Vilka försäkringsbolag ger rabatt för kastrerade hundar?

Alexandra_W

Trådstartare
Fick hem ett nyt försäkringsbrev på ponnyn, och då var det en folder med om 'förändringar och nyheter i försäkringarna', som gällde alla djur. Där kunde jag läsa att 'från och med 2005 införde vi premierabatt för kastrerade hundar. Kastraktionen får inte ha gjort i samband med något ersättningsbart ingrepp'. Detta var/är Sveland, och jag har hundarna i Agria, men tänkte att nu ska jag få tummen ur och ringa Agria och berätta att hanhunden är kastrerad, så jag får någon krona i rabatt.

Eller inte, då damen som svarade hos Agria tyckte att 'det bryr vi oss inte om, du behöver inte anmäla'. Naivt tyckte jag att 'ja men får man ingen rabatt på försäkringen?'. Men se nej det fick man inte enligt nämnda dam.

Och jag är rätt trött på Agria överlag, de har ersatt det de ska osv, men de har en handläggningstid som är löjligt lång på skadeärenden, och jag anser att premierna inte är i paritet till vad man får för pengarna längre. Och det här blev liksom lök på laxen och stärkte mig i att jag nog tänker byta bolag på årsförfallodagen.

Men är det så att Sveland är undantaget, eller är det Agria som är undantaget? Dvs vilka bolag ger rabatt om man kastrerat hunden utan medicinsk anledning? Det sparar ju faktiskt en risk för bolaget. T ex kommer nuvarande herre inte drabbas av testikelcancer. Ngt som kostade Agria 7000 kr för min förra hund..

Sv: Vilka försäkringsbolag ger rabatt för kastrerade hundar?

Men att välja försäkringsbolag efter vilket som har rabatt för kastrerade hundar... Är det verkligen genomtänkt? Är det inte bättre att jämföra villkoren generellt och ta det bolag med bäst villkor?

Har själv klurat på att byta från agria, med alla djuren, just för att det är så dyrt men jag tycker inte man får så mycket tillbaka.

Folksam ger 10% rabatt för en kastrerad tik men det står inget om hanhundar.

Nu har ju jag en tik som är kastrerad,hon är försäkrad i Sveland,och dom ger rabatt på henne för att hon är kastrerad!

Jag ringde dit och frågade,och det var helt klart att jag skulle få rabatt på min försäkring!

Ja, givetvis var/är inte ingen rabatt för kastrerad anledningen till att byta. Byta bolag har jag tänkt ett bra tag nu, sen tidig vinter. Det är fan inte hållbart med de premierna mot vad man får, men ffa så de som fick mig att tycka 'nej nu är jag less' är att de genomgående har fem jävla veckors handläggningstid när man skickar in en räkning. Jag har försäkrat för att jag har svårt att lägga ut stora summor liksom, inte bara för att 'slippa betala hela kostnaden själv'. Med 5 v handläggningstid hinner även den mest generösa faktura förfalla, och oftast kan man ju inte ens få faktura, men korträkningen hinner ofta både komma och förfalla innan de ids betala ut pengarna. Fungerar ju hyfsat när det är ett djur och några tusenlappar men lagom roligt när det är mer än ett djur och fler tusenlappar.

Jag har redan 'klart' vilket bolag jag skulle vilja byta till (IF), men ska kontrollera villkor osv nogrannare igen när det närmar sig (han har årsförfallo i augusti, så är ett bra tag tills jag kan byta).

Så vilka bolag ger rabatt är mer en allmän fundering, och inget som kommer påverka bolagsbytet annat än OM två bolag skulle vara EXAKT likvärdiga och det ena ger rabatt men det andra inte. Jag bara blev så förvånad och förstår inte hur Agria resonerar när de helt frankt tycker 'det är inget vi bryr oss om om du kastrerat honom'.

Så, ingen rabatt är som sagt inte anledning till bytesönskemål (och de fanns redan innan han ens kastrerades) dock blev det bara ÄNNU en 'punkt' till den redan långa listan ang varför byta bort Agria.

Skulle gärna ta bort alla djuren därifrån men det är inte möjligt utan extrema förluster för mig, då tiken har artros, ena katten har artros och den tredje katten har haft ett par episoder (som inte kostat bolaget ngt dock) av eosinofilt granulom, och det kommer inte ersättas i en ny försäkring.

Hanen däremot har *ta i trä* varit synnerligen frisk och kry, det enda han besvärats av är klokapselbrott, ett antal på sporrklorna, och nu ett på en vanlig klo. Sporrklorna är ju bortop numera dessutom. Så han känns hyfsat 'säker' att byta bolag på (annars skyr jag byta bolag som pesten, kostar ofta mer än de smakar. Men Agria har blivit så väldigt mkt sämre de senaste åren tyvärr..)

Senast ändrad:

If ger rabatt på kastrerad tik, men inte på hane.
Orsaken är att hanar redan är biligare att försäkra än tikar.
Tikar är dyrare därför livmoders inflammation är så vanligt på tik och kostar bolaget mycket pengar.

Ah, så hanar är billigare att försäkra i IF iaf? (Har ju bara haft likvärdiga hundar, dvs samma ras etc i Agria, och där var hanen dyrare, förklara det den som kan)

Jag tycker att just när det gäller tikar, så borde bolagen ge 'bidrag' till att kastrera om man gör det på eget bevåg sas. T ex att 'om du kastrerar din tik, så får du ersättning med 50% av kostnaden' (eller X tusen kronor, hälften av typkostnaden). För i princip 'alla' tikar får ju baske mig pyo om de bara blir gamla, och även i 'best case scenario' så är det ju ett rejält kostsamt ingrepp för bolaget, och är de medtagna när op görs så ökar ju risken för komplikationer, och även att tiken inte klarar det.

Hur hög är premien för kastrerad tik? Bara av nyfikenhet, om den är marginell eller mer 'märkbar'?

Vet skam att säga inte % räknar ju alltid i daton.
Priset beror på så många faktorer, förutom kön, är det ras, var man bor, ålder på hunden, om man har andra försäkringar i If och självklart vilken typ av försäkring man väljer.
Så det är ” enklast” att räkna i daton.

Men för skojs skull så räknade jag på samma hund, ägare, försäkring bara med den skillnaden att den ena var en hane och den andra en tik.

Och då blev summan på hanen 2.927:- och på tiken 3.166:-
Alltså en skillnad på 239:-
Är urusel på % räkning, någon kan kanske räkna ut vad det gör i %?

Bry er inte om summorna utan bara prisskillnad mellan hane och tik. (som sagt det är mycket som påverkar priset)
En kastrerad tik får samma premie som en hane.

Drygt 8%, 8,165x% dyrare med tik, enligt dina uträkningar/summor.

Så, ni ger isf rabatt med 8% för kastrerad tik.

Sveland sänkte min premie med hela 5% på min tik..
Jag var tvungen att gå in och räkna!

Jo, Svelands visste jag ju, det stod ju i den där folder, '5% premierabatt för kastrerade hundar'. Och då IF 8% för kastrerad tik, OM skillnaden är lika stor i alla 'lägen', och det inte var 8% just på den ras etc som Zqathan tog som ex.

Alltid trevligt med rabatt, men ffa på tikerna skulle man ju kunna önska lite mer kan jag tycka (även fast jag öht inte berörs). Kostar ju ett antal tusenlappar att kastrera sin tik, och när man lagt ut det har man vips besparat bolagen den överhängande risken att senare i tikens liv behövt betala ut 10 000 kr.

Att då få nån hundralapp eller tre i premierabatt/år är ju trevligt, men känns lite snålt. För hanar däremot känns den kanske mer 'vettig'?

Folksam har rabatt på kastrerad tik. Har för mig att det var 10%!
Är inte helt säker att det var så mycket men det var bara för tik, inget för kastrerad hane.

Senast ändrad:

Drygt 8%, 8,165x% dyrare med tik, enligt dina uträkningar/summor.

Så, ni ger isf rabatt med 8% för kastrerad tik.

Ska kolla upp det och återkommer med exakt.
Det var ju bara i all hast räknat och där var även livförsäkringen med (ett mistag från min sida)
Återkommer som sagt!

Har haft hund sen -90 och har aldrig hört detta med rabatt!:confused: Undrar om jag verkligen läst så noga som jag uppenbarligen borde ha gjort :o Har haft en kastrerad tik samt har nu en kastrerad hane( sen 7 år...) försäkrade i Sveland :crazy:

Senast ändrad:

Sveland ger som sagt 5% rabatt.

Naturligtvis under förutsättning att den inte är kastrerad pga sjukdom etc som försäkringen betalat. Båda min greyhounds var/är ju kastrerade (hane och tik), men där har det i båda fallen varit i samband med sjukdom och bolaget ersatt (testikeltumör och kroniska livmoderproblem), och då får man ju ingen rabatt. MIn nuvarande hane som jag kastrerade i höstas pga mopsighet mot andra hanhundar däremot hade fått den där lilla rabatten i Sveland.

Liknande trådar

Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 546
Senast: Picky
·
F
Övr. Hund Vet att de funnit en del såna här trådar. Men jag gjorde lite efterforskingar idag genom våra kära Försökrings bolag och fick en chock...
Svar
17
· Visningar
1 622
Senast: Fiffi1
·
Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka