Vilka tider går de bra montéhästarna?

via

Trådstartare
Vi verkar ju ha begåvats med en uppfödning som är talangfull inom monté. (Han har gått tre lopp nu och har tre raka och tämligen överlägsna segrar.)¨
Nu undrar vi ju såklart hur pass bra han är, än så länge ser det ut att finnas ganska mycket utveckling kvar i honom. Vi har inte haft någon som har gått ett enda montélopp innan, så vi är inte ett dugg insatta. Det är dock lite svårt att hitta info om vilka tider de bra montéhästarna går. (Ja, utom typ i Montéeliten och topphästarna i Frankrike, men där är han ju liksom inte i dagsläget ...)
Nu sist gick han nytt rekord på 15,1, tämligen oförbrukad, hur pass bra är det?

Sv: Vilka tider går de bra montéhästarna?

Till att börja med grattis. Hur mycket pengar har uppfödningen på sig och vilken distans och startmetod avverkades tiden på?

Det beror på vilken distans det är om det är bra eller riktigt bra... :D
På kort distans är det hugget som stucket om en 16-tid räcker till seger eller att de blir utan pengar. 15-tider brukar räcka bra men inte alltid till seger.

Jag har några halvskapliga och någon bra montéhäst och framför allt en av de bästa montéryttarna som jag följer upp i statistiksyfte så jag inbillar mig att jag har lite koll. :)

Det är en väldigt kapabel häst, vilket han även har visat för sulky ibland. Han har kapacitet att nå sverigeeliten vågar jag lova. Jag har följt hästen från nolloppet så det känns roligt att han verkar ha hittat sig själv. Det här kan bli väldigt roligt för dig.

Ja, att han har kapacitet har vi vetat hela tiden. Vi har alltid hävdat att han är bättre än storasyster Livi Champagne, men det är inte alla som har trott oss ... :D
Vi är otroligt glada att det verkar stämma för honom med ryttare. Han har ju inte varit i vår ägo sedan han var åring, men det är ju nästan lika roligt även om man "bara" är uppfödare.
Kul att du tror på honom och hoppas att du har rätt om Sverigeeliten! :)

Grattis via, kul med 4 raka!

Han passar bra under sadel och kommer att kunna tjäna en del pengar. Frågan är väl hur han beter sig när han får mothugg, han har väl visat lite feghetstendenser när han inte rått på sina konkurenter för sulky? Nu har inte jag studerat homnom så noga så det kan vara ett misstag, men jag har uppfattat honom som en häst som inte presterar det han kan i lopp.

Jag tycker det är helt huvudlöst av tränaren att starta en ovan häst i monté 4 gånger på mindre än 6 veckor... Om de ska fortsätta starta honom som de gör nu kommer han troligen att gå sönder inom kort :(

Nej, feg har han aldrig varit. Han har däremot den för en travhäst mycket ovanliga egenskapen att han har en riktigt bra galopp. Som unghäst hade han minst lika bra galopp i hagen som vilken som helst av mina hoppstammade uppfödningar. Det gör att han inte behöver någon anledning för att skutta över i galopp. Han behöver inte vare sig ha travproblem eller bli störd för att bestämma sig för att galopp är en bättre idé ... Det har gjort att han har fått bestämma väldigt mycket själv i loppen, och mest blivit försiktigt buren runt.
Med sadel får han tydligen en en jämvikt som gör att han trivs bäst i trav vilket gör att han beter sig fullständigt annorlunda.

Jag lyfter på hatten och säger grattis! Det är nog så enkelt att han behöver ryttaren vikt på sig för att hålla ihop aktionen. Hästen ser ju helt obrukad ut så det är nog ingen fara med täta starter än så länge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka