Vilka perenner skall jag välja?

W

Warg

Jag har grävt upp en gammal perennrabatt som var i dåligt skick, och nu är det dags att sätta nya växter! Rabatten ligger åt öster, och huset är gult. Jag vill helst ha perenner som jag kan plocka snittblommor ifrån så lång tid som möjligt. Jag har sparat lite höstaster och prästkragar och jag har någon digitalis jag kan sätta dit också. Finns det någon som har några bra förslag?

Sv: Vilka perenner skall jag välja?

Fänrikshjärta
Rudbeckia
Jakobs stege
Trädgårdsiris
Dagliljor
Binka
Akvilejor
Brinnande Kärlek
Stormhatt
Geum
Gullris
Toppklocka
Pion
Kung karls knappar (praktlysing)
Flox
Stjärnflocka

Sen får man nog leva med att väldigt få perenner blommar hela sommaren, utan antingen har du färgprakt en månad, eller också varvar du så att nåt alltid blommar.

Jag hade tänkt att varva så det alltid finns något som blommar - och detta är inte den enda blomrabatten jag har - det finns såväl perenner som sommarblommor på andra ställen. Jag skall ta med mig dina tips till handelsträdgården!

Det finns lågväxande blå gentianor som har väldigt lång blomtid men de passar inte till snitt så det kanse faller på det.

Nävor, nävor, nävor
Finns i alla höjder, former och färger. Jag har en vit brunnäva som går alldeles ypperligt att stoppa i buketten.

Praktlysing ska jag ALDRIG mer plantera i en rabatt - den sprider sig okontrollerat.

Bolltistel är lätt och rolig länge - först ett vackert bladverk, sen stålbollar som sakta men säkert blir blåare och blåare alltefter som den börjar blomma. Då är de godis för humlor och fjärilar. På hösten är bollen en taggig typ som när frosten kommer blir ett konstverk.

Dagliljor är också mycket vackra i buketter.

Nävor, nävor, nävor
Finns i alla höjder, former och färger. Jag har en vit brunnäva som går alldeles ypperligt att stoppa i buketten.

Hörde en gång en trädgårdsexpert nästan upphetsat utbrista: "Det finns en näva för varje behov!!!!" :D

Huruvida praktlysingen sprider sig beror nog på vad man har för jord oc förhållanden - vi har haft den i säkert 20 år på olika ställen i trädgården, och den har aldrig spridit sig okontrollerat eller visat sig svårbemästrad.

E annan perenn som är jättetrevlig och som mitt hjärta bultar för är perenn gökärt, en liten buske på 25 cm kanske 30 hög, börjar blomma vid denna tiden.

Liknande trådar

Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 818
Senast: svea
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar