Vilka hundar anses farliga?

Lycanthrope

Trådstartare
Vilka hundraser anser ni farliga?
Alla hundar KAN väl bli det, men vilka raser är överlag en risk.
Varför?
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

Jadu, helt spontant, de raser som poppar upp i huvudet är:
dombermann
schäfer
rotweiler
am. pitbull terrier
Cocker spaniel

Varför?
Dombermanns och Rotweilers är framavlade som vakthundar.
Schäfrar används även de som vakthundar/polishundar osv.
Cocker spaniel har högsta bettstatistiken i Sverige...
Am Pitbull är framavlad som kamphund.


Har inget emot någon av dessa raser. Äger själv en Cocker Spaniel och Dobermann är en av mina favoritraser.
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

Domberman? :D :o

Bettstatistiken räknas väl inte i procent?
Det finns ju många cocker spaniels, golden ligger också högt på listan, men det är ju jättevanliga. Kan det ha med det att göra?


Håller med om att rottis och pit är tuffa hundar, farliga i fel händer.
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

Helt krasst så nästan allt över ca 15 kilo.
Men i synnerlighet hundar som avlats för vakt och/eller kamp tex
Många herdehundar, många molosser, många brukshundar, en del jakt och kamphundar.

Även en del raser som allmänt inte upplevs som "agressiva" kan i mitt tycke vara luriga pga av urusl mentaliet m. mycket rädslor. Vallhundar kan ibland upplevas som otäcka för barn om de får för sig att nypa dem om de tilllåts valla.
Hundar i flock utgör större risker än enstaka hundar.

Nu tror jag inte alls på ett rasförbud, utan att folk inte köper vad som helst. Saklig information och att man vet vad man har i snöret är avgörande. Dessutom skulle jag vilja att polisen har större möjligheter att ingripa mot farliga hundar och/eller olämpliga hundägare

Jag vet fall där ovtjarka/schäferkorsningar sålts till första gångshundägare som "trevlig familjehund med lite vakt". Sånt kan ge en mardrömmar för mindre.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka hundar anses farliga?

I princip alla hundar kan bli farliga i fel händer, men stora raser med vaktinstinkt och skärpa är nog bland de "farligaste" i de fallen. En agressiv rottweiler eller dobermann kan ju göra betydligt mer skada än en cocker spaniel, till exempel.

Ska dock tillägga att jag inte har något emot någon av dessa raser. Rottweilern är faktiskt en av mina favoritraser, och jag skulle gärna ha en. Dock vet jag att jag inte har erfarenheten, så det får vänta tills jag har lärt mig mer.
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

Jag vet fall där ovtjarka/schäferkorsningar sålts till första gångshundägare som "trevlig familjehund med lite vakt". Sånt kan ge en mardrömmar för mindre.

Ja, usch, det har jag också sett under rubriken "Bergsschäfer" med gullig bild på valpar under. :crazy:
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

Domberman? :D :o

Bettstatistiken räknas väl inte i procent?
Det finns ju många cocker spaniels, golden ligger också högt på listan, men det är ju jättevanliga. Kan det ha med det att göra?


Håller med om att rottis och pit är tuffa hundar, farliga i fel händer.

Hehe, blev lite stavfel där ;) Vet inte hur bettstatistiken räknas, men så himla jättevanliga är väl inte cocker spaniels?
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

det vore väldigt intressant om du kunde visa på fakta underlag till det påståendet att cockerspaniel leder bitstatestiken
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

Finns mig veterligen ingen "lista" i sverige och frågan är ju om det är så mycket annorlunda ställt här?

Hundarnas mentalitet och vad de är avlade på är ju i grund och botten detsamma :cool:
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

Jag vet att det har förrekommit fall av cockerrage i sverige, hur vanligt det är vågar jag dock inte säga.
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

Hundar av bruks och vallras är de som oftast blir farliga i händer på en person utan tillräklig kunskap för den typen av hund. Dessa behöver oehört mycket mer stimulans och arbete än vad många tror och köper derför "över sig". Resultatet blir då en hund som är olyckligt och otillsfred med livet och då i stället för att ägaren ger den tillräckligt att jobba med hitta på egna saker att göra, vilket kan få förödande konsekvencer.
 
Sv: Vilka hundar anses farliga?

Förutom de som nämnts som jag inte tänker beröra så tänker jag spontant på hundraser som folk gärna köper för utseendets skull där de inte inser vilken skärpa det kan vara i dem. Då främst Akita, olika polarhundar och moloss och herdehundar. Är ju inte så överlycklig över Fila och såna här stora vassa saker.

Kan ju tillägga att jag har haft en "bergschäfer" (ovtjarka/schäfer) i kurs och den hunden har ingen rolig mentalitet...

//E
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
971
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 241
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 833
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp