Vilka tjänster har era travbanor?

norrsol

Trådstartare
Sedan -09 då maken tog licens har kostnaden konstant ökat för licensavgiften. Orsaken sägs ju vara att det blir färre B-tränare.

Vi har visserligen varit bortskämda med att inte ha banavgift (serviceavgift eller vad det nu heter?)

Mitt i perioden nu i Juni så kom ju ett inbetalningskort (750kr) då man tagit beslut att ta ut en sådan avgift på 1500kr per/år.

Vad tycker ni man kan "kräva" av en travbana? Har ni konstant provlopp? Har ni 2 åringsserier?

Kvällstid och speciellt Söndagar då en annan har tid att träna/köra är ju oftast rakbanan som en tvättbräda. Vi har knappt provlopp (får ofta inte ens ihop till deltagare till ett provlopp), inga 2 åringsserier? Karbinhakar i duschen som är trasiga, stopp i avloppet i duschen som oftast.

Jag har haft lite översende med detta ändå då vi inte betalt serviceavgift, men det kändes som att lite mer SERVICE vill man ha om man ska betala mer pengar.

Ska allt bygga på idella krafter? Eller har era banor betald personal/anställd personal som fixar detta?

Vilken service har ni och vilken service tycker ni man kan önska ("kräva") av sin hemmabana?

Har ni gjort något speciellt för att ändra på ev. saker ni varit missnöjda med, kom gärna med tips & råd :bump::bow:

Sorry för gnälltråd :grin:

Sv: Vilka tjänster har era travbanor?

Är försäkringspremien som har ökat bl.a. Att det inte går att få ihop till provlopp kan man ju inte bara beskylla banan, det måste ju tränarna ta tag i genom att träna hästarna och anmäla ut i provlopp som förberedelse inför kval/start.

Det är sant att man inte kan beskylla banan för att provloppn inte fylls. Det är ju alla tränares/nas "fel" naturligtvis.

Att provloppen delvis inte fylls här är för att kuskar inte kan hålla idealtiderna :mad: Vad är meningen med att anmäla till en tid och det körs mycket snabbare :devil: Man hade ju önskat när man haft unghästar att få träna olika positioner i provloppen :crazy:

Senast ändrad:

Fast det brukar ju vara ganska lätt åtgärdat om alla som kör snabbare än idealtiden får böta 100-500 kr varje lopp, dels är det en fin kassa att göra något för banan/ungdomarna och dels brukar det få de som kör att faktiskt göra som man har bestämt. :D

Jag upplever att när något är trasigt eller slitet så tror folk alltid att det är "nån annan" som säger till.

Jag är vän med en av banskötarna på Fb och tyckte att det var lite retligt att skriva och "klaga" över att stalldörrarna lät som nåt ur nån gammal skräckfilm. Det möttes verkligen positivt med sån feedback, speciellt som jag tyckte att de kunde kolla nån gång när de hade lite tid över.

Och om man tänker efter, hur ska de kunna ha koll på att box 12 i stall Y har problem med dörren till exempel?

Över lag så har vår banan blivit bättre underhållen sen de höjde serviceavgiften.

Att rakan är osladdad på vissa kvällar kan jag leva med. :idea: Jag vet ju när de jobbar (banans öppettider) så jag får räkna med lite puckelpist om det varit dåligt väder och jag inte kan vänta tills de sladdat.
(Jobbar dagtid så jag tränar alltid kvällar och helger)

gost: Jag är nog en som "klagat" via mail då man ibland jobbar dagtid & inte haft tid att ringa. Men det är just det jag skämms att "gnälla & klaga" :o

Möjligen att det kan bli bättre med serviceavgift, om inte annat kanske fler vill ha mer valuta för pengarna och klagar lite dom också :angel:

Snurrfian: Ja, det ska vara då att man tar det onda med det goda (eller hur man säger) & sponsrar något annat gott genom att böta ;)

beror nog på vilken bana man tillhör kan tänka mig att små banorna kan ha lite svårare att få till det med provloppen..
Vi kör våra provlopp i sammarbete med B-tränar föreningen vid våran bana då betalar man ju en medlems avgift till föreningen.
Sedan 50 kr när man vill va med på provloppet och det brukar va rätt bra uppslutning..

Jag tror att så länge man inte är otrevlig så kan man ta ut svängarna rätt rejält utan att banskötarna blir sura. Åtminstone verkar de glada när jag träffar på dem.

Vi har provlopp på vardagar på torsdagsförmiddagar med rätt skralt deltagande och med lite oregelbundenhet nån gång i månaden provlopp på lördagar i Amatörföreningens regi med stort deltagarantal :)

Men med provlopp är det ju så att det ska passa alla. Det är inte så konstigt att det är lågt deltagarantal på torsdagar för det ska mycket till att ta ledigt en hel dag för ett provlopp.

Det problemet finner man även på våran "bya-bana". + - 2 sek från idealtiden gäller hos oss. På varje möte tas det upp om fortkörare - vad ska man göra åt det?

Jag tycker att om någon har svårt att hålla tiden så kan dom andra faktiskt ta upp och köra angivet tempo, och låta den som kör för fort köra runt själv.

Sommartid kan vi ändå komma upp i 5 provlopp varje lördag, 2-årsserie ca varannan gång. Både för varmblod och kallblod. Alla är välkomna med sina hästar.
Våran klubb och bana sköts ideelt med några riktiga eldsjälar i spetsen.

...samma med våra provlopp...idealtid 1.24 +/- 2....första 500 efter 22, första 1000 efter 27...sista 1000 1.19 och sista 500 1.14....kul för orutinerade hästar....Nej :(
Det känns ju inte så kul att ens anmäla till provlopp då.

Jag tycker man kan anmäla till snabbare tider om man vill springa fortare. Jag tycker det är för slappa regler vid fortkörning. Direkt en bot på "svidande summa" så tror jag nog många lär sig klockan :angel:

Sista provloppet vi var med i gick 10 sek fortare:mad:

Vi har ju anställt folk på våran bana. Några eldsjälar som fixar på riktigt bra sätt vet jag inte om det finns:crazy: Det kan man ju kanske inte säga så mycket om, de flesta jobbar ju på dagarna och har detta som hobby, det är svårt att hinna med att engagera sig mycket.

Martha: Vi slutade också också åka på provloppsdagar då vi såg hur man körde :(

Senast ändrad:

Ja självklart anmäler man till snabbare om det är vad man tänkt köra, men när det finns någon som inte kan hålla sig behöver inte dom andra hänga på.

Vi har ju olika farter jämna, ojämna veckor 1.28, 1.25, 1.23 och fri fart.. Kallbloden lite olika beroende på vilka som kommer allt från 2,00 - 1,35 och olika distanser. I 2-årsloppen har vi poäng system, ju närmare idealtiden man kör desto högre poäng, men kör man typ 0,1 sek för fort blir man helt utan. Så det gäller för kuskarna att hålla sig till klockan.

Jag har själv kör för fort nån gång och fått höra det av våra "måldomare"
Ena gången skulle hästen ha ett ordentligt jobb innan lopp och behövde träna på startmomentet bland hästar, skulle anmäla till 1,23 men det var fullt och det enda som fanns då var 1,28. Jag sa till dom övriga i loppet att jag kommer köra för fort, att dom behöver inte hänga på.

Man får också tänka på att provloppen även är till för orutinerade kuskar, som kanske inte har bästa kollen på klockan alla gånger.

Senast ändrad:

Poängsystemen är ju jättebra. Nytta med nöje, man belönas för att man håller tiderna. Det är ju alltid en morot. :banana:

Visst är det även till för orutinerade kuskar, absolut! Det får man inte heller glömma. :laugh:

Men väldigt ofta tycker jag ändå att många "gröna" kuskar ändå försöker göra rätt. Här är det inte ovanligt att det är "gammrävarna" som blåser på värst och dessutom har minst tålamod med nya kuskar. Jag ha varit med om rutinerade kuskar som vrålar ut sin frustration över en nybörjare som inte gör exakt korrekt volt. Visst ska man tillrättavisa, men inte skrämma ihjäl nybörjare:grin:

*kl*
Är det bara våran bana som lyckats få ihop bra provlopp?
Vi tog upp det på årsmötet, då många va där. Så fick alla tala om hur dom ville ha det. Många tyckte att det inte gjorde något om man körde ifrån lite på slutet... så vi andra förklarade bara hur vi kände det med yngre hästar att bli från åkta..
Så tillslut så enades vi att klungloppen ska gå i en jämn fart hela vägen... inte som det blir på många banor man pullar upp för att kunna köra 11 sista 500:a
Sen la vi till ett lopp, som värmning eller vad man vill kalla det, för två åringar och kallblod eller om man har en äldre häst som behöver vara med i ryggar... Perfekt när man ska värma, byta lite positioner mm.
Och faktiskt i år har inte många lopp blivit förstörda.
Vi kör varje lördag, och provloppen är gratis. Vi har billigt fika och det brukar vara massa härliga människor på banan varje lördag. Det finns naturligtvis även lopp för dom som vill köra snabbare...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka