Vilka åker till Blekinges september tävling

agtatoon

Trådstartare
Är det någon som skall vara med i Blekinges tävling nu i september?

Jag undrar lite över hur ni tänker om de nya reglerna när det gäller lokal klass som i Blekinges som går i LättB. Hur långt åker man för en sådan tävling? Tror ni det generera fler nya kuskar som börjar tävla? osv

Sv: Vilka åker till Blekinges september tävling

Jag har åkt 15-25 mil till tävlingar nu i sommar, finns inget på närmare håll. Och snart ska jag åka 120 mil för att tävla lokal klass, det är ju vansinne :o

Men jag förstår inte riktigt frågan? Vad menar du med "sån tävling" och vad skiljer från de gamla reglerna? Att det är endags med bara D+P?

Endagstävlingar är ju enklare att ta sig iväg till tycker jag, speciellt om de är på nära håll - man slipper fixa boende, djurvakter till övriga zooet där hemma osv. Men för mig som har långt till alla tävlingar är det ju roligare om man får "så mycket som möjligt" när man väl tar sig iväg. Dvs jag kör gärna alla tre grenar om jag ska åka långt. Men om jag får välja fritt så skulle jag helst vilja ha endagstävlingar på nära håll (max 10-15 mil).

Och som nybörjare så skulle det vara ganska skönt med en gren åt gången tycker jag. Jag skulle kunna tänka mig körtävlingar med samma upplägg som hopp och dressyr - dvs tävling med bara en gren och man kan starta flera gånger i olika klasser. Köra två dressyrprogram. Eller flera precisionsbanor med olika bredd och bedömning. Enbart maraton vore också skoj.

(Jag ska inte vara med på Blekinges tävling, svamlar lite ändå...)

Ja det var trevligt svamel ;) och att åka 100 mil (enkel resa) för endast dressyr och precision gör nog inte någon. Men jag kan förstå att ni vill vara med i serie finalen även om den går i lätt lokal klass.

Jo det är bara D+P och bara grundomgång i precisionen. Enl de nya reglerna så får du ju bara ha 2 grenar på Lätt A och Lätt B.

På tävlingar med bara D+P tycker jag det är tråkigt att precisionskörningen ger så lite till totalresultatet. Det blir ju inte mycket ommöblering i resultatlistorna efter precisionen.

Sen tycker jag att det är väldigt dumt med A0 i precisionen. A0 leder ju bara till att obildade nybörjare som jag kör rally redan i grundomgången istället :o Om man ska komma åt syftet så får man nog byta till tex bed A istället, eller A+A. Så som man gjort i hoppningens lättaste klasser. Fast det tycker jag också vore en tråkig lösning. "Vanlig" bedömning med grundomgång + omkörning på tid gillar jag bäst.

Jag tror inte att de nya reglerna ger fler kuskar som börjar tävla! Det tror jag man får genom att få fler arrangörer så att det finns fler tävlingar på nära håll. Om närmaste tävlingen är 30 mil bort (vilket det är för många intresserade i mitt distrikt) så är det ganska stort steg att börja tävla.

För att få fler nya arrangörer tror jag det krävs att det blir billigare och enklare att arrangera.

Dressyrbanorna är en sak - varför kan man inte få ordna lokal klass på mindre banor?! Det är inte många klubbar som har tillgång till 40x80-banor - och de som har det har oftast en hoppbank eller pullvermangrav mitt på... Om det fanns lättklass program på tex 30x60 eller om man fick köra inomhusprogrammet utomhus så skulle det underlätta massor för att få igång nya tävlingsplatser.

En annan sak är banbyggare - det behövs fler såna! I alla fall i norrland, vet inte hur det ser ut i övriga landet? Det funkar inte att importera en banbyggare från andra änden av landet, för att ha en liten lokal precisionskörning. Det blir för dyrt för att man ska kunna göra det ofta! Men det verkar glest med banbyggarkurser?

Sen vet jag att det jobbas på att få bort veterinärkravet på precision och det är också något som kommer vara välkommet.

Och som sagt att man kan ordna en gren i taget. Då blir det inte lika mycket att hålla reda på varken för deltagare eller arrangörer.

kloka ord!

Jag ska iallafall tävla, med ny ponny, då min kära zimba bara var till låns över sommaren. Men det blir en shettis. Vi tränar för fullt för att inte skämmas.

Groom sökes!!! (bäst att börja redan nu )

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka