Vilka sadlar kan passa?

Ponylove

Trådstartare
Vill köpa en till dressyrsadel eftersom den ajg har passar min pålle utmärkt men är för stor för mig. Den är 17" och jag behöver 16".

Ekonomin som utlandsstudent är begränsad, jag måste därför köpa en begagnad alt. billig ny sadel. Jag bryr mig inte om material eller att den ska vara av kvalitet att hålla i evigheter (när studierna är slut kan jag satsa på en bättre). Jag vill bara ha en som inte är så stor eftersom min nuvarande ger mig noll stöd och jag bara far runt i den....

Att jag inte kan sälja den jag har för bidrag till den nya hjälper inte heller. Ingen medryttare kommer få plats i en 16" så "måste" behålla den jag har. Rent officiellt ägs den dessutom av mamma o pappa.

De sadlar som jag har/haft som passar pålle är en crown, stubben scandinavia dl, stubben sigfried, rolf stenberg.

någon som har tips på sadlar med liknande utformning som kan passa?
Kan lägga bilder på hästens rygg imorgon för att underlätta.

tacksam för hjälp!!!

Sv: Vilka sadlar kan passa?

Nu kommer lite bilder på hästen rygg vilket kansk kan hjälpa lite.

20130514_153820.jpg
[/URL][/IMG]
20130514_153847.jpg
[/URL][/IMG]
20130514_153923.jpg
[/URL][/IMG]

170 som tittat men ingen som har någon ide om vad som kan passa denna ryggen?

Kan du inte bara försöka hitta den modellen du har nu i en mindre storlek?

Jag har en Morris & Nolan dressyrsadel med normal bom, som hittills legat bra på alla hästar jag provat den på! Underbart skön att rida i, köpte min begagnad och dem håller länge!
Tips att prova! :)

Jo, men det verkar helt omöjligt. har inte hittat en enda till salu.

Någon som vet om det är stor skilnad i utformning på de olika modellerna av stubben dressyrsadlar eller om det finns någon med samma utformning för hästen som scandia dl?

Pållen ser ut att ha väldigt hög manke. Är det vita skav från att tidigare sadlar har legat och skavt där? :(

Hon har enormt hög manke!

Skadan delvis är från sadel, men för många år sedan, samt från ett bogskydd som visserligen gjorde att hon inte fick skav på bogen men istället på manken...
De sadlar jag har nu ligger inte mot manken och ingen av de andra sadlarna jag haft som jag skrev i listan :)

Med en sådan manke bör du ju titta efter sadlar med cutback, som ger mer utrymme för stor manke. Jag är ju själv en älskare av Passiersadlar och de har ofta gott om utrymme för just manke. Din häst ser inte jättebred ut heller - Passier säljs egentligen bara i normalvidd som standard, men man kan få dem i precis vilken vidd man vill om man beställer det. Men detta gör att merparten av de Passiersadlar som finns på marknaden är just normalvidd.
Jag hade nog rått dig att kolla efter Passier av nyare modell - de äldre än svängda i bommen medan de nyare är rakare. Kolla vad du hittar och prova en sån.

Jäklar! Det var en enorm manke det!
Dessutom ligger sadelläget väldigt långt bak i förhållande till sadelgjordsläget vilket kan göra att gjorden drar fram sadeln på manken.

Sadlar med Cutback är ett steg i rätt riktning, men även de sadlarna kan ha begränsningar i stor/lång manke.
Hur pass vid är hästen? Vad har den för annan sadel den går med just nu, som passar, i form och bomvidd?

Är du säker på att din sadel som du har nu ligger bra? Hästen ser väldig sne ut och ojämt musklad vilket KAN tyda på att sadeln ligger och trycker fel och gör så att den musklar sig fel och tappar musklerna där sadeln trycker. Dels korset ser väldigt snett ut, hur rör hästen sig? Har du kollat så att den inte har någon låsning? Men den är även sne och ojämn över ryggen samt vid manken.. Hur gammal är hästen?

det räcker med att den står ojämnt med bakbenen för att det ska se ut sådär, så man ska nog inte döma förrän man sett mer av hästen än ovanstående bilder.

(jag har dock själv en ponny som är oerhört sned efter en muskelskada som unghäst, så jag vet att de KAN vara väldigt skeva. Men man ska se mer än ovan visade bilder för att avgöra om det är så)

Alla sadlar jag haft är cut back, även den som gav skavet.

Ska kolla på passier! tack!

Sadlarna är flera gångger kollade med utprovare och sadelmakare så de ska passa. Hästen har haft dem i många år utan problem. Och hon har tidigare varit regelbundet kollad av kiropraktor. (finns inga här men det är en dam som är väldigt tydlig om något är på tok)
På bilderna står hon i ridhuset och står inte helt jämt vilket nog gör att iblderna inte ger henne riktig rättvisa.

Hästen har normal bomvidd i de sadlarna hon har nu.

Visserligen står det ingen storlek i stubbensadeln men den förra stubben hon hade var normal och alla andra som vi haft, har för mig attt normal är 31 i stubben.
Hoppsadeln hon har nu är en rolf stenberg, normal bom, vet inte vilken modell då det inte står något i den och det var han själv som kom och sålde den så jag undrade aldrig vad det var för en...

Häst med normalbom underlättar väldigt om man vill köpa begagnat, för merparten av det som är utannonserat är normalvidd. Jag vidhåller, försök hitta en nyare Passier att prova.

Delvis KL.

ska helt klart hålla ögonen öppna för passier.

Någon som vet om någon av stubbens andra dressyrmodeller liknar scandica dl i utformningen, eller om stenbergs sadlarna har lika utforming? finns trots allt en hel del stubben på marknaden och eftersom två modeller har passat (siegfried oxå) så känns det som en bra sadel att chansa på.

Någon som vet något om wintec och globus sadlarna? De verkar vara många på marknaden så om de har lämplig utformning så vorde det oxå smidigt.

Liknande trådar

Utrustning hur är wintec cair i passformen? Letar ny sadel o ser ofta dessa sadlar ute till bra begagnat pris. har dock ingen aning om hur de är i...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Ponylove
·
Utrustning Vad fyller stora knästöd på en dressyrsadel för funktion egentligen? Att se till att knät inte åker fram? Eller att vara ett stöd på...
Svar
8
· Visningar
6 869
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
Utrustning her just nu en stubben scandinavia delux dressyrsadel till min ponny. Den passar ponnyn väldigt bra men inte mig. dressyrpasen går tio...
Svar
5
· Visningar
888
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka