vildknas hjälp?

N

Nilaya

För ett tag sedan köpte jag en i princip totalt ohanterad unghäst.
Jag löslongerade henne i roundpen och när hon såg påmig lät jag henne komma in och pussas.
Hon kom in, ibland en bit ifrån, och ställde sig sedan och skrapade sparkade i marken med omväxlande framben. Efter ett tag en vecka eller två slutade hon, jag kunde klappa närmare o nämare bakdelen och till slut svans oc bakhovar.
Jag har uppfattat stampandet med hovarna som att hon blir osäker och känner sig lite hotad skrämd.
Att jag gått för fort fram.
I trängda situationer vänder hon baken till. Likadant om man flyttar bakdelen egentligen behöver jag inte röra bakdelen för att flytta den men gör jag det blir hon sur blänger och gör eleganta kosparkar.
Kanske har jag skyndat förbi beröringsgnugg fasen för fort?
Borde jag backa tillbaka dit och fortstta löslongera mysa?
Kommentarer?

På min beskrivning låter hon som en monsterhäst, vilket inte stämmer. Bland de trevligaste hästar jag hanterat, säger jag att vi ska gå, då går vi. Överallt. på ställen där jag aldrig annars skulle tänkt på att gå med en annan häst. Hon kommer springandes i hagen osv.

Sv: vildknas hjälp?

The Seven Games är ett kanonbra sätt att "felsöka" på sin häst. Lekarna bygger på varandra och är numrerade från 1-7. Ju bättre man gjort lek 1 desto bättre går lek 2 osv.

När man "longerar" är det som jag jobbar, Lek 5. Det finns mycket som ligger till grunden för att den leken ska fungera bra - och inte minst bli säker att utföra! I hagen är det den som flyttar minst på fötterna som bestämmer. Så det du säger när du longerar är att du är den som är störst, bäst och starkast. Om hästen inte anser att du är det, kan du helt enkelt provocera hästen så att den till och med ger dig stryk...

Jag skulle gå tillbaka och jobba från början:

1: Se till att jag i stort får beröra hästen överallt. Använda rep så att hästen klarar av att det slänger lite omkring den.

2: Kolla av att hästen går undan för ett jämnt tryck överallt och inte behöver baxas runt. Om hästen är benägen att sparka - använd en förlängning av din arm. Köp en rundstav, ca 1,3m lång ca 12mm i diameter, och använd den som hjälp mellan dig och hästen. Berör naturligtvis hästen först med den så den blir bekant med den innan du börjar använda den. Varefter hästen ger dig en positiv respons, och lätt flyttar sig - flytta ner handen på pinnen så att du kommer närmare. Snart kan du använda handen...

3: Få hästen att gå undan för dig med rytmiskt tryck. Det är allt ifrån att du svingar ett rep, "skvätter vatten" med fingrarna för att få hästen att ex. backa, eller på annat sätt med rytm förflyttar hästen. Se till att hästen inte surar innan du går vidare.

4: Backa och springa skall vara lika lätt - öva sådant. Lekarna finns på NNHA:s hemsida...

5: Här kommer leken du lekte. När jag gör den är den en kombination av allt hästen tidigare lärt sig. Snabbt kan man säga att jag leder ut den åt det håll jag vill den ska gå, och ger den sig inte iväg manar jag på med repänden eller min carrotstick (ett slags spö...). När hästen är iväg står jag still och låter hästen springa max 4 varv (i början kanske bara ½ varv innan den slutar vara ögontjänare..) Hästen får hela replängden (ca 4m). När jag tar in den följer jag med hästens rörelse runt, ställer in hästen lite med att ta in repet, sedan svingar jag mot baken för att hästen skall vända upp mot mig och stå still. Där får den stå lite innan den får komma in.

I alla övningar och alla lägen - rytmen jag har i kroppen är det tempo hästen kommer utföra det jag ber om. När hästen gjort rätt är det slack i rep som gäller och paus. Man ska inte heller träna hästen - när leken övergår i träning ska man lägga av!

Lycka till!
Camilla

Tycker inte det låter som att du KAN löslongera, att hon helt enkelt berättar för dig att du inte är så himla lätt att begripa.

Skit i longeringen, traska runt med henne i lina, klia, prata och mys, så ska du se att det blir häst av henne också. Longera kan du börja med när du lärt dig det, och har du tur så kommer hon att lära dig när den tiden är inne. Annars får du leta upp nån som kan lära dig.

unghästen jag jobbar med ibland var likadan när hon kom hit, inte ett dugg hanterad! Lite van vid grimma som hennes förra ägare antagligen tvingat på hon, för hon blir fortfarande osäker när man ska ta av den.

Hon sparkade iaf när man tog hon på benen och baken.

Vi gjorde iaf så här med henne.
I början gick vi varje till varannan dag in i hagen och bara klappade hon på alla ställen som inte var obehagliga som halsen och huvudet, klappade mot ryggen och försiktigt ner mot frambenen, precis så mkt att hon precis gillade det, för att sedan klappa mot halsen igen.

Ökade berörningen mot ryggen och frambenen med några millimeter för var dag i några sekunder, efter bara några dagar lr en vecka kunde vi klia hon på bakbenen men blev lite småhysterisk om vi närmade oss bakbenen.

Sedan knäppte vi fast hon i grimskaft som någon stod och höll i (vi arbetade fortfarande i hagen med hon) och nån annan stod och klia och klappa henne. Började oxå smått rykta hon då, men det gick fortfarande inte så bra på bakbenen utan hon rykte genast bort dom om man berörde dom. Frambenen var inte lika farligt.

Efter ett tag började vi smått försöka lyfta hennes framben, så fort hon lätta på benet fick hon beröm och vi slutade öva det.

Snart kunde vi ta på hennes bakben med, men om man försökte få hon att lyfta dom så sparka hon.
Då tryckte vi stället mot hon med kroppen så hon flytta sig lite åt sidan och då måste hon lyfta bakbenet, sen berömde vi.

Snart kunde vi även ta på bakbenen och få hon att lyfta det, men vi höll inte fast det, vilket vi hade börjat med på frambenen i några sekunder (kunde rycka lite för balansen var svår att hålla men det var bara att släppa benet då och låta hon hitta balansen och pröva igen)

Samtidigt träna vi även att leda hon i hagen med grimskaft, och träna lite att hon skulle stanna när vi stanna osv det hade hon lite svårt för ville gärna gå över en.

Frambenen gick mkt bättre att arbeta med fortast, sparkade alltid lite då och då med bakbenen när vi lyfte dom i några sekunder.
Men det försvann efter ett tag, kom på att hon reagerade knappt om man höll i hoven när hon lyft benet och då kunde vi även hålla i benet så smått efter ett par dagar.

Nu har vi haft hon i 4 månader tror jag, är lite misstänksam mot hovslagaren när han ska arbeta med hennes ben (raspar dom bara för att hon ska vänja sig).

Nu när hon gått att beröra överallt utan problem ett tag, har vi börjat longera hon smått, och leda hon på små promenader (utanför hagen då) leder hon ibland ensam och ibland med hästkompis. Går jättebra, men vill gärna stanna och komma in till en när man longerar.
Enda målet vi har med longeringen är att hon ska kunna lyssna på en fast man inte är bredvid en, sedan gör vi det max i 5 min.

Tycker du ska börja med att bara klia och beröra henne bit för bit på det obehagliga ställena tills hon accepterar det, sedan börja med annat..

Tassetass:
Du har rätt i att löslongering inte är min starkaste sida. Just då såg jag det dock som den bästa iden att få denne att slappna av en smula och kunna berätta för denne att hallå hoho jag bits inte (faktiskt ;).
Letar just nu febrilt efter ngn som kan lära mig.
Din tolkning av stampet låter trolig. i magen.
Men jag nådde åtminstone målet att istället för att ha en häst som kubbar längst bort i hagen travar fram och vill ha en kyss, alltid något :)

Tee Showah:
Seven games är grymmt bra. din beskrivning var inte fel heller, trycka på skriva ut knapp. men jag antar (mitt ego vill inte erkänna ehum) att jag fuskade lite så jag backar nog tillbaka och gnuggisar vidare och som tassetass säger bara fortsätta gå på picnick i skogen o leta vättar och troll.

låter som vi haft samma grund. intressant. lägger det du gjort på minnet :)

Jag vill ha Alla versioner ;)

du har verkligen lagt ner din själ i din hemsida!

hej! jag har nästan samma problem.. bara att min pålle, tycker att jag är livsfarlig, ena dagen kan han komma fram å andra gånger så tror han förmodligen att jag ska äta upp han...
är det någon som har ett tips på hur jag ska närma mig honom, har fått klappa, honom å så, men tror att jag oxå gjort felet, att jag gått lite för fort fram.. :confused:
har läst dessa 7 games, det verkar väldigt bra, men det känns