Vilka ska jag köpa?

F

fancyfree

Har hittat råttor här i Norrköping, dock uppfödda på ett gymnasium.:crazy: Jättesöta med alla möjliga olika färger. Billiga, runt 80 kr samt NÄRA.

Sen så finns det råttor hos en seriös uppfödare, typ 15 mil härifrån och dom kostar 200 st (ska ha 3)

Vilka hade ni köpt?
Är lite osäker på råttor som kommer från mindre seriösa ställen, Min ena råttan dog som ettåring, bara sådär. Den andra har mer lr mindre varit sjuk hela livet o blev typ 1 o ett halvt. Och dom kom från en djuraffär..

Vill ju ha friska råttor den här ggn! Har inte hört så bra saker om råttor som är uppfödda på gymnasium m.m

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka ska jag köpa?

Hej! jag hade köpt dom på gymnasiet tror dom är minst lika noga som uppfödaren :D

Törs man köpa råttor från din skola då? :p

Man har ju hört saker som, dåliga gener, inte noga utvalda föräldrar, ja massor. Att det typ är dåliga råttor som lätt får sjukdomar m.m.

Så det stämmer inte? Vet du något mer så kan du ju berätta..

jag är inte så insatt i just råttorna, men på chinchillorna tänker dom ju på föräldrarna och så.
jag antar att de tär så med råttorna också. har svårt att tänka mig något annat ^^ finns väldigt kunniga människor där

Mjo kanske, ska ringa och kolla hur många hanar det är och vilka färger dom har.

Nu vet jag ju inte hur just det här gymnasiet ser på råttavel, men hade det gällt MIN skola hade jag inte köpt råttorna där ifrån. Där föds de flesta råttorna upp i ett enda syfte och det är att bli ormmat, så jag har svårt att tänka mig att någon bryr sig om föräldrar, gener o.s.v. i den aveln.

Så jag hade valt uppfödaren. Då vet man vilka råttor man får, och får säkert också möjlighet att vända sig till uppfödaren om man i framtiden dyker på problem eller har några frågor eller dylikt.

Ska du ändå ringa kan du ju passa på att fråga hur seriösa de är med sin råttavel o.s.v. också. :)

Jag hade satsat på uppfödaren, helt klart. Om allt låter bra då :p Då har du ju även koll på hur det går för kullsyskonen också.

Mjo, jag ska väl inte dra alla över samma kam. Så jag ska som sagt snacka mer dom, får se hur seriösa dom låter och hur dom ser på aveln och allt. Hoppas dom inte tar illa vid när jag bombar dom med en jäkla massa frågor :o

Nej precis.

Om jag köper råttor därifrån och sen även från uppfödaren, hur funkar det med karantän och så då? Introduktionen, om jag förstått rätt är mer elelr mindre bara att släppa ihop dom, när dom är unga.(?)

Helt enkelt 6 veckors isolering då de enbart får träffa de de har flyttat tillsammans med, tvätta händer, byta kläder osv mellan burbesöken, helst ha de i olika rum.

Introduktionen är inte riktigt så enkel ;) Eller ibland är den det, men ibland behöver de typ dejta på nån neutral plats varje dag i flera veckor tom. Här tog det tex 3 månader för Cacharel att bli accepterad i honflocken :crazy:

Ajdå, ja det tog ett tag..

Då vettetusan, här hemma är nog mitt rum det enda alternativet. Men borde det inte funka, om jag köper dom från olika ställen typ samtidigt. Så får dom bara vara i buren i början(lr utanför buren fast inte på golvet/rummet), sen när dom träffs så kan dom göra det i mitt rum på mitt golv. Ingen kan säga det här är mitt revir då?

Har ju aldrig introducerat råttor för varandra förut så har ingen aning om vad som kan funka o vad inte.. Är det dumt att ha dom i samma rum?

Nej då, samma rum funkar också, det går bara inte att bli av med luftburna smittor då, det är det enda ^^ Hade det inte gått att introducera för att man har de i samma rum så hade jag haft 7 burar med tamråttor nu tex... Har bara mitt lilla rum att ha råttor i iom att båda syrrorna är allergiker. Men nog går det allt :D

Det allra bästa är ju att ha de i olika byggnader, men det är ju inte direkt hållbart för de flesta om man säger så :p Annars finns förstås uppfödare som karantänar sina ungar innan de flyttar också :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka