Sv: Vilka egenskaper har en bra distanshäst?
*halv kl
Hästen Cambrie talar om råkar vara mitt sto. Att hon är totalt bortkastad som travhäst vet jag redan. Jag köpte henne inte förrän efter att hon ridits in och lämnat travet för gott (vilket vad jag förstått var i 2007. Jag köpte henne i jan. 2008), och har därmed inte sett henne under den tid som det talas om.
När jag köpte henne var hon hyfsat muskelfattig, och även om hon inte kändes oren, så var hon ingen fantastisk syn i kortare arbetstrav, direkt. När musklerna kom, kom också orken och takten. Ingen veterinär som har sett henne under "min tid" har haft minsta anmärkning på hennes gång - tvärtom.
När jag hade henne (hästen är utlånad på foder), behandlades hon även hyfsat regelbundet av ET (ryggen). Hon har inte svårt för att få spänningar i muskler osv vid fukt + kyla, och är allmänt känslig för tryck/kläm etc över just ryggen. När vi var inne på klinik i nov. 2010 (pga vad som visade sig vara en böld), hade hon inga problem med kroppen utöver den ömma hoven, som vi åkte in för. När hon fick smärtstillande (för att se hennes gång utan vad som var kraftig hälta), var veterinären mycket nöjd med häst och jogg + lite raskare trav vid hand.
Däremot har jag aldrig fått henne fin i tömkörning. Om det beror på hästen, min låga erfarenhet av arbete på töm, att hon spänner sig (vilket hon de gånger jag eller annan provat tömarbete) eller andra faktorer, det kan jag inte svara på. De gånger jag lagt ett bett i munnen på henne, har vi fått liknande "resultat" som vid töm.
Observera att detta inte är en anmärkning på hästens travträning eller liknande. Det är helt enkelt mina erfarenheter av en häst som kom upp i diskussionen. (Har även pratat här på buke och bollat lite fram och tillbaka med Cambrie tidigare.)