Conversation Piece

Trådstartare
Hur gör man för att slippa vildsvin inne i hästhagarna? Räcker det med en låg eltråd tro?

Igår när jag kom hem hade hingsten gått genom staketet (som inte är dåligt) och sedan rivit sönder en massa staket in till stona. Skitjobbigt. Grannen hade sett vildsvin inne i hagen och jag antar att hästen fått panik.

Jag känner mig rädd för vildsvinen eftersom jag har föl här. Behöver man vara orolig för att svinen ska attackera fölen? Jag kanske är överdrivet ängslig, men de ylar och skriker så det låter som värsta skräckfilmen häromkring på kvällarna.

Och för övrigt så kastreras hingsten på måndag. :D

Sv: Vildsvin

Har du rejält med ström i stråden räcker det länge med en låg tråd. Det enda man får vara observant på är om de bökar på utsidan så att de inte bökar jord över tråden och "jordar" den bokstavligen.;)

Jag har tre trådar i dom flesta hagar så dom har bara varit inne i sommarhagen där inga hästar varit i vinter.
Jag känner som du att dom är läskigt nära gården här, hör dom ibland på kvällarna:mad:.

Jag har ångest för att möta dom när jag rider och jag har inte vågat rida ut på unghästen själv än.

Hur utrotades vildsvinen förra gången sverige var invarderat?? GIFT kanske!:devil:

Man hyr in maken som kommer och skjuter av vildgrisarna ;)

Skämt å sido: de är väldigt skygga så jag tror faktiskt att det går att jaga av dem relativt lätt.

vildsvin är väldigt kännsliga för el och går inte ofta (aldrig) in i en vanlig hage med elen på. Här är makerna runt omkring väldigt uppbökade av grisar och man ser dem ofta när man kör bil (här om dan så jag en karavan på över 20 grisar över vägen) finns dock inte ett spår av dem i hagarna med el på. I betes hagarna har elen varit av så de är nu fint genom bökade:grin:. Till nästa år låter jag den vara på där med över vintern.

Gör du så. Kan ju lugna dig med att jag aldrig någonsin stött på en endast gis när jag gått med hunden eller ridit trotts att jag bor i det vildsvintätaste området som finns. De är enormt skygga.

Vi har också haft problem med vildsvin som lever om på nätterna, men de har bara varit i hagarna utan ström i.
Fick veta av jägarna här omkring att vildsvin är extremt känsliga för ström, så en låg tråd med ström i så ska det vara avklarat.
Annars så räcker det att skjuta en av dom, de är tydligen smarta djur också, de går inte tillbaka till en plats där en av dom blivit skjuten.

Ett tips till jägaren!
En bekant till mig fick problem med grisar i sina odlingar. Så de satte upp ett lågt elstaket (en tråd) och lämnade öppet där grisarna normalt gick in och ut från marken. När de var säkra på att grisarna var på plats, så stängde även ingången med eltråd. Sedan kunde jägarna i lugn och ro skjuta grisar enligt gällande jaktstadga. Med en hel del vildsvinsstek som resultat :d

Ett annat tips från mig som levt med grisar runt knutarna sedan vi flyttade hit. De gillar inte stora hundar!
Innan vi flyttade hit hade man problem med att grisarna var ända uppe vid husen och även böka runt i gödselhögen. Men vi som har stora hundar som får röra sig ganska fritt (under uppsyn) i våra marker har inte mycket gris kvar. Medans grannarna fortfarande har stora problem till och med ökande gris problem.
Detta trots att vi under en del år hade egna utegångs grisar som brukar dra till sig vildsvinen har aldrig haft dem närmare husen än 500 meter.

Ett annat tips från mig som levt med grisar runt knutarna sedan vi flyttade hit. De gillar inte stora hundar!
Innan vi flyttade hit hade man problem med att grisarna var ända uppe vid husen och även böka runt i gödselhögen. Men vi som har stora hundar som får röra sig ganska fritt (under uppsyn) i våra marker har inte mycket gris kvar. Medans grannarna fortfarande har stora problem till och med ökande gris problem.
Detta trots att vi under en del år hade egna utegångs grisar som brukar dra till sig vildsvinen har aldrig haft dem närmare husen än 500 meter.

Det var roligt att höra. Vi har två stora, i vart fall kommer de bli stora som fullvuxna, hundar. (Vilka jag för övrigt idag fick lov att hämta på Romeleåsens golfklubb. Mycket pinsamt...) Jag har varit orolig att vildsvinen ska ge sg på hundarna, men det kanske jag inte behöver då.

jo...lite rädd att grisarna ger sig på hundarna bör man vara. Speciellt om man har stora hundar blir det riktiga skador. Men det är ju bara om jyckarna sticker och jagar grisar på egen hand och tvingar grisarna att försvara sig. Annars går de ju inte på hundar bara för skoj skull utan håller sig på behörigtavstånd så länge det går.

Måste ha varit därför de jagade en tjej som hade en berner sennen, en fullvuxen schäfer och en schäfervalp då... hon fick ta upp valpen och springa till bilen! Läskigt! :o

och folk är rädda för varg... :grin:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 810
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
M
Hästhantering Ja, hästar begriper man sig aldrig på... Jag har en arabvalack (6 år), som är väldigt ranglåg. I hagen är han alltid den som får äta i...
Svar
1
· Visningar
1 022
Senast: Lena J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix