Vilka mini-mi mått kräver ni?

S

Sammets_rosa

Undrar bara vilken storlek ni här på sidan som "kursar" kräver på ridbanan?!! Jätte stort är ju naturligtvis lyx som vi alla önskar! Men vad är minsta möjliga ni skulle acceptera? Jag har en låååång bana men den är kanske något smal (kan också vara mer en känsla då den är "inbyggd" mellan två hus!). Funderar nämligen på att orda lite mindre kurser här hemma!

Det beror ju på vad man ska göra, hur många som är på banan samtidigt och hur hästen är. Vissa islandshästar kräver ju mer utrymme än ett stort halvblod. :smirk:

Minst 15x30 om man har kurser med 1-2 ryttare på banan samtidigt tycker jag. Ska man vara fler på banan behöver man större ridbanan också. Det är inte så kul att hela tiden behöva vända över för att man kommer ifatt ryttare när man är på kurs - det blir lätt lite stökigt då! MInst 15 m bred för att man ska komma runt med en häst med svag trav/tölt. Ska det tränas galopp eller pass så behöver man naturligtvis större bana också. Pass har inte jag börjat träna än, men i Globen igår verkade det som att 75 m är i minsta laget...

jag rider helst på en som e 20*40, annars kan det vara lite svårt när man ska få plats att galoppera... :D
Men ridbanan här hemma är nog 14*30 ungefär och det fungerar iaf. bra att träna på... Hur stor är din ridbana?

För att rida 2 och 2 bär man nog ha ca 15x30 men med en viss tolerans, nu tillhör vi en mycket lyckligt lottad skara med en volt på 40x40 m.

Om man inte kan galoppera på volt, ja då behöver man hjälp och så spelar det ingen roll hur stor bana man rider på. Balans och stärkande/lösgörande arbet kräver inte stora ytor, för galoppen kan man lägga åt sidan så länge.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA