Sv: Vilka åker till Blekinges september tävling
På tävlingar med bara D+P tycker jag det är tråkigt att precisionskörningen ger så lite till totalresultatet. Det blir ju inte mycket ommöblering i resultatlistorna efter precisionen.
Sen tycker jag att det är väldigt dumt med A0 i precisionen. A0 leder ju bara till att obildade nybörjare som jag kör rally redan i grundomgången istället
Om man ska komma åt syftet så får man nog byta till tex bed A istället, eller A+A. Så som man gjort i hoppningens lättaste klasser. Fast det tycker jag också vore en tråkig lösning. "Vanlig" bedömning med grundomgång + omkörning på tid gillar jag bäst.
Jag tror inte att de nya reglerna ger fler kuskar som börjar tävla! Det tror jag man får genom att få fler arrangörer så att det finns fler tävlingar på nära håll. Om närmaste tävlingen är 30 mil bort (vilket det är för många intresserade i mitt distrikt) så är det ganska stort steg att börja tävla.
För att få fler nya arrangörer tror jag det krävs att det blir billigare och enklare att arrangera.
Dressyrbanorna är en sak - varför kan man inte få ordna lokal klass på mindre banor?! Det är inte många klubbar som har tillgång till 40x80-banor - och de som har det har oftast en hoppbank eller pullvermangrav mitt på... Om det fanns lättklass program på tex 30x60 eller om man fick köra inomhusprogrammet utomhus så skulle det underlätta massor för att få igång nya tävlingsplatser.
En annan sak är banbyggare - det behövs fler såna! I alla fall i norrland, vet inte hur det ser ut i övriga landet? Det funkar inte att importera en banbyggare från andra änden av landet, för att ha en liten lokal precisionskörning. Det blir för dyrt för att man ska kunna göra det ofta! Men det verkar glest med banbyggarkurser?
Sen vet jag att det jobbas på att få bort veterinärkravet på precision och det är också något som kommer vara välkommet.
Och som sagt att man kan ordna en gren i taget. Då blir det inte lika mycket att hålla reda på varken för deltagare eller arrangörer.