Vilka täcken har ni till hästen?

W

westernjojo

Hej.

Jag undrar vilka täcken ni har till er häst och varför ni har just dom?

Jag har

Regntäcke: För regniga och blåsiga dagar
Fleecetäcke: Vid kall häst i boxen eller om hon blivit duschad eller svettig

Ska köpa Varmfodrat stalltäcke som jag tycker är bra om det är kallt i stallet eller vid transport vintertid mm samt vintertäcke ja vid vintern och ett lite tjockare övergångstäcke mellan höst och vintern.

Men vill veta lite hur ni har.
Min är inte klippt men är rädd om hennes rygg, dock får hon sätta vinterpäls och så.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jag har massa mer täcken än jag behöver!!

Vintertäcken i alla olika tjocklekar från 100-400gram med och utan hals.
Regntäcken.
Thermo-inne-täcken 200 och 400gram
Coolertäcke, Fleecetäcke, Bomullstäcke, Ulltäcke, Kombitäcke, bävernylontäcke...

Använder ju knappt täcke ens :D

Alla mina täcken är köpta på rea eller fått på tävling. Men alla täcken är åtminstone av "bättre märke" (utom ett regntäcke som är från börjes)

"Kan ju vara bra att ha" heter det! ;)
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Shrimcooler mot insekter på sommaren
Flugtäcken i hagen på sommaren
Regntäcke i hagen vid regn sommartid, och ner till ca 13-15+
100g utetäcke när det börjar vara kallare och regna mer och blåsa
200g när det är lite kallare
400g ännu kallare
Bomullstäcke på natten på sommaren
Cotton cooler till/från träning när det fortfarande är varmt
Fleecetäcke till/från träning när det är ganska varmt
Ull i stallet och till/från träning när det är lite kallare
150g stalltäcke när det börjar bli lite kallare
200g vid ungefär samma som 150g
300g stalltäcke vid lite kallare
400 vid ännu kallare
550g vid ännu kallare

Jag använder dessutom nämnda varianter i olika kombinationer tex förra vintern hade en häst Amigo insulator 150g med hals + Shires någonting 400g utetäcke med hals vid -10 i hagen. Inne hade samma Amigo insulator 150g med hals plus ett börjes stalltäcke 200g över. Eller till träning hade de yllletäcke plus två fleece varav det ena med hals.

Har fler iofs men detta är de jag använder mest.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Ofodrat regntäcke: För lättare regn under kyliga sommardagar t.ex. Det står inte emot slagregn så bra, men måttligt regn + blåst funkar det bra mot.
Fleecefodrat regntäcke: Hans höst-täcke som han har regniga, kalla och blåsiga dagar under hösten (som just nu t.ex.).
200g utetäcke: Det huvudsakliga vintertäcket han har vintertid när det är kallt och blåsigt ute.
300 gram utetäcke med helhals: Detta har han när det är extremt dåligt väder med väldigt hårt blåst, nederbörd och låga temperaturer.
300g stalltäcke: Om det är väldigt kallt i boxen på natten (engelska boxar).
Fleecetäcke: Lätt värmande att ha t.ex. i stallet.
Bomullstäcke: Samma som fleecetäcket, dvs lätt värmande för t.ex. stall eller transport vintertid.

Försöker dock att bara använda täcke när det är sämre väder. Är det uppehåll och inte allt för bitande kall blåst får han gå naken. Låter honom sätta så mycket päls han vill och anpassar täckandet efter det.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Har ofodrat regntäcke som används de dagar det regnar och jag ska rida under förmiddagen, så att jag kan sadla torr häst. Det är i stort sett det enda som används någon gång ibland. ylletäcke, fleecetäcke, varmt vintertäcke finns också, men används mycket sällan. De finns för de tillfällen när det kan behövas helt enkelt. Hästarna får mycket vinterpäls och behöver inte täcke mera än så.
Den stora spårklipps under vinterhalvåret för att slippa svettas. Jag vill använda täcken enbart när det finns ett behov.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Haha jag har massa täcken som jag inte behöver men "kan vara bra att ha" eller "det var billigt på rea men jag behöver det egentligen inte"

Iaf så har jag
Regntäcken - för blåsiga och leriga dagar på sommaren samt olika att byta emellan när täcket är så skitigt att färgen inte syns (A)
Olika tjocka stalltäcken - för höstens kalla dagar samt vintern
Vintertäcken i olika tjocklek - för just vintern
Fleecetäcken - blöt häst, transport osv
Transporttäcke - transportering av häst eller efter en ridtur då jag stretchar och vill ha musklerna varma hihi :)
Flugtäcke - på sommaren mot insekter

Jag har en uppsjö av täcken från alla hästar jag nånsin ägt, som fortfarande används om dom är i rätt storlek, jag verkar inte ha hjärta att göra mig av med sakern haha!
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jag har två ofodrade regntäcken för regniga dagar. Två för att ha ett torrt om det regnar många dagar i rad så det ena är blött.
Två olika tjocka vintertäcken, ett med hals och ett utan, för dagar när det är rejält med minusgrader och snöar.
Två stalltäcken, ett i ylle och ett halkigt med stoppning, som jag sällan använder men tar fram vid behov om hon är blöt eller frusen. Tycker bäst om ylletäcket för det andra genererar statisk elektricitet nog för att lysa upp en mindre by!
Ett flugtäcke att använda när hon är på bete, mycket bra i somras!
Två reflexridtäcken för ridning i trafik och mörker.

Hästen är oklippt och rids på närmast promenadnivå så oftast klarar hon sig bra utan täcke men när det är nederbörd väljer jag att täcka henne. Inne står hon oftast utan om det är inte är extremt kallt eller om hon är blöt. Jag har bara köpt två av täckena! Ett vintertäcke och ett reflextäcke. De flesta hade hon med sig när hon kom och ett har jag lånat av en kompis vars nuvarande häst inte kan ha det.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

*KL*

Som rehabiliterad täckoman har jag nu följande:

Welshen
Amigo coolertäcke (fleeceinsida, syntetutsida)
Amigo 150 gr stalltäcke med tillhörande lös hals
Amigo lite ofodrat regntäcke med tillhörande lös hals
Amigo medium turnout 200 gram vintertäcke med fäste för hals
Rambo liner 100 gram att fästa i regn- eller vintertäcket (aldrig behövt ha det i vintertäcket).
Sen har han ett fleecetäcke med hals att slänga på efter bad eller liknande.

Amigotäckena gör jag har passande täckning för alla väder och alla klippningar beroende på hur jag kombinerar dem.

Shettisen
Amigo lite ofodrat regntäcke
Beställt (eftersom han helklipps i år) ett 150 gr Amigo stalltäcke åt honom
ETt fleecetäcke han aldrig använt.

Båda står i kallstall, samma temp som ute. Båda klipps. Ingen är frusen.

Ja sen har welshen ett Boett eksemtäcke då, och ett Buzz Off insektstäcke han använder under transport sommartid. Och så har welshen ett fleecefodrat regntätt ländtäcke samt ett (för reflexernas skull) fodrat reflexridtäcke i knallorange pepprat med reflexer och som ÄVEN går fram över bogen - dvs man syns. Går omöjligt missta för en älg under älgjakten t ex ,)
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jag har massa täcken jag älskar! :)

Ofodrade regntäcken för regniga dagar.
Fleecefodrat regntäcke för ritigt ruggiga dagar/varma vinterdagar
100g täcken för varma vinterdagar/kallare höstdagar
200-220g för varma vinterdagar
300-400g för riktiga vinterdagar. Bla ett Rambo Wug som är kalasbra!

Använder aldrig hals på min häst. Hon är oklippt men sätter inte så mkt päls. Står i varmstall med fri tillgång på halm så inget innetäcke, endast fleecetäcke då hon är varm eller svettig.

Sen har jag massa ridtäcken såklart. fleece, ull, fleecefodrade och jättetjocka.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Har 3 hästar som har lite olika täcken & täckas på lite olika sätt såå:
(jag sket i "mellanårstiderna") :angel:
*Jag skriver med de täcken jag har till respektive häst (även om de kanske inte används;)).

Häst 1
Sommar Eksemtäcke alltid på, vid ihållande regn flera dagar i sträck får han ofodrat regntäcke uppepå.
Vinter går otäckad (pälsen får växa fritt) vid ihållande regn/snöstorm får han fleecefodrat regntäcke på.
* Har ett antal fleecetäcken, ylletäcke, 300g, fleecefodrat & ofodrat regntäcke, 150g innetäcke, + eksemtäcken.

Häst 2
Sommar Allt som oftast går han otäckad, men det har hänt att han fått på sig ett flugtäcke om han varit väldigt störd av insekterna.
Vinter går otäckad (pälsen får växa fritt) vid ihållande regn/snöstorm får han ofodrat regntäcke på.
*Ett par fleecetäcken, ylletäcke, ofodrat regntäcke, flugtäcke.

Häst 3 (27 år, frusen av sig)
Sommar Har bara haft henne en sommar, vid ihållande regn flera dagar i sträck fick hon fleecefodrat regntäcke på.
Vinter Har bara haft henne en vinter, gick otäckad (pälsen får växa fritt) Vid ihållande regn/snöstorm fick hon på sig täcken som var mellan (från) fleecefodrat, upp till 300g, beroende på hur kallt det var och hur mycket det blåste.
*Ett par fleecetäcken, ylletäcke, fleecefodrat regntäcke, 100g innetäcke, Lånar än så länge tjockare utetäcken av häst 1. (är dock lite stora:p)

Alla 3 får på sig ylletäcke underst och fleecetäcke uppepå om de kommer in och är rejält blöta.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jisses det var varma täcken det, vad har din häst för komfortzooner?, bara som en nyfiken fråga om det är okej :)
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

KL
Det är lite "roligt" att läsa i den här tråden och se hur mycket täcken folk har och sen jämföra med forskning som säger att det normala är att hästar trivs bäst i +1 grad.
Vilken konfortzon en häst har kan man ju påverka också. Är de i bra kondition, får chans att sätta päls och får tillräckligt med grovfoder så håller de värmen mycket bättre. Att täcka i tid och otid skapar bara frusnare och känsligare hästar. Varför vill så många ha det??
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Min häst är en riktigt varm typ som sätter massa päls. Han har en rätt lagom garderod som täcker allt från oklippt till helklippt.

Utetäcke
Rhino Wug 200 g: Ute som helklippt vintertid.
Rambo California 100 g: Ute som halv/oklippt vintertid.
Rambo California halsdel 100 g: används sällan, vid ruskdagar.
Rhino Wug 0 g: Höst/vår och vintertid till runt nollan typ om halv/oklippt.

Stalltäcke
Amigo Insulator 150 g: Inne vintertid som helklippt.

Ull/fleece/svettäcken
Ulltäcke: Vintertid som halv/spårklippt i transporten.
Ulltäcke med gjordar: Ute vintertid efter ridning om svettig eller om han kommer in dygnsur och är lite kall.
Ullfilt: Under ulltäcket vintertid vid transport.
Rambo Newmarket fleece: Höst/vår/vinter i transporten om lite varmare.
Tunnare fleece: Ännu lite varmare vid transport, typ nu med mamutpälsen :D
Rambo Cotton Cooler: Svalare sommardagar vid transport.
Rambo Net Cooler: Alla varma dagar sommartid mot flygfän, kör aldrig naken.

Ländtäcke
Mias RS ulländtäcke: Vintertid om helklippt.

Flugtäcke

Rambo Sweetitch Hoody: De värsta dagarna med flygfän i hagen.

