TeamVM

Trådstartare
Jag tänker inte att ge upp kampen att få Vilgot (f:01) att sluta med sina konstiga idéer, jag ska få fason på honom :laugh:
Frågan är bara varför han gör som han gör,
*bockar o far runt
*vill inte ens trava och när man driver på så backar han och protesterar som bare den
o nästa dag kan han vara alldeles underbar :love:

Jag har några olika idéer och tankar:

*Han hade vargtänder tills strax innan han fyllde 7, de var inflamerade och trasiga. Han hade antagligen väldigt ont av dem och hästar har ju bra minne...

*När han står i stallgången innan och efter ridning så droppar han kiss, typ som om han står nödig och håller sig. Det är ju inte så lätt att springa om man är kissnödig...

*mm. mm...

Vad tror ni??
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara någon av mina teorier, någon som har erfarenhet av andra hästar som gör likadant när de blir ridna???

Mkt tacksam för svar :bow:

Sv: Vilgot<33

Med tanke på hans varg-tand=ont minne... vad använder du för bett?

Jag fick ha hackamore på en häst som haft ont i munnen/tänder då han hade mkt dåliga minnen han med.

Har för det mesta ett tunnt 3-delat tränsbett med lösa ringar men det varierar. Tror du att det är värt att prova ett hackamore och i så fall hur lång tid tar det innan man kan avgöra om han går bättre med det eller inte, gamla takter hänger ju i ett tag.

Har för det mesta ett tunnt 3-delat tränsbett med lösa ringar men det varierar. Tror du att det är värt att prova ett hackamore och i så fall hur lång tid tar det innan man kan avgöra om han går bättre med det eller inte, gamla takter hänger ju i ett tag.

Bjuder han på det bettet du har nu?

Han höll ju på en massa andra hyss med:p så kanske inte bara ett bettbyte hade hjälpt men om han backar för han är rädd om munnen skulle jag testa ett hackamore eller andra bettlösa som side-pull.

Jo det gör han väl, men jag betslade upp honom till pelham med tygeln i nedersta ringen i dag när jag red, han har haft ledigt 1 vecka nu = många tomtar på loftet + att veckan innan han fick ledigt så var han INTE så rolig att rida, bla stack i väg och gjorde världens bockserie på ridbanan. Han blev lite segare med pelhamet så det blir perfa att ha när vi rider ut i skogen med kompisar :banana:

Med sidepull orkar jag nog inte ta tag i honom om han bockar så hackamore är kanske bättre?

Senast ändrad:

Jo det gör han väl, men jag betslade upp honom till pelham med tygeln i nedersta ringen i dag när jag red, han har haft ledigt 1 vecka nu = många tomtar på loftet + att veckan innan han fick ledigt så var han INTE så rolig att rida, bla stack i väg och gjorde världens bockserie på ridbanan. Han blev lite segare med pelhamet så det blir perfa att ha när vi rider ut i skogen med kompisar :banana:

Blev han "segare" för han bjöd mindre för han var rädd om munnen?

Han bjöd mindre för att varken han eller jag är vana vid pelham, jag kanske tog "vanliga" tygeltag och Vilgot undrade säkert vad det var som tröck under hakan :p

Hmm, du kanske inte ska rida på pelham då om du själv inte är van och en häst som haft en bakomliggande historia i munnen:confused:

HUr länge har du haft hästen?
HUr länge har den varit bockig?

Den kanske bara behöver motioneras ordentligt regelbundet?

Och HUR kom du på den briljanta idén att sätta på han ett pelham om du misstänker att problemet sitter i munnen?
och när du inte själv är 100 på att rida med det heller...:confused:

HUr länge har du haft hästen?
HUr länge har den varit bockig?

Den kanske bara behöver motioneras ordentligt regelbundet?

Jag har haft honom sedan maj -07, han har varit studsig typ hela tiden.

Han behöver säkert motioneras regelbundet, men det funkar liksom inte, han hade vila för att jag hälsade på halva min släkt inkl. pappa som bor 25 mil ifrån mina hästar. Jag har inte ens tillgång till ridbana med bra underlag eller bra skog att rida i, bara trafikerade grusvägar och ridbana på tuvigt gärde.

Och HUR kom du på den briljanta idén att sätta på han ett pelham om du misstänker att problemet sitter i munnen?
och när du inte själv är 100 på att rida med det heller...:confused:

För att jag inte vill bli avbockad och dessutom så rekomenderade tandläkarn (TL) pelham till honom. Han är ju bra i munnen nu.

Smart!

Så för att Du inte har möjlighet/prioriterarandra saker än att motionera din häst ordentligt så ska du sätta på den ett pelham för att du inte ska bli avbockad!?

Du har nu iaf själv svarat på varför hästen är studsig

Smart!

Så för att Du inte har möjlighet/prioriterarandra saker än att motionera din häst ordentligt så ska du sätta på den ett pelham för att du inte ska bli avbockad!?

Du har nu iaf själv svarat på varför hästen är studsig

Jaha, så nu får jag inte hälsa på min pappa heller, vet du inte hur det är att ha skilda föräldrar?? :(

Jag tycke du är lite löjlig nu. Du bad ju om hjälp av bukefolket. Det har du fått. Men du svarar på dina egna frågor. Var tacksam istället för att bli negativ :)

Jo och jag vet hur det är att inte ha några alls också.

Det jag menar är bara att har man skaffat sej en häst så får man ta sitt ansvar,
Hinner/orkar/vill/etc. man inte motionera sin häst så får man se till att nån annan gör det åt en,
speciellt när man har en häst som "får myror i brallan" av att göra för lite...

Liknande trådar

Hästhantering Sedan två månader tillbaka rider jag en ponny som varit en s.k. "vandringspokal" och är van att få göra som hon vill. I början kunde jag...
Svar
16
· Visningar
2 994
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
C
Hästmänniskan Hej. Just nu är jag medryttare på en maxad D-ponny. Jag har nu varit medryttare på henne i ungefär ett halvår. Nu strax innan jul så...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 460
Senast: lil-sis
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 079
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar