilka tömkör sina hästar med inspänning/annan hjälp tygel?

mackan

Trådstartare
Vill ha hjälp och råd.
Tömkör min femåring sen ett år tillbaks han var tidigare aldrig tömkörd innan jag köpte honom så vi har jobbat oss upp från början s.a.s. Han går i en väldigt trevlig, väl avvägd, balanserad form, trampar på bra med bak, söker sig nedåt, lydig för hjälper och kommandon osv. Har dock aldrig jobbat honom på töm med nån form av inspänningstygel... Varit feg för det då jag trots att jag hållt på med hästar många år, aldrig använt mig så mycket av det, så rädd att jag ska pyssla med ngt jag inte vet tillräckligt om osv och har därmed avstått eftersom han jobbat i en väldigt trevlig form oavsett och hela tiden styrkt denna form..

Samma sak under uppsuttet arbete i princip,gällande formen....Har nu kommit till ett stadie i ridningen- dressyr arbetet, då han går så bra att det är dags att höja kraven lite tycker tränaren. Hon anser att han forfarande behöver stärkas en del formmässigt då han inte riiiktigt orkar ända fram ibland, dvs han går i en "trevlig" form, men vi vill höja kraven lite från "trevlig" till "mer än trevlig".. ;) hon rekommenderar inspänning när jag tömkör för att "pusha" honom lite i stärkande arbetet och komma vidare på vägen.
Forfrarande osäker dock och vill höra:

1) hur folk använder sig av inspänningen och om ni anser att det är poäng i det att vi kan tillgodo göra hans arbete bättre på töm med en inspänning?

2) Typ av inspänning/Hjälptygel. Har ni sån med gummiringar mitt i? Gummisnodd? Varför använder ni endera? Hur exakt spänner ni dessa? (Har sett flera alternativ.)

3) allmänna kommentarer om era åsikter runt inspänning/hjälptygel under tömarbete.

OBS! Notera att jag när jag tömkör inte enbart tömkör på volt, utan ständigt byter varv, växlar voltarbete med serpentiner, vändningar, byge av varv osv, och att jag därmed har tömarna spända på ett sätt som inte hindrar mig att byta varv utan att behöva justera tygeln varje gång.... har bägge tömar i mellersta hålen på tömkörningsgjorden, så yttre tömen löper då över ryggen på honom när jag tömkör på böjt spår.

Kan nån tipsa mig och delge mig kunskaper per min ovan förfrågan? PM:a går oxå bra som alternativ!
tack! :bow: :bow:

Sv: Vilka tömkör sina hästar med inspänning/annan hjälp tygel?

Om jag ska säga min åsikt kring inspänningstömmar så är det så att jag personligen inte använder inspänningtyglar av något slag, har iaf inte behövt det hittills. Jag ser inget fel att använda det, bara man inte försöker tvinga hästen att gå i rätt form. Jag tycker inte det är speciellt bra att försöka tvinga ned hästans huvud och tvinga hästan att böja på nacken genom inspänningtyglar. På en del hästar är det ju nödvändigt eftersom dom av naturen har en dålig form. Men om hästen är stark och välarbetad ska man inte behöva hjälptyglar och dyl.

Kommentera gärna detta. :bow:

Tack. är som du ser av mitt inlägg oxå försiktig med inspänning och har inte använt det. Men vill höra från folk som ANVÄNDER och har erfarenhet och kunskap runt användandet, och vad de säger. Jag är inte ute efter att tvinga ner hästen i någon form, han jobbar i en bra form redan, utan som jag försökte förklara intresserad av hur ev.(om alls) inspänning/hjälptygel kan "förhöja" resultatet/intensifieringen av det goda jobb hästen redan gör..... :bow:

Senast ändrad:

Men hallååå :) Putt :smirk:

Jag använder halsförlängare på min häst. Det är en fd travare som går med huvudet väldigt högt hela tiden. För att få honom att sänka sig så brukar jag longera med den. Det går itne så bra att rida med den. Men jag tror att det beror på att han inte vill riktigt eller att han inte fattar varför han har den på sig.
Halsförlängaren är ju en snodd som ger med sig så den är inte farlig att använda sig av.

Testa och se vad du tycker.
Lycka till!

Den enda inspänningstygeln som verkar vettig enligt mig är chambonen. Den uppmuntrar hästen att söka sig långt ned.
Jag fattar inte riktigt vad din instruktör vill uppnå genom att spänna in hästen? Grejen är den att alla inspänningstyglar verkar BAKÅT, och det är en jätterisk att hästen krullar och gör ingenting.
Nej jag fattar inte. Det låter som hon vill att han ska gå lite bakom hand.

Nja, det är nog inte alls det hon menar. hon är av åsikten att han kan gå ännu lite stadigare än han gör i fri form och därmed ytterligare stärka sina rygg muskler osv för att komma till den nivån att han sedan orkar gå i samma fina form utan hjälptygeln. Han är på en nivå när han går väldigt trevligt och vi vill höja ribban och gå till nästa nivå. Hon är av åsikten att vi kan hjälpa honom till den nivån snabbare med en lite pushande och uppmuntrande hjälptygel. Hon är proffsryttare och säger att man ofta jobbar så i proffsvärlden där man inte alltid har tid att vänta in sin häst den vanliga vägen genom ridning i några månader till för att komma till samma stadie.

som sagt, jag är kluven till iden då jag kör den mjuka linjen som sagt utan hjälptyglar, men samtidigt är jag endast hobby tävlings ryttare och min tränare är proffsryttare och utbildad tränare, riktigt duktig med riktig hästkänsla och mycket vettiga ideer och har hjälpt mig utbilda min häst med otroligt stor framgång och resultat och efter en linje jag stöder till 100%....så jag vill inte avslå detta bara för att jag är van vid ett visst sätt som jag arbetat på när det kommer till just detta ämne så att säga...)

Vad säger din tränare att du ska aänvända för inspänning och vad är målet med inspänningen? Vad är det du vill komma åt? Jag tycker inte man ska använda några inspänningstyglar vid tömkörning utan i så fall använda sig av de olika spänningsmöjligheterna med tömmarna. För att få den ideala spänningen tror jag tyvärr det krävs att ta ett varv åt gången, då hästar aldrig är helt liksidiga så då kan man anpassa efter häst och varv. Men det kan du ju göra som en liten extragrej efter du gjort ditt "vanliga" tömkörningsjobb.

Fråga henne lite mer konkret vad du ska använda, och varför.

Nora, tack för synpunkterna. Hallonsoda: läs första inlägget. där står förklarat vad syftet och argumentet är att eventuellt använda.

till alla: Syftet med min tråd är inte att utreda tränarens teorier eller ifrågasätta dessa utan få info om varför och hur folk som använder inspänning/hjälptygel när det tömkör, gör detta. Jag vill ha de som använder dessa medels åsikter och erfarenheter. Jag vill inte ha nån nedklankningstråd om hjälptyglar och trodde jag var tydlig med detta då jag dessutom inte använder dessa själv och aldrig har..... :smirk:

Senast ändrad:

Jag använder inte "externa" inspänningstyglar när jag tömkör, utan jag brukar använda själva tömmen som inspänning. Det fick jag rekommenderat då jag var på tömkörningskurs med min häst.

Det finns flera olika sätt att göra det på men jag spänner tömmen från gjorden, genom bettringarna, genom ringarna på tömkörningsgjorden och till handen. Jag har aldrig haft problem med att hästen krullar sig och går bakom lod, men kan ju inte lämna några garantier för att andra hästar inte gör det. Jag tycker att det fungerar väldigt bra då jag kan vara väldigt lätt i handen och använda mig av tömmarnas "egen" tyngd (kör med lädertömmar). Jag hade tidigare svårt att behålla stötten på yttertygeln, men det upplevde jag också som lättare då jag använde mig av denna typ av inspänning. Eftersom den löper fritt så är den också lätt att ge eftergift på.
tmkrning_04.jpg
(Ursäkta den dåliga bildkvaliteten, men det är taget från en video).

Jag tror att du kanske ska prova dig fram lite och se vad som fungerar för dig. Ett bra tips är att köpa/låna videon Tömkörning av Anders Eriksson! Den gav mig en del tips. Lycka till! ;)

Senast ändrad av en moderator:

När jag tömkör brukar jag ta innerömmen från gjorden genom bettringen och till min hand för att få en ledande töm. Oftast fäster jag den i översta ringen på gjorden men ibland längre ner för att sänka formen lite. Ett bra sätt att hålla ett jämt stöd på ytter är att spänna som Peach visade på sin bild. Man behöver inte spänna ner hästen utan fästa änden rätt långt upp på gjorden bara för att få lite extra stöd från tömmens tyngd. Det man ska akta sig för är dock att hästen krullar ihop sig och inte tar stöd på ytter, vilket min kan göra om det blir för skarp inspänning.

Det jag tycker du ska göra är att prova dig fram, spänn på olika sätt, höj och sänk ta och ge och försök hitta vilket som passar bäst för din häst. det kan vara olika i olika varv och olika från dag till dag. Men när man hållt på länge går det lättare att hitta rätt snabbt. Mitt mål är oftast att kunna köra hästen ordentligt med tömmarna bara genom vabliga ringarna utan någon inspänning.

Jaja förlåt.. Men det där som peach sa lät rätt bra. I och med att du själv kan variera trycket och den sitter rel högt upp så kanske den kan vara en hjälp. Tyvärr så är det ju många som sätter på en gummisnodd, och spänner den för hårt. Eller okej jag har sett kanske 3-4 fall, men det är sorgligt.
Hästen går in med huvet och föraren känner att den fått lite håll på hästen :crazy:.

Jo men använd nåt som du själv kan vara lätt i handen med, och som inte uppmuntrar hästen att gå lååågt, om du vill sätta lite press på den.

Lycka till!

Tack! Precis sån info/input jag var ute efter....! Tack även Nora för liknande tips! :bow: :bow:

Liknande trådar

Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·
Hästhantering Vill höra synpunkter på träning av hästar som ridits fel under en längre tid, framförallt få ta del av andras erfarenheter av rekationer...
Svar
0
· Visningar
1 134
Senast: Zipp2010
·
Utrustning Jag har en häst som inte kan ha bett och rids därmed på hackamore och tömkörs på sidepull. De gånger jag longerat så har det varit med...
Svar
9
· Visningar
2 303
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama