Vilka sjukdomar gör att hästen faller ur snabbt?

M

majabergman

Är det någon som vet om någon sjukdom som gör så att hästen tappar i hull snabbt? Någon som varit med om det och återhämtningstiden?

Sv: Vilka sjukdomar gör att hästen faller ur snabbt?

Problem med hjärtat. När min häst fick det rasade han ihop fullständigt på ett par veckor. Tyvärr slutade det med avlivning.

Magsår kan också ge snabb viktförlust. Prognosen är både ock antigen får man bukt med magsåret eller så får man det inte.

Men så här års brukar det inte handla om sjukdom alla gånger. Utan att fodret har haft rätt värden för hästen och den nu har tappat allt den samlat på sig under förra sommaren.

Foderstat och sådant är redan kollad, mask och tänder med.
Hästen har vart slö både idag och igår och snorat, men ingen feber har det vart.

Vbl. travare, 10 år, 4-5 ggr per vecka ungefär, då med 3 lätta pass och 2 hårda.

Har hästen börjat fälla? Fällningen tar mycket energi, ibland kan man behöva öka på foderstaten lite i samband med detta Ger du någon B-vitamin?

Njae, litegrann bara. Han har inte haft någon särskild mycket vinterpäls men han tappar väl en 3-4 strån per dag nu. Nej han får ingen B-vitamin, kanske skulle kunna testa med detta.
Vet inte om jag vågar öka så mycket mer på foderstaten då han redan får så himla mycket.

Prova med b-vit då ;) vet många hästar som har blivit slöa i samband med fällning pga b-vit brist. Lycka till :banana:

Kan också tillägga att en stor del av att han tappar hull är att han har så himla dålig aptit!

Hade en häst med magsår under en sommar på bete, hon var typ spe som en pinne och hade inte ro i kroppen att äta, hon vandrade bara runt och väntade på bättre tider. När hon inte hade stressat upp sig på länge fick hon väldigt fint hull. Hon skulle tillbaka till travet i slutet av sommaren och 2 veckor efter hennes återkomst hälsade jag på, hennes fina hull hade ersatts med revben och hon hade stressmjäll, precis som när vi tog henne på bete. Det var hjärtekrossande.

http://Wintz.bilddagboken.se/p/show.html?id=106321922&directlink=1
(Under sommarbetet utan magsår och stress)

http://Wintz.bilddagboken.se/p/show.html?id=183459175&directlink=1
(På travet med magsår o stress)

Nuförtiden är hon pensionerad och bor hos en ung tjej som använder henne som ridhäst och nu ser hon fin ut igen :love:

Men jag hittade den här tråden...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=511179 (se inlägg #6)

Blev lite fundersam om det itne bara var en skröna med b-vit. då?

Ja, det där läste jag ju om i höstas :o tur att minnet är i toppform... Men sökte vidare lite och hittade att unga respektive äldre hästar kan behöva tillskott av B-vit. Även hästar som får en foderstat med mycket spannmål kan behöva extra B-vit till följd av felaktig tarmflora. Nu tillhör väl din häst inte nån av dessa kategorier men jag har träffat på ett flertal hästar som har mått betydligt bättre efter att ha fått lite extra B-vit.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=3291

Hade en åring förra sommaren som tappade vikt fort på trots bete och krafttillskott. Hon hade njusvikt så vi fick tyvärr avliva henne:(

Foderstat och sådant är redan kollad, mask och tänder med.
Hästen har vart slö både idag och igår och snorat, men ingen feber har det vart.

Erlichia. Fast då borde den haft feber, fast det kan vara lurigt, har jag förstått. Å andra sidan kan det vara vad som helst som får hästen att förlora aptiten.

Hälsning Maja

Kronisk infektion, tumörsjukdom, tarmsjukdom med malabsorption, organsvikt, hjärtsvikt, tandproblem, fel foderstat

B-vitamin tillverkas normalt av hästen, men vid t ex foderbyte, pälssättning, stress etc kan tarmfloran rubbas och då kan man hjälpa hästen med extra B-vitamin. Om tarmfloran är rubbad brukar märkas (lös o illaluktande avföring).
Man brukar få öka näringstillförseln på vårvintern för att inte hästen ska tappa hull.
Vi onomalt snabb viktförlust kan förutom nämnda åkommor nämnas parasitangrepp - kan vara ide att skicka in träckprov i så fall, även om hästen är avmaskad. Det händer att avmaskningen inte "tar"

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
363
Senast: Malva1978
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka