Vilka är de bästa broddningsverktygen?

Marvin

Trådstartare
Varje gång jag måste brodda brukar jag starkt överväga att sluta med hoppning och fälttävlan, jag avskyr att brodda av hela mitt hjärta. Ska på terrängträning idag, hästen är skodd i torsdags och jag hade ett helvete att fixa broddhålen inför i morgon.

Genomsvettig, värk i rygg och armar, håret står rakt upp, sårskador på händerna och stickningar i fingrarna, arg som ett bi och gråtfärdig lyckades jag till slut få till användbara gängor i alla broddhålen. (ok, jag är lite extra känslig när jag jobbat natt, men liknande scenarion brukar utspela sig varje gång. Numera brukar min sambo brodda på tävling, fast han egentligen är rädd, men det går mycket smidigare för alla. :o:angel:)

Ska det VARA så här??
Finns det några verktyg som är bättre än de andra som underlättar arbetet?

Jag har en vanlig renstapp med orange handtag, är inne på min tredje nu, men den är nog också utsliten verkar det som.

Varje gång jag måste brodda brukar jag starkt överväga att sluta med hoppning och fälttävlan, jag avskyr att brodda av hela mitt hjärta. Ska på terrängträning idag, hästen är skodd i torsdags och jag hade ett helvete att fixa broddhålen inför i morgon.

Genomsvettig, värk i rygg och armar, håret står rakt upp, sårskador på händerna och stickningar i fingrarna, arg som ett bi och gråtfärdig lyckades jag till slut få till användbara gängor i alla broddhålen. (ok, jag är lite extra känslig när jag jobbat natt, men liknande scenarion brukar utspela sig varje gång. Numera brukar min sambo brodda på tävling, fast han egentligen är rädd, men det går mycket smidigare för alla. :o:angel:)

Ska det VARA så här??

Jag har en vanlig renstapp med orange handtag, är inne på min tredje nu, men den är nog också utsliten verkar det som.

Den optimala utrustningen är, enligt min erfarenhet:

1. Liten, platt skruvmejsel med kort skaft, att rensa broddhål med.

2. Gängtapp ifall det visar sig att gängorna är förstörda när man väl fått rent hålet.

3. Redig skiftnyckel att skruva brodd med.

Om hästen inte lyckas få in alltför mycket sten och/eller packad lera broddar man på en kvart typ, utan alltför mycket svordomar.

Jag har gett upp och köpt en ny uppfinning som jag snubblade över på Badminton. Gänglösa broddar!!
Minns inte om man får lägga in länkar men gå in på ardall punkt com och kolla. De funkar! Syrran har använt dem i terräng och hoppning sen början av maj och bara tappat en brodd och det var jag som slog i den dåligt... Tyvärr rätt dyra men värd varenda krona i sparade knogar och svordomar.

Ska det VARA så här??

Släng gängrensaren som man köper i hästbutik och köp en från en verktygsaffär ist, tex biltema. De är mycket vassare och håller bättre kvalla.

Det finns också runda små borstar, typ som en liten stålborste på en pinne som man ska finborsta gängor med. Paniklösning kan vara en söm.

Spärrskaft och 8" hylsa på det allt annat tycker jag är värdelöst :)

Är också viktigt att skydda gänghålen på skorna om man ska brodda. Blir gängorna snea eller så måste man typ sko om hästen, att brodda brukar vara lönlöst om de är sabbade och är oftast orsaken till svårigheten att få ner brodden, inte själva smutsen i sig i hålet. De ändrar form om inget sitter där i/att man inte har brodd som oftast.

@Marvin
När jag fått skott så nära inpå som du har passar jag på att antingen sätta i blindbrodd eller bomull i hålen.

F ö gör jag som @Mabuse med undantaget att jag har en syl eller liknande att rensa med.
Är det torrt ute och broddhålen är fyllda med betong så ställer jag hästen i vattenbad ;) innan.

Liten platt skruvmejsel, gängtapp och spärr nyckel för brodd är det jag använder vid broddning. Men broddar bara vid isgata ändå ;). Går bra att hoppa på gräs ändå på vår nivå ^_^

Håller med @Dandylinn, en riktig gängtapp som vid behov även drar upp nya gängor och fixar ovala broddhål! Jag använder en mindre skruvmejsel att rensa broddhålen med och brukar stoppa bomull i hålen dagen innan för att spara på mina nerver.
Drar fast med spärrskaft.

Håller med @Dandylinn, en riktig gängtapp som vid behov även drar upp nya gängor och fixar ovala broddhål! Jag använder en mindre skruvmejsel att rensa broddhålen med och brukar stoppa bomull i hålen dagen innan för att spara på mina nerver.
Drar fast med spärrskaft.

Efter att jag fick ett set med "riktiga" verktyg av min sambo för ett par år sedan har jag helt ändrat uppfattning..Det tar max 20 min för mig runt om sen jag fick bra verktyg.

När jag tänker tillbaka så förstår jag inte ens vad för skit hästbutikerna säljer, man måste ha något med kraft i så att det blir ett bra vridmoment och det får man inte till med klassiska "broddnyckeln" och gängtapparna därtill är ett skämt, de är förbrukade efter en sko typ och är inte det minsta vassa heller om man jämför (riktig gängtapp behöver man vantar på för att inte skära sig, så vassa är de)

Det är oerhörd skillnad å borde finnas i varje hästägares stallskåp ;)
No more stå 3 personer och försöka pilla i eller dra ur brodd för min del iaf.

Efter att jag fick ett set med "riktiga" verktyg av min sambo för ett par år sedan har jag helt ändrat uppfattning..Det tar max 20 min för mig runt om sen jag fick bra verktyg.

När jag tänker tillbaka så förstår jag inte ens vad för skit hästbutikerna säljer, man måste ha något med kraft i så att det blir ett bra vridmoment och det får man inte till med klassiska "broddnyckeln" och gängtapparna därtill är ett skämt, de är förbrukade efter en sko typ och är inte det minsta vassa heller om man jämför (riktig gängtapp behöver man vantar på för att inte skära sig, så vassa är de)

Det är oerhörd skillnad å borde finnas i varje hästägares stallskåp ;)
No more stå 3 personer och försöka pilla i eller dra ur brodd för min del iaf.

Jag använder söm för att rensa hålet, ett annat tips är även att spruta med vatten för att få bort sand/grus & även mindre stenar om de inte satt sig fast för hårt - finns sånna små "gummibollar" på apoteket som man sprutar rent snoriga barnnäsor med. Ett till tips är att skaffa en pall eller liknande i rätt höjd så du precis som en del hovslagare gör kan lägga upp hoven på och stödja under tiden du skruvar så du inte slipper bära all tyngd själv.

Broddar man ofta skulle jag absolut köra med blindbrodd för att minska arbetet - även om det kräver underhåll - brukar jag göra perioderna förvinter och tidig vår när man kan behöva isbroddar igen - jag brukar skruva dem ett halvt varv varje dag för att kolla att de inte fastnat eller sitter för löst och byta ut dem när de är för nedslitna.

Det börjar egentligen redan vid skoningen, har inte hovslagaren brodd i skorna när h*n riktar hjälper det kanske inte med världens bästa gängtapp!

Det också..hålen är väldigt känsliga så det bästa är att om man avser att ha brodd snart efter skoning måste man se till att stoppa nåt där i.

Man måste säga till detta vid skoning också, då kan de stoppa ner brodden om skorna måste riktas. Ett bra tips som kanske inte är så lätt att komma ihåg eller tänka på..

Jag kör faktist med en söm och en liten smal skruvmejsel för att rensa hålen, sedan använder jag en klassisk gängtapp och slutligen spärrskaft med specialhylsa.

Hovis har alltid brodd i broddhålen i tån när han riktar skon, och om jag vet att jag snart ska sätta i söm så skyddar jag hålen med små bitar skumgummi.

@Dandylinn Kan du fota dina "verktyg" o lägga upp här? Är framförallt intresserad av vad du använder istället för gängtapp. Men annars håller jag med alla som använder en liten platt skruvmejsel för att rensa rent hålet, överlägset någon söm i världen då man får riktigt bra grepp. Använder vanlig gängtapp och den kan man ju få kruppanfall på ibland och sedan en mindre skiftnyckel för att skruva i brodden med. Superbra. Men skulle som sagt vilja ha en bättre gängtapp.

@Dandylinn Kan du fota dina "verktyg" o lägga upp här? Är framförallt intresserad av vad du använder istället för gängtapp. Men annars håller jag med alla som använder en liten platt skruvmejsel för att rensa rent hålet, överlägset någon söm i världen då man får riktigt bra grepp. Använder vanlig gängtapp och den kan man ju få kruppanfall på ibland och sedan en mindre skiftnyckel för att skruva i brodden med. Superbra. Men skulle som sagt vilja ha en bättre gängtapp.

Finns på alla typ verktygsbutiker :)

Ifall du söker på "gängtapp häst/hästsko" och bara "gängtapp" så ser du skillnad. De oranga är de jag menar jag inte använder längre

Ok för jag har en gängtapp i kolstål med vanligt stålhandtag, inte jättevass men vassare än de i hästsportbutik, inte gul eller orange som det brukar vara när man köper i ridsportbutik. Har du påsvetsat handtag som de vanliga eller har du ett sånt löstagbart?

Det börjar egentligen redan vid skoningen, har inte hovslagaren brodd i skorna när h*n riktar hjälper det kanske inte med världens bästa gängtapp!
Eller så har man en hovslagare som gör hålen EFTER han riktat skon. :D
Har aldrig problem med att få i brodden numera, även om vi bara broddar på vintern efter skoning. (Sandjordar som inte fastnar i hålet underlättar med!)

Ok för jag har en gängtapp i kolstål med vanligt stålhandtag, inte jättevass men vassare än de i hästsportbutik, inte gul eller orange som det brukar vara när man köper i ridsportbutik. Har du påsvetsat handtag som de vanliga eller har du ett sånt löstagbart?

Påsvetsat? Det ser ut som ett "t" och har gummiöverdrag längst upp.

utseendet så vet jag inte spelar så stor roll, men vassheten är det en himla skillnad i.

Ja exakt, hittar nämligen ingen sådan gängtapp när jag googlar så om du får upp en bild på en sån som du menar när du googlar kan du lägga upp den här?

Ja exakt, hittar nämligen ingen sådan gängtapp när jag googlar så om du får upp en bild på en sån som du menar när du googlar kan du lägga upp den här?

Får inte upp någon passande bild, men ett t med svart gummiöverdag längst upp och "full" storlek på gängstången (heter det ens så?), de kan inte vara så ovanliga, ser massor i sambons garage också här och var i olika storlekar.. inte såhär iaf:

http://shop.hasttema.se/hovslageri-gngtapp-chaptap-gngtapp-p-1302.html

När jag var liten kunde det vara ett helvete men de två senaste hovisarna påverkar inte broddhålen alls vid riktning. Har aldrig några problem att gänga upp dem vare sig direkt efter eller på slutet. Det enda svåra är att få första varvet rätt ibland tycker jag, är väl slitet. Så jag antar friskt att kombon min hästs skor och behovet av riktning är bra?

Använder HANDSKAR om det krångligt o jag vill skydda händerna, en vanlig, orange gängtapp, en söm att rensa med och en vanlig, fast nyckel. Har aldrig fattat grejen med spärrskaft? Mina sitter hårt efteråt om jag inte passar mig (jag är klen...) men med handskar på tar jag bara stöd mot skon o så lossnar de direkt.

Det enda jag inte är nöjd med är sömmen, jag hade en superbra megastor pincett (ena halvan) som var klockren men har slarvat bort den :(

Att brodda trakt tar MAX 15 min från scratch oavsett när i skoningen jag börjar gänga första gången. Av samma anledning ser jag aldrig någon mening med att peta i grejer i broddhålen heller. Tror jag haft en sten i som inte gick ur i hela mitt liv :p

Det underlättar självklart att min häst lärt sig lägga hoven på mitt knä o sen står still tills jag är klar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka