Vilka mineraler!?

Salandge

Trådstartare
Jag har nyss börjat med detta att själv ställa foderstater :) men tycker att det är jättesvårt att räkna på mineralerna och skulle gärna ta emot hjälp!!

Analys på vårt hö:

Smb rp 49
MJ 8,0
Ca 1,7
P 1,5
Mg 0,7
K 14,3

Som ni ser är mineralvärdena urusla!! :crazy: Vilka mineraler bör jag ge till mina hästar som äter följande:

#Häst 1
4-årig kallblodstravare, valack, som tränas för trav. Han är väldigt lättfödd. Betfor ger vi på vet. inrådan då han är dålig på att dricka och får lätt koliksymptom. Han blir "tokig" av havre så därav kornet.
Det behov jag räknat på till honom är 78 MJ /dag inkl. träningstillägg vilket ger Ca-behov 35,1, P-behov 23,4, Mg-behov 11,7 (Taget ur "Hästen näringsbehov och fodermedel").

Hans foderstat ser ut såhär:

8 kg hö
0,5 kg betfor (freefarms värden)
0,75 kg korn (freefarms värden)

Detta ger 78,5 MJ och 494,5 SRP vilket ger en kvot på 6,3. Han har ätit detta ett tag nu och fungerer jättebra på detta så jag vill helst inte byta!

Men mineralvärdena är dock långt från uppfyllda!! Vad jag kunde räkna ut ligger Ca på 18,3 P och på 14,9. Freefarm hade inga Mg-värden på korn och betfor så det har jag ej räknat på.

#Häst 2

2-årig varmblodsvalack tränas för trav (relativt lugnt)Har lätt att lägga på hullet och är just nu lite höbukig.

Han har fri tillgång på hö och äter ca 12-15 kg /dag. Han får även lite skrammel i krubban då de andra hästarna får sitt kraftfoder samt lite betfor (2 nävar) väldigt uppblött för att dricka bättre.

Går det bra att låta honom äta så pass mycket hö eller bör jag dra ner på höet? Ska jag isåfall ge mer kraftfoder? Jag vill helst att han ska äta så mycket grovfoder som möjligt!!

Vad bör han få för mineraler?!

Tacksam för hjälp!

/MOnika
 
Står hästarna på halm och äter de av den isåfall?

Häst nr 1

Du kan ge 100 gr miner blå samt 1 dosmått dikalciumfosfat till nordsv. Du kan även byta ut kornet mot 1 kg hö om du vill.

Häst nr 2

Unghästen får för lite protein!!! Det är därför han har "höbuk".

Du behöver någon form av proteintillskott, ex lucern, hippo alfa, krafft groov, krafft breed, soja etc.

Vilka mineraler unghästen ska ha beror på vilket proteintillskott du väljer.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 162
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 212
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp