detordnarsig
Trådstartare
Jag hittar inget, google lyssnar inte på mina frågor
Men någon här måste ju veta
Fram till vilken tid får man ob på natt/morgon inom handels? Det börjar 18.15 och 20.00, men när slutar det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hittar inget, google lyssnar inte på mina frågorMen någon här måste ju veta
Fram till vilken tid får man ob på natt/morgon inom handels? Det börjar 18.15 och 20.00, men när slutar det?
Nej,jag förstår inte frågan alls eftersom nattarbete inte är tillåtet enligt kollektivavtalet.
Inte? Vilket kollektivavtal har alla de som jobbar dygnet runt på pressbyrån och icabutiker i Statoil och liknande då?
Jag hittar inget, google lyssnar inte på mina frågorMen någon här måste ju veta
Jag känner några som jobbar natt på ett lager som går under Handels, men det kanske finns undantag från avtalet i vissa fall?
Sen finns ju undantag om "arbetets art" kräver att man arbetar just på natten... Vi är ju ganska många som brukar göra det, i många olika branscher.´Arbetstidslagen föreskriver följande:
13§. Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (…) I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till skall tiden mellan midnatt och klockan 05.00 ingå.
Ob't gäller alltså fram till midnatt, sen är det natt, och sen börjar en "ny arbetsdag" kl. 05.00, och då får man ingen OB (om det är vardag eller lördag).
Hur det ser ut med särskilda nattarbetaravtal vet jag dock inte.