vilka täcken behövs?

cili

Trådstartare
jag har en treårig varmblodstravare som jag tänkte inskaffa nya täcken till nu inför vintern, men då kommer den stora frågan: vilka täcken är det jag behöver? och när ska jag börja använda dom?
som tvååring gick han utan täcke hela vintern, stod inne på kvällarna. men eftersom jag inte vill att han ska få så tjock vinterpäls tänkte jag i år ha täcke på.
han kommer gå ute på dagarna (troligtvis från morgon vid 7-8 till eftermiddag 4-5), bli riden på eftermiddagen och sedan stå inne över natten

Kan ju berätta vilka täcken jag själv anser att min häst behöver! :)

*Fleecetäcke
*Regntäcke utan foder
*Regntäcke med foder, ca 200 g
*Termotäcke

Det är de jag har, och som jag använder. Skulle gärna även ha ett tjockare vintertäcke.. Men hittills har hon klarat sig bra med det fodrade regntäcket, och så har jag haft dubbla när det varit riktigt kallt!
Det ofodrade har iaf varit viktigast den här värdelösa sommaren. Ett sånt kan man ju alltid dra utanpå ett termotäcke som inte är vattentätt också. Så slipper man ha så många olika! :p

//Miss Kala\\

Jag har erfarenheten av att Varmblod fryser lätt och därför behöver de ofta täckas men man sa ju absolut inte täcka i onödan.

jag föreslår detta:
*2st regntäcken (så du har ngt att byta med)
*1 vintertäcke
*1 thermotäcke inne
*1 thermotäcke ute
*1 ylletäcke
svettäcken behöver du ju också och ländtäcke (jag vet inte hur mycket täcken du har själv, men utav min erfarenhet brukar de behöva täcke)

Det nödvändigaste:

Ett fleece/svettäcke att ha under natten/torktid då han blivit svettig om du ridit.

Ett Thermmotäcke
Ett Fodrat regtäcke..

Vid kallt väde har du thermotäcket och det fodrade regntäcket på. det blir minst lika tjockt som ett vanligt vintertäcke. Vid lite mildare kan du även ha fleecetäcket under, eller inget alls...ja det går ju att kombinera på många sätt.

Ländtäcke kan också vara bra.

Det beror lite på i vad för tall han står. Står han i ett stall där dte är kallt och få hästar behöver han ett inne thermo täcke annmars klarar han sej med ett ylletäcke.

Jag anser att man behöver:
*tjockt ute vinter täcke
*fodrat regntäcke
*svett täcke
*yllle/tjockare inne täcke

(samt ev. ett thermotäcke för inomhusbruk)
Som länd/kritt täcke går dte toppen att bara lägga över en stor filt över häst,sadel m.m

jag har kommit fram till att min ekonomi + hjälp av pappa klarar av två täcken nu rätt snart. vilken sorts täcken är det då jag borde inhandla?
jag har redan ett svettäcke/sommartäcke (våffelkonstruktionen), samt en filt
funderar då på regntäcke samt ett termotäcke, låter det bra?
kan ju använda filten som ländtäcke genom att vika den en gång och "fästa" i schabraket (kan inte förklara)

Det låter bra, jag anser att en häst som inte är väldigt frusen av sig klarar sig utmärkt med ett svettäcke (fleece eller sån våffelmodell) ett regntäcke och ett thermotäcke, regntäcke med thermo under blir vintertäcke.

Sen än en filt bra om man ska rida, visst funkar det att använd svettäcket men täcken som används i boxen blir ju lätt smutsiga.

Jag har ett regntäcke till min valack, men det har jag sen jag köpte honom i feb använt en gång, nu ska han gå på lösdrift så då vill jag ha ett thermo också att lägga på efter ridning om det är väldigt kallt. Ett fleece ska inhandlas också.

Stoet är väldigt frusen och har, om hon är klippt, ett 400g thermo under sitt 400g vintertäcke för att inte frysa när det är över 10 minus. Annars ett tunnare thermo under. Är hon oklippt klarar hon sig med sitt vintertäcke.

Ett tips är att köpa ett beg. regntäcke, behöver inte vara av nyare modell eller så, men det är alltid bra att ha ett gammalt regntäcke i reserv ifall det regnar igenom det andra eller det går sönder (man kanske inte har pengar till ett nytt just då) Jag har ett gammal slitet regntäcke med lite lagningar på som fungerar som reservtäcke till mina odjur

Sv: vilka täcken behövs?

Min ridtravare har haft ont i ryggmuskulaturen så han ska ha täcke när det är blött och kallt.

Till honom har jag dessa täcken:

* Regntäcke utan foder andas
* Regntäcke 100gfyllning andas
* Vintertäcke 300g fyllning andas
* Vintertäcke 200g fyllning
* Stalltäcke tunt (typ bomull)
* Stalltäcke 200 gr fyllning
* Fleece/svettäcke

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 460
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 598
Senast: zarmino
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 396
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V