Övrigt
Fleecetäcke med hals och 2 gamla fleecetäcken vid bad eller blöt häst som behöver torka innan ridning. Ett fleeceländtäcke från någon tävling som används ytters sällan.
Ett gammalt Rhino Wug ofodrat som läcker lite som är tänkt att användas som regntäcke på tävling.

Det var nog alles. De tjocka täckena ligger nedpackade (200 gs utetäcket, stalltäcket och filten). De behövs aldrig när han har päls på ryggen.

Får väl se hur täckningen blir i nästa stall. Ett riktigt jäkla blåshål utan dess like.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jag klipper och täckar eftersom jag har kallstall. Dvs det tar en evighet för svettiga hästar att torka, och för regn/snöblöta hästar att torka såpass att man kan göra ren dem och rida/köra dem.

Sen täckar jag så lite som behövs, vilket för alla mina genom åren utom en (som - oavsett klippt eller rullpälsad, full kondis eller avställd osv var en riktig fryslort) varit långt mindre än de 'flesta' verkar täcka när man läser.

Jag kan inte ge spec mkt grovfoder nu, men det har faktiskt inte påverkat täcknings spec mkt när jag gjorde det heller. Dvs de flesta hästarna har behövt tämligen lite täcken och sällan mer än 200 gr. Däremot kan ett ofodrat halstäcke göra stor skillnad en snöstormsdag eller när det är runt nollan och blåser snöglopp. Dvs halstäcket gör man slipper gå upp i täckning även sådana dagar.

Halvklippta (hals, bog, halva undersidan magen) har alla mina klarat gå otäckade, men det var det där med torktider..
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Nuvarande ponnyn har följande som används beroende på väder, end haft täcke 2 ggr hittills i höst:


Utetäcken:

Rambo duo (100g)

Rambo Supreme Heavy (400g)

Rambo Supreme Lite (0g)


Regntäcke (ponnyvariant) från HÖÖKS

Mediumtäcke (ponnyvariant) från HÖÖKS


Övriga täcken:

Amigo thermotäcke 100g
Rambo flugtäcke
Fleecetäcke x 2
Ylletäcke
Ländtäcke
Walker-täcke
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jag har miljoner täcken:D Hästen är mycket tunnpälsad och blir oridbar pga ryggont vid blåst, regn eller kyla. Står i kallstall.

De som används mest är följande:
Rhino ofodrat regntäcke. Används vid regn och blåst ner till ca 12-15°.
Rhino utetäcke, fodrat 200 g. Används endast kortare perioder som mellantäcke, tex när det är några minus nattetid och några plus dagtid.
Rambo vintertäcke (är antikt, tror det är 360 g). Används vid minusgrader.

Till Rhino-täckena har jag även liners, en 100 g och en 400 g. 100 g används vid ca 10-15°. 400 g har jag inte behövt använda än, har det i reserv då Rambot snart gjort sitt. Dessutom finns halstäcken som används när det regnar på tvären och innertäcket riskerar att bli blött eller de dagar vi skall träna och hästen inte hinner torka innan.

Övriga täcken är ett par ländtäcken, stalltäcken av olika tjocklek (bomullstäcke-300 g), extra regntäcke att ha när vi ska vara fina, fleecetäcke, extra utetäcke att ha ifall det vanliga blivit blött på insidan eller behöver tvättas. Dessutom har vi insektstäcken, både för hagen och ridturen.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jisses det var varma täcken det, vad har din häst för komfortzooner?, bara som en nyfiken fråga om det är okej :)

De har väl som de flesta hästar. Oklippta och otäckade +5-(-5) men jag täckar dem större delen av året så pälsen växer mindre så de ska slippa svettas så mycket och dessutom klipps de så naturligt skydd är i princip obefintligt. :)

Sen har jag en som sätter nödpäls om hon har för lite täcke, vet inte om hon "gillar" att vara varm men fram tills de visar obehag av täckena får de ha dem. Tex fukteksem, värmeutslag, tappad aptit eller ful päls. Hittills har de varit välmående och presterat bra så jag försöker rätta mig efter det. Sen har en av de andra alltid varit lika varm eller svalare under sina än vad den "känsliga" har varit så då har jag antagit att det varit ok.

Tror dock inte att mitt sätt är det enda rätt och alla borde göra som jag. Men detta funkar för mig och har hittills funkat för mina hästar. Hoppas att andras system fungerar för dem och deras hästar! Försöker även följa med utvecklingen och kommer det ny forskning läser jag den och försöker anpassa min hästhållning till det.:idea:
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Stora hästen: (10 år, klippt och tränas, blir lätt stel)

2 ofodrade regntäcken
3 100 grams
1 200 grams
2 300 grams
1 375 grams

Innetäcken finnas allt från fleece till 300g

Shettisen: (2 år, klipps inte, tränas inte, har MKT päls)

Ofodrat regntäcke vid nederbörd
Fleece inne om hon blir blöt

Mvh Domino_s
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Jag klipper och täckar eftersom jag har kallstall. Dvs det tar en evighet för svettiga hästar att torka, och för regn/snöblöta hästar att torka såpass att man kan göra ren dem och rida/köra dem.
jag har också kallstall (inte uppvärmt). Jag spårklipper min så slipper hon svettas och om hon gör det torkar hon på nolltid. Då behöver hon inte täckas heller. Hur smidigt som helst. Visst får man täcka allt efter behov.
Däremot kan ett ofodrat halstäcke göra stor skillnad en snöstormsdag eller när det är runt nollan och blåser snöglopp. Dvs halstäcket gör man slipper gå upp i täckning även sådana dagar.
Mina lurvar står i sånt väder och får drivor med blötsnö på sig. Det är bara att skrapa av snön sen. De är inte blöta igenom hårremmen utan bara längst ut. Mina får ju björnpälsar och då funkar det jättebra, men har man hästar som inte får lika rejäla pälsar får man ju hjälpa till i extremväder. Halvblodet jag har hemma nu får inte på långa vägar sån päls och behöver hjälp av täcken ibland, men då är hon också van att alltid vara täckt tidigare. Hon har på bara en månad gått från att frysa i +15 grader och duggregn till att stå ute i regn och bara ett par plusgrader utan att bry sig. De blir ju tåligare om de får chansen. Snöstorm runt nollan tror jag dock inte hon tål (inte i nuläget i alla fall)
Halvklippta (hals, bog, halva undersidan magen) har alla mina klarat gå otäckade, men det var det där med torktider..
Prova att klippa ända bak. Då kanske de torkar snabbare? Min torkar innan jag hinner sitta av om hon svettasnär hon är klippt.
 
Sv: Vilka täcken har ni till hästen?

Har haft filtklippt, alltså bara pälsen över ryggen, bakdelen och halva sidorna kvar. Men det hjälper liksom inte när man tar in en dyblöt, smutsig (rulla är kul) häst - det är ingen ridning den dagen liksom. Och iom att de sätter just rejäl päls (björnpäls) och den isolerar, så innan hästen är torr på ryggen har det gått evigheter, även om den är torr in mot skinnet.

Samma med is/snö, in med två hästar med ispansar på ryggen. Minus 10 grader ute - minus tio grader inne. Samma häst GÅR UT nästa morgon med samma ispansar kvar på ryggen. Helt enkelt för att pälsen isolerar kroppsvärmen, och isen smälter inte.

I år är shettisen t ex helklippt. Och betydligt lyckligare än filtklippt som han var förra året. Helt enkelt för han slipper monsterpälsen.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 590
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hejsan! Jag ska åka och köpa täcken till min nya ponny snart. Han är importerad från Irland och känner honom inte så bra än (när det...
Svar
14
· Visningar
1 308
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hej! Nu börjar det bli höst igen och jag börjar älta det här med om man ska täcka sin häst eller inte. Själv har jag en fjording och...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 530
Senast: Kilauea
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
947
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp