Nä,detta forum ska inte vara ett ställe att smutskasta på.Din vän får väl läsa hur mycket hon vill, det ändrar inte min åsikt.
Synd att du inte förstod mig. OM hästen litar på sin ryttare så hade den gått i vattnet. Din vän är varken dum eller okunnig,har inte kommenterat henne alls och hon är alldeles säkert en duktig ryttare. MEN, det handlar inte om det!! Har du hört talas om Horsemanship nån gång, kanske?
Har själv arab, bland annat. Visst ett problem kan vara att den blev hanterad så sent. Men vad jag bara ville ha fram är att om ledarskapet finns och fungerarat så hade hästen gått i. Har du shälv bara ridit in 2 stycken och inte har utbildat dem så har du ju ingen grund att stå på. Naturligtvis finns det istadiga araber!! Men det finns det inom alla raser!!! Det är bara det jag vill ha fram. Döm efter individ, inte efter ras.
Hästen är intelligent, på en hästs sätt att vara. Då faror i det vilda livet kan finnas i tex vatten och hästen då har problem med att ta till flykt så kan det hända att den ogärna går i om den inte känner sig trygg i situationen. Det är därför jag vill påpeka att det handlar om ledarskap och inte om att hästen saknar hjärna. Hästen tänker inte som du. Den tänker som sig själv. Har sysslat med problemhästar i hela mitt liv och allt handlar om att kunna läsa hästen och att kommunicera med dem så att de förstår.
Jag är verkligen inte ute efter att lynha dig eller någon annan, men att uttala sig om att araber saknar hjärna etc är bara så urdumt så att jag nästan småler.
Snälla du,uttala dig inte så om en hel ras när du faktiskt inte vet så mycket om den och dess bakgrund eller har någon erfarenhet av den.
Kunskap är viktigt och dela med dig av den istället. Du har säkert mycket att erbjuda och man kan aldrig bli fullärd.
Jag önskar verkligen din kompis lycka till med hennes häst. Om hon vill fortsätta i sitt tränande inför fälttävlan så hoppas jag att hon kan hitta en lösning. Vill ge henne det rådet att backa i sin träning och börja om på en lägre nivå. Träna ledarskapet genom olika övningar.När det är mer befäst så börja med att leda hästen genom vattenpölar. När hästen kan gå över och i dem lugn och stilla så rid över dem. När han kan det så öka storleken på vattnet gradvis och led gärna i början eller ta hjälp av en äldre häst som ör trygg i detta. Backa igen och sänk kraven och öka dem igen. Gå ofta tillbaka i utbildningen för att sen gå framåt igen. På så sätt bygger hon upp en trygg häst som är trygg med sin ryttare. Tänk på att aldrig stressa honom utan låt det ta den tiden det tar. Beröm varje framgång. Har hästen jänt obehag inför det här med vatten så går det inte att försöka tvinga fram en lösning utan man får backa och ta det från början i stället. Vet hon om han ev kan ha en dålig erfarenhet av vatten? Det KAN ju vara så. Isåfall är det bara att börja om iallfall.
Genom en lugn inärning och ett tryggt ledarskap kan man få den bråkigaste höäst lugn och trygg och med på noterna därför att han kan slappna av och lita på sin ledare istället.
LYCKA TILL!!