Vilka ska jag köpa?

Sv: Vilka ska jag köpa?

Det är intressant det där med "uppfödarråttor" zooråttor eller som i ditt fall "skolråttor" genom åren har jag haft en hel del råttor pågrund av att jag föder upp till mina ormar. Alla dessa är köpta i djuraffärer eller på mässor. Jag har haft flera råttor som blivit över 2 år. Aldrig haft cancer på råttorna och väldigt sällan sjukdom. Kan ju tilläggas att jag inte byter ut mina avelsråttor med jämna mellanrum, utan de används till avel, och när dom börjar bli gamla pensioneras dom och får gå kvar hos mig till dom dör av naturlig orsak. Ändå har jag haft avelsråttor som blivit äldre än många "uppfödarråttor" verkar bli. Som sagt har jag aldrig haft tumörer eller cancer på mina.

Kanske är det så att jag bara fått höra den sämre sidan av det hela med sjuka råttor. Men jag kan inte direkt se någon större skillnad i mina råttors friskhet och råttor från en registrerad uppfödare

Fast har du aldrig haft råttor från registrerad uppfödare så är det ju klart att du aldrig sett nån skillnad :p

Sen beror det ju mycket på vilka råttor man köper även bland registrerade uppfödare. En registrerad uppfödare kanske satsar på roan tex, och med tanke på deras problem så är ju risken stor att råttorna inte blir så gamla. Uppfödarna försöker ju förbättra och bra är det ju inte på en gång.

En annan registrerad uppfödare kanske föder upp med inriktning på en ovanlig färg - graphite tex, den är ju nästan utdöd i Sverige. Då kan man få chansa ibland och hoppas på det bästa, och ibland blir det inte det bästa.

Däremot, med registrerade uppfödare så har man ju dels koll på bakgrunden och vilka problem som finns där, man har koll på hur gamla förfäderna har blivit, och man kan vara säker på att råttan fått en bra start i livet samtidigt som seriösa uppfödare håller koll på hur det går för alla kullsyskon hos nya ägarna osv. Sen finns det ju iofs seriösa uppfödare som inte är registrerade men just att uppfödaren är registrerad i SRS är som en garanti för att uppfödaren är just seriös.

Garantier finns ju aldrig när det gäller levande djur, däremot kan man ju få olika förutsättningar beroende på var man köper sina råttor :)

//Zäbra, som ständigt lyckas hålla antalet råttor uppe med hjälp av omplaceringar och således aldrig fått tillfälle att kunna köpa från registrerad uppfödare... Än :D

Mjo, men du kanske bara har haft tur. Självklart så blir väl inte alla zooråttor sjuka, och det där med att avla med ökända föräldrar är inte så smart. (men i ditt fall så var dom bara käk iofs)

Jag kanske eller jag tror att jag (om jag har en "bra" råtta) vill avla med en av mina hanar senare, och det gör jag ju inte med vilken hane som helst.

En bra sida som har fått många att tänka till är den här som även har fått mig att vara väldigt noga med råttköpet

http://www.r-at.net/avel/

Det jag menar är att dom jag pratat med (eller läst om på forum) verkar ha väldiga problem med just cancer. Många råttor verkar inte bli mer än runt året gamla, och då är det råttor från reggade uppfödare. Men som sagt det kan ju vara så att folk bara berättar om det när det väl händer

Mina råttor fick mycoplasma och den andra någon form av hjärnhinneinflamation (lr var det hjärniflamation? den farligaste iaf)
Kompisens zooråtta, brorsan till min ozzy dog också för tidigt.

Uppfödarråttor som bara blir ett år är nog inte fullt så vanligt nej. Men som du säger (om jag inte missuppfattar dig nu) så är det ju det som syns. Som en skolklass där två killar är stökiga, plötsligt är alla 13 killar stökiga bara för det typ... Eller som snacket om utlänningar som beter sig som svin, ett fåtal syns och märks och plötsligt är alla likadana.

Dessutom finns det ju folk som köper råttor från registrerade uppfödare och sen tar en kull ihop med en zooråtta. Ungarna säljs och avlas vidare på. Sen när flera blir sjuka eller agressiva skylls det lätt på den registrerade uppfödaren som då får dåligt rykte helt i onödan. Har hänt minst en gång vad jag vet... :crazy:

Fördelen med seriösa uppfödare däremot är ju att om något fel dyker upp så kan de stoppa linjen med felet, om felet beror på just den linjen. Blir en zooråtta sjuk så vet man ju oftast inte ens om råttan är inavlad eller inte.

Här har jag förresten haft zooråttor som dött för tidigt (bla epilepsi som resulterade i stroke, råttan dog ett dygn efter första anfallet. En annan fick en STOR tumör i magen, dog ett par dagar efter att jag upptäckt den), råttor vars föräldrar var zooråttor men som fick lämnas tillbaka till uppfödaren (dvs den person som fick en tjuvparning) för att de blev agressiva, en råtta från oregistrerad uppfödare som fick avlivas runt sin 2-årsdag pga stroke... En hona jag hade fick avlivas strax innan sin 2-årsdag pga en stor tumör runt ena benet, hon var resultatet av en tjuvparning med zooråttor som föräldrar. Hennes halvsyster, som blev till vid samma tillfälle, avlivades dagen före sin 3-årsdag då hon hade några små tumörer, en fettansamling, grå starr och hade förlorat musklerna i bakbenen. Hon hade lätt kunnat leva ett tag till men började må dåligt (innan det var hon skitglad hela tiden, att hon fick släpa sig fram på framtassarna spelade aldrig nån roll) så det var inte mer än rätt att avliva henne då.

Just nu har jag bla en tidigare vanvårdad zooråtta här hemma som är 2½ år. Hennes syster fick avlivas när hon var 2 år pga en abcess som jag inte fick bukt på. De var dock födda hos en privatperson som lämnat in de på zoo, dock är det många av de som lämnades in som blivit sjuka har jag hört (visserligen på omvägar, men iaf).
Har även två gamla gubbar som blir 2 år i augusti, men de lever nog inte länge till. Även de är zooråttor.

Oj ganska många dåliga råttor du har varit med om. Inga mer zooråttor för din del? :p

Det var tänkt så ja... Sen ramlade jag över Gunnar och Lilja :angel:

Jag försöker hålla mig borta från zooråttor dock, men ibland går det inte :D Dock köper jag inte från dåliga zooaffärer iaf, alltid nåt! :p

Haha ja det sa du ju i någon tråd, den du trodde var ensam först? Sen var den inte de :p :D Snyggt!

Vi hade våran Philippe i flera år.
Underbara Philippe :love::love:

Världens snällaste och goaste zooråtta!

Kommer inte ihåg hur gammal han blev men vi måste ha haft honom iaf 3 år. Han var fullvuxen då vi köpte honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka