Vilka hästtransporter är bra?

Ester

Trådstartare
Ska byta släp, vill nu ha en boggi inte äldre än en -00-01. Med sadelkammare och helst mjuk mellanvägg. Får kosta ca 45-50.000kr. Är inte så bra på alla nya imporerade märken. Hur stor skillnad är det på glasfiber och plyfa-väggar? Är det mycket bättre med aluminium-golv? Jag har en snäll häst som jag kör 2-3 ggr i veckan med.
Vet att jag inte vill ha Värmlandsvagn, Trane, Fobo och dessa billigare släp.
Tacksam för hjälp.

Sv: Vilka hästtransporter är bra?

Åh vilket bra inlägg, jag letar precis samma sak. Ser fram emot massor med kloka råd!

Jag älskar min Böckmann!!! Det finns en ny modell nu som heter duo esprit som ligger på under 50tusen för en helt ny. I plyfa och med mjuk mellanvägg. Jag är jättenöjd med min!!!! Skulle inte vilja ha glasfiber. Känns för ohållbart. Jag vet att plyfan nån gång ruttnar men innan dess har jag bytt släp igen förmodligen:rofl:

det jag har hört om detta är att de släp av glasfiber dundrar ngt enormt! om du kan så kolla på en sån så knackar du på den på utsidan och så jämnför du med en plyfa vagn så hör du direkt skillnad!! :) aluminium golv är ju bra för att de inte ger med sej efter att ha varit fuktiga och håller nog mkt längre än ett trä golv!!

så mitt råd (som jag sj fick av en vän) är att INTE köpa en glasfiber vagn!!

plus att jag hört att de måste stå under tak för annars blir de solblekta!

:banana:hoppas du hittar rätt iaf i slutändan!:D

Vi valde mellan lite olika släp när vi köpte nytt!
Vi pratade med försäljar som sålde både glasfiver och plyfa vagnar och han sa att glasfiber vagnar är omöjliga att laga, om tillexempel hästen på något sätt sparkar i väggen så dte blir hål eller fula märken går det inte laga på ett snyggt sätt, oftast bara att spakla igen och det blir ju inte alls snyggt. Plyfa väggar som dte händer samma sak med är bara att byta ut, var del för sig, och tar ca 30 min att fixa (dock inte med räknat emd leverans).

Vi har också alminium golv, det ska tydligen hålla bättre än trägolv och också lättare att hålla rent, spola rent. det kommer heller inte in vatten undwer mattan om den är limmad på golvet!

Hej!
Jag köpte en ny hästtransport i våras (levererades i somras...)
Det är en Cheval Liberte 2003 årsm -07 med sadelkammare i dörren, fungerar helt ok och tar inte lika mycket plats som den fasta sadelkammaren. En MYCKET prisvärd transport och vi är helnöjda med den. Rullar lätt och tyst bakom bilen

Vår transport är med fronturlastning men nedanstående uppgifter är för modell 2002XL, dvs samma transport fast utan fronturlastning.
2002xl_bla.jpg

Den lilla dörren på bilden är sadelkammardörr, skötardörren sitter på andra sidan.

Tekniska Data:
Total längd 4,50 m
Total bredd 2,15 m
Total höjd 2,66 m
Invändig längd 3,04
Invändig bredd 1,66
Invändig höjd 2,26
Vikt ca 790 kg
Totalvikt från 1100-2000 kg
Färg: Vit, Grå, Blå, Grön

Standardutrustning:
2-vägsramp baktill, dvs du kan öppna baklämmen som en stor dörr.
Inställbara bommar för ponny/stor häst
Säkerhetsbommar som kan öppnas utifrån
Invändigt lyse som är placerat i bak för att inte blända när man lastar
Sparkskydd
Stoppning på sidorna
Stoppade bommar
Hellimmad gummimatta
Kraftiga gasfjädrar på rampen
Två öppningsbara fönster
Taklucka
Rullgardin
Högt placerat bromsljus
Mjuk mellanvägg

Extra utrustning:
Sadelkammare i dörr
Integrerad sadelkammare
Hel bom
Reservhjul med hållare
Övre lucka i glasfiber

Nyprris på modell 2002XL är 62125:- inkl moms med vitt tak och fast sadelkammare, 1250:- dyrare med färgat tak. Vill man ha sadelkammare på dörren istället så kostar den 61250:-

Begagnat så hittar du nog en relativt ny transport för de pengar du vill lägga, men är det så att du kan lyfta momsen så blir det ju inte så mycket mner i slutändan på en helt ny.

Jämförde många transporter när vi skulle köpa och tittade även på Mässan på Skandinavium där vi beställde våran.
Tyckte dock att t.ex. Böckmann Duo, som visserligen är något billigare, inte alls gav lika mycket för pengarna.

Senast ändrad av en moderator:

Sök under "utrustning" så finns det ENORMT mycket trådar om olika märken - och inte minst diskussioner om hur mycket du får dra lagligt ... :cool:

Klart vill jag har den bäste (featherlite, sundowner) men de är för dyrt. Men för pengar jag tycker Ifor Williams Trailers är väldigt prisvärt och fina transporter. Stadigt och med bra finesser.
Ifors Hemsidan här!

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 709
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
3 953
Utrustning Jag står i begrepp att investera i en egen hästtransport och har de senaste dagarna läst in mig på allehanda information om aluminium...
Svar
18
· Visningar
2 981
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama