Vilka färger kan man få??

fettso

Trådstartare
Har ett Gulsvart sto(står svart i papperna),hennes mamma är isabell och pappan alldeles kolsvart.

Om jag då betäcker med en isabell,borde det väl också kunna bli en sådan??
Vilka andra färger kan man få på fölen med en isabellhingst??

Kan man betäcka med en silversvart,vilka färger kan det bli då??

Sv: Vilka färger kan man få??

Det beror helt på gener och anlag, så det är inte självskrivet att det blir en viss färg bara för att föräldrarna ser ut på ett vist sätt. Chanserna ökar ju naturligtvis, men ponera att du har två isabellhingstar att välja på så kommer de förmodligen ändå att lämna olika färger % på sina avkommor.

Själv verkar jag drabbas av enbart tråkbruna hästar oavsett vad jag använder för hingst till stoet.:p

:DFast dom är ju fina dom också!!;)
Man vill ju bara öka sina chanser...Tänkte att om man betäcker med Strakur kanske chansen ökar för isabellfärgat föl??
För då bär han ju på åtminstone ett gulanlag och min bär på ett gulanlag??:angel::confused:

Har du fyllt i rätt? Det funkar för mig. Sire hingstens fullständiga regnummer, dame stoets fullständiga regnummer.

Måste man kanske vara medlem där??

Kan du kolla åt mig??Kaelas reg nr:
IS2000286713

Strakurs regnr:
SE2000109430

Konstigt det brukar funka för mig i vanliga fall. Måste vara något tekniskt fel. Prova igen vid ett senare tillfälle.

Det är nog så att stoet måste vara bedömt.
Färgerna stämmer inte, t ex Flipi från Österåker (homozygot svart) och Svala från Rudet (svart) blir 56,4 % svart, 5,1 % cremello, 38,4 % black smoky, 3,8 % grey!

Det behöver inte vara ett bedömt sto, vi har provat med obedömda också.

Hur vet du att hon är gulsvart och inte bleksvart?

Med en isabellhingst kan du om dit t sto är gulsvart få: svart gulsvart fux isabell sotvit gulvit och ev :
brun gulbrun pärlvit ifall hingsten även har brunt anlag. (det har inte Bjartur men jag vet inte om Strákur fått det från sin mamma)

du har då 25% chans att få ett dubbelgult föl dvs nästan helt vit med blå ögon.

Hon är svart fast med mkt blonda slingor i manen,gulaktig vid ljumsken och skiftar i guldgult bland det svarta hela hon,dessutom är ju mamman isabell.
Hur ser en bleksvart ut??

Jag provade med Svala och Askja och det fungerade inte med Askja som är obedömd.

Hon har 50% chans genetiskt att göra det men inget i hennes utseende antyder att hon verkligen gör det.

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka