Vilja gå i vatten.

S

stally

Min kompis har en arab som är en väldigt duktig hoppare men rädd att gå i vatten,lite tips tack.Han vägrar att över huvud taget gå i vatten.
han blir totalt blockerad när man försöker.
Många tips tack!
Vänl. Liam :crazy:

Först och främst, träna för fälttävlansinstruktör om du inte redan gör det.
De är vana vid de här problemen och vet hur man ska lägga upp det för hästen.

Se till och var med på träningar med andra mer erfarna hästar som gärna går i vatten och kan visa att det inte är "farligt".
Oftast brukar man börja med att gå i vattnet i ström, dvs att hästarna följer varandra till att börja med.
Ta det lugnt i början, skritta bara och gå bara genom vattnet.
Kräv inga hopp eller att hästen ska galoppera igenom till att börja med.
Efter några gånger brukar de flesta hästar kunna gå en och en.

Det viktigaste är att inte göra en så stor affär av det eller stressa hästen så mycket så den blir totalt blockerad.
Araber är smarta och känsliga hästar (min erfarenhet) så jag tror att det är extra viktigt att "piloten" är inkännande och lugn och inte stressar på hästen.

Jodå hon åker och tränar för Uffe Johanson,men det är intressant att se om någon har kandske erfarenhet av just araber.
Dom kämpar m.k.t med detta och hon är sugen att börja tävla.
men han är totalblockerad!?
Tack för tipset,Stally

Den erfarenhet jag har av araber (inte egen erfarenhet - tränade med en kompis som hade en arab) är att dom faktiskt inte är särskilt lämpliga för fälttävlan. :crazy:
Hennes arab blev också totalblockerad i vissa situationer, typ vattenhinder, hopptävlingar och lastning. Det blev bättre, men grundproblemen fanns kvar där.

Jag tror att det bästa är om hästen från början har en slags naturlig fallenhet för vilken uppgift den ska utföra. Särskilt när det gäller terräng, om inte annat ur säkerhetssynpunkt.

Naturligtvis vet jag inte hur alla araber fungerar, men påfallande ofta tycker jag mig se just araber som vägrar ut sig på hopptävlingar. :crazy:
Bäst att tillägga att jag faktiskt gillar araber väldigt mycket själv. :)

Min erfarenhet är tyvärr densamma,men min kompis kämpar så med sin arab,och jag vill göra allt för att hjälpa henne.
Envisheten är hennes största dygd.
Stally :)

Dåså då sitter vi i samma båt. ;)
Ett litet tips, hjälp henne inte för mycket bara. Hon komme troligien skylla hästens misslyckanden på dig om du har riktig otur. :eek:
Och tror du att hästen inte klarar vissa saker, var ärlig o säg det. Hon kómmer tacka dig för det senare. :p

Naturligtvis vet jag inte hur alla araber fungerar, men påfallande ofta tycker jag mig se just araber som vägrar ut sig på hopptävlingar. :crazy:

Det ar ganska intressant det du sager, da jag aldrig har hort en svensk saga det forrut. Pa Irland har man lange avskytt araber, da man menar att de har kapaciteten att gora ett bra jobb, men inte hjartat och viljan att gora det.
Oftast ser man araber som hoppar upp till LB-LA utan att riva en enda bom, men nar hindrena gar upp sa borjar de vagra.
Det ar ganska vanligt i falttavlan att de hoppar alla hinder, men sa fort det blir ett dike eller vatten, sa vagrar de. Kapacitet, men inget hjarta.

Det ar lite synd att de inte har ett battre psyke, for de ar underbara adla djur. Men det ar val darfor de ar lite knepiga. :D

da man menar att de har kapaciteten att gora ett bra jobb, men inte hjartat och viljan att gora det.
Där satte du nog huvudet på spiken. :idea:

Jag tror också att det är så, att de har kapaciteten men inte hjärtat, precis om du ger exempel på. :p
De är alldeles för smarta hästar och har alldeles för mycket integritet för att gå med på allt tokigt som vi hittar på. :D

Håller med om det där med att låta en äldre och trygg häst gå före och påsåsätt lära honom att det är ok.
Blir så ledsen över det här med araber. Är det någon hästras som har hjärta och vilja så är det just araben.Men frågan är,då araben är mkt smart så gäller det att ha en ryttare på ryggen som kan hantera den här typen av häst.Alla ryttare är inte lämpade för alla raser.
Visst,de kan gå bra i lägre klasser som L:A,men är det en arab på 150 cm som är väldigt kort i ryggen så KAN den inte hoppa lika högt och långt som ett halvblod på 168 . Så är det bara.är det en större arab med en lite längre rygg så KAN den ( om kapaciteten är där) hoppa lika högt och långt.
Vill inte skapa en smutskastning här men kände att jag var tvungen att försvara rasen ett ögonblick.
Om en arab känner att han kan lita på sin människa till 100% så skulle han gå genom eld för henne. Med det inte sagt att andra raser inte skulle göra det!!

Tack för alla tips och råd! Jag vet att min kompis aldrig någonsin skulle byta ut sin arab.Hon älskar verkligen den hästen.Men hon är ohjälpligt farsinerad av att rida fälttävlan och kommer fortsätta kämpa.Förut gick det inte att lasta honom men det har hon lyckats komma igenom.
Själv skulle jag (med risk att bli lynchad),påstå att araber
besitter kapacitet och hjärta men oftast ingen hjärna.....
Om dom bara kunde lita på sin ryttare det minsta.
Det hela bottnar säkert i hanteringen oxå ,om min kompis haft denna häst redan som unghäst kanske han varit enklare att ha att göra med.Jag är förespråkare av att börja träningen inför de tilltänkta uppgifterna i tidig ålder.
Så även att gå i vatten.
Min son har ett russ på 2år hon kan t.o.m. bada i badkarl...
Vänl Stally

Helt rätt med att det bästa är att börja lära hästen så mycket man kan så tidigt som möjligt. Men det gör mig uppriktigt ledsen att läsa denna smutskastning till höger och vänster. Har du själv en personlig erfarenhet av araber? Har du ägt någon själv? Eller grundar du enbart din uppfattning på hur du har sett araber i andras händer?
Det finns många halvblod som är så slöa att de bara lunkar fram. Det är inte fel på dem för det. Det finns fullblod som är så känsliga att de stressar för minsta sak, de har inget fel i huvudet. "Har ingen hjärna". Sorgligt att en hästmänniska kan använda ett sådant uttryck. Säger rätt mycket om dig själv det där. Vill absolut inte hoppa på dig eller något sådant men har man hästvett så finns inte ett sådant uttyck ens i tanken. Det är människans sak att se till att ledarskapet finns där och fungerar. Har inget med hästrasen att göra. Men det är klart.Araben är en smart häst och finns det inte ett 100% förtoende så kan det bli så här. men det beror ENBART på den som hanterar hästen och inte på hästen själv. Det är vi som ska förstå hästen, inte tvärtom.
Om du kände till arabens historia och hade mer vetskap så sulle du kanske uttycka dig annorlunda. Alla har vi olika erfarenheter men det är mkt skrämmande att någon som sysslar med hästar överhuvudtaget kan uttycka sig så..
" Om dom bara kunde lita på sin ryttare det minsta"
Förlåt? Har du missat allt grundläggande?
Det är människan som genom sitt agerande får hästen att lita på henne. Om hästen inte litar på sin ryttare så sitter felet hos RYTTAREN!! ALDRIG hos hästen!!
Jag tror att du menar väl med att hjälpa din kompis och därför föreslår jag att du låter bli...

Som sagt ,med risk för att bli lynchad.....
Min kompis som vi kan kalla S häst blev riden först som 6 åring .Hon sköter och tränar sin häst på det mest föredömliga vis.Så hon får lägga grund för den erfarenhet jag har av araber.Dessutom har jag själv ridit in 2 st araber.Varav den ena var blind på ena ögat.
Men dessa hästar hade jag inte så länge att det ställdes några krav på dom.
S är en utomordentlig ryttare ,med stort tålamod,då menar jag stort,och trots sitt stabila agerande vill hästen inte lita på henne.
Här kommer definitionen för inteligens är hästen smart när den inte vill göra som ryttaren säger eller är den dum?
Eftersom du tycker att det Enbart beror på den som hanterar hästen och inte på hästen,torde det vara hanteraren som är dum.
Jag tror generellt att felet är att vi väntar för länge med hanteringen av våra brukshästar.Sedan tror jag visst att det skiljer sig mellan olika hästraser.
Du tror jag menar väl med att hjälpa min kompis,vi får väl se hon kommer att läsa detta nu ikväll...

Nä,detta forum ska inte vara ett ställe att smutskasta på.Din vän får väl läsa hur mycket hon vill, det ändrar inte min åsikt.
Synd att du inte förstod mig. OM hästen litar på sin ryttare så hade den gått i vattnet. Din vän är varken dum eller okunnig,har inte kommenterat henne alls och hon är alldeles säkert en duktig ryttare. MEN, det handlar inte om det!! Har du hört talas om Horsemanship nån gång, kanske?
Har själv arab, bland annat. Visst ett problem kan vara att den blev hanterad så sent. Men vad jag bara ville ha fram är att om ledarskapet finns och fungerarat så hade hästen gått i. Har du shälv bara ridit in 2 stycken och inte har utbildat dem så har du ju ingen grund att stå på. Naturligtvis finns det istadiga araber!! Men det finns det inom alla raser!!! Det är bara det jag vill ha fram. Döm efter individ, inte efter ras.
Hästen är intelligent, på en hästs sätt att vara. Då faror i det vilda livet kan finnas i tex vatten och hästen då har problem med att ta till flykt så kan det hända att den ogärna går i om den inte känner sig trygg i situationen. Det är därför jag vill påpeka att det handlar om ledarskap och inte om att hästen saknar hjärna. Hästen tänker inte som du. Den tänker som sig själv. Har sysslat med problemhästar i hela mitt liv och allt handlar om att kunna läsa hästen och att kommunicera med dem så att de förstår.
Jag är verkligen inte ute efter att lynha dig eller någon annan, men att uttala sig om att araber saknar hjärna etc är bara så urdumt så att jag nästan småler.
Snälla du,uttala dig inte så om en hel ras när du faktiskt inte vet så mycket om den och dess bakgrund eller har någon erfarenhet av den.
Kunskap är viktigt och dela med dig av den istället. Du har säkert mycket att erbjuda och man kan aldrig bli fullärd.
Jag önskar verkligen din kompis lycka till med hennes häst. Om hon vill fortsätta i sitt tränande inför fälttävlan så hoppas jag att hon kan hitta en lösning. Vill ge henne det rådet att backa i sin träning och börja om på en lägre nivå. Träna ledarskapet genom olika övningar.När det är mer befäst så börja med att leda hästen genom vattenpölar. När hästen kan gå över och i dem lugn och stilla så rid över dem. När han kan det så öka storleken på vattnet gradvis och led gärna i början eller ta hjälp av en äldre häst som ör trygg i detta. Backa igen och sänk kraven och öka dem igen. Gå ofta tillbaka i utbildningen för att sen gå framåt igen. På så sätt bygger hon upp en trygg häst som är trygg med sin ryttare. Tänk på att aldrig stressa honom utan låt det ta den tiden det tar. Beröm varje framgång. Har hästen jänt obehag inför det här med vatten så går det inte att försöka tvinga fram en lösning utan man får backa och ta det från början i stället. Vet hon om han ev kan ha en dålig erfarenhet av vatten? Det KAN ju vara så. Isåfall är det bara att börja om iallfall.
Genom en lugn inärning och ett tryggt ledarskap kan man få den bråkigaste höäst lugn och trygg och med på noterna därför att han kan slappna av och lita på sin ledare istället.
LYCKA TILL!!

OM hästen litar på sin ryttare så hade den gått i vattnet.

Fast det är väl att ta i kanske. Om du påstår att alla hästar skulle hoppa alla vattenhinder och gravar och allt vad det är i fälttävlan skulle det ju finnas hur många svårklasshästar som helst, nu finns det ju inte det och det har ju mkt med hästens mod att göra inte enbart om den litar på sin ryttare eller ej.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama