Vilka här är uppfödare?

Sv: Vilka här är uppfödare?

Vist är hon :love: Underbara öron, toffsar, profil färg. Jag älskar henne! Lång väntan bara, men det är det värt.
Jag såg det, va kul!!!! Hur går det med den andre, blir det några bebbar?
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jadå, flera gånger! Så jag är inte orolig egentligen, mest frustrerad. Hon löpte 4-5 gånger i våras, men sattes på piller då (täta löp) och togs av piller i mitten av juli och sen dess har inget hänt. Men vi ska på utställning i morgon, hoppas det kan få igång henne :p
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Okej! Ja det fick igång Aura när hon skulle paras första gången :D Två timmar efter vi kom hem vrålade hon som hejsan. Håller tummarna!
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Hoppas på nått liknande här :D Faktiskt en av anledningarna till att jag anmälde henne :angel:

Och en ny bild på den nya :love:
189631_369120643180592_1992834313_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Ett knep att få igång löp är att ha klorin där katten finns. Klorinet påminner om hankattens doft.

Detta är dessutom en av anledningarna att man aldrig ska tvätta bort kattkiss med klorin.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Då var det dags igen, en dag för tidigt men jag passade på när solen sken.
Ketaki
16191_10151357634341159_330812415_n.jpg


526174_10151357634661159_1438725938_n.jpg


Maylea

302735_10151357632611159_1685766767_n.jpg


423098_10151357632546159_2066934474_n.jpg


Kieley
532361_10151357630926159_844496233_n.jpg


532066_10151357631486159_1630739477_n.jpg


Hanako
306707_10151357629201159_636799106_n.jpg


68294_10151357629601159_422956355_n.jpg
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Herrn hatar att bli fotad så hab ligger blick still och surar. Skittråkigt :p hans mor hatar också tt bli fotad, man får flörta massor med henne. Konstigt det där.
Det blir förmodligen en rejäl gosse. Han har en ordentlig benstomme. Mycket päls med.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Herrn hatar att bli fotad så hab ligger blick still och surar. Skittråkigt :p hans mor hatar också tt bli fotad, man får flörta massor med henne. Konstigt det där.
Det blir förmodligen en rejäl gosse. Han har en ordentlig benstomme. Mycket päls med.

Haha, Maylea äääälskar kameran ser man :love:
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Allmän fråga om katter, pälsfärg och ögonfärg:

Hur funkar det med färg, dominans osv?
Är det några färger man inte vill blanda för att man då garanterat släcker den ena färgen?
Är det några färger som i dubbel upplaga ger genetiska sjukdomar? (tänker på merle på hund, silver på häst)

Ja, kort sagt, hur tänker ni när ni kombinerar?
Shark, du tog röd+röd, var det pga möjligheten till blå ögon, eller för att garantera pälsfärgen?
Vad tänker du använda till den lilla nya? (så att inte hennes vackra färg försvinner)

Samma undrar jag kring ögonfärg, hur ärvs den? Sharks ungar verkar ju fått en färg vardera? Trots att båda föräldrarna är blåögda. Kan man se bakom föräldrarna vad för färger som funnits och gissa utfallet?
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Sitter och jämför dina bilder på ungarna, visst har Kieley sina öron mycket mer uppepå huvudet än Hanako?
Är det en pojk/flick-grej? Vart "ska" de sitta? :p
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Katters färggenetik är relativt enkelt (men tar för mycket plats för att skriva i ett inlägg). Googla det så får du svar på hur färgerna hänger ihop.

Väldigt kort sagt så finns det två grundpigment (svart och rött) och sen en enorm mängd modifikationer och mönster på det.

Hur man vill/inte vill blanda färger varierar med varje färg (och ibland mellan olika raser). Den enda generella principen för päls är att det sällan blir bra om man blandar kalla silver med de icke-silver som man vill ha varma. En svartsilver eller blåsilver ska vara så kall och ren i färgen som möjligt, medan tex en röd katt ska vara riktigt varm och fyllig i det röda. Deta avgörs till stor del av ett polygenetiskt fenomen som heter rufism. Tar man då svartsilverungar på en katt med enorm rufism finns risken att de blir "rostiga" och tråkiga i färgen. Det är dock många raser som inte har poäng på färg och då blandar man inte sällan hej vilt. (Tyvärr, det kan ge ungar som är så otydliga i sin färg att man inte kan färgbestämma dem)

Den enda färgen man ska vara riktigt försiktig med av hälsoskäl är höggradigt vitt (helvit eller höggradig vitfläck) då det hänger ihop med hörselproblem. Alla vita katter ska också hörselundersökas innan avel.

Ögonfärgen följer andra genetiska mönster, som jag inte är lika klar över (har ju en ras med bara en färg ;)) men som grund där kan man säga att man inte vill blanda orangeögda med blå/kallgröna färger. Antingen är man på den varma skalan eller på den kalla, enkelt uttryckt. (Och igen; många bryr sig inte )
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Jag har aldrig valt hane utifrån färg. Jag har valt efter vad jag tror passar tekniskt.
Pappan till denna kullen blev jag tipsad om, just pga de blå ögonen.
Hade inte sett han innan så kikade och gillade vad jag såg, hela katten.
Skulle aldrig göra en parning enbart för färg på päls eller ögon.

Ögonfärgen på skogkatten är inte något man brukar lägga fokus på i aveln. De får den färg dom får, alla ögonfärger är ju godkända så det spelar liksom ingen större roll.
Hur ögonfärg nedärvs är väldigt svårt att förstå sig på. Inget jag fått grepp om faktiskt.

Till den nya blir det ju förhoppningsvis då en kull på en av hanarna i kullen. Sedan får vi se. Går som sagt inte efter färg. Hälsa, temperament och tekniska detaljer anser jag vara viktigare.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Nu är korten på Hanako inte riktigt rättvisa då han surar och då åker öronen ner lite. Men den som har högst ansatta öron i kullen är Maylea, dom sitter lite väl högt. Dom övriga har en trevlig placering på öronen. Ev att Hanakos kan komma att hamna aningen brett isär när han är vuxen, men mkt hellre det än för tätt.
 
Sv: Vilka här är uppfödare?

Tack för svar! Ska googla lite vid tillfälle :)
Synd att jag är så dålig på att skilja på varma och kalla färger, får ta maken till hjälp, han är fena på sånt ;) men det lät ju rätt enkelt, att hålla sig till samma skala.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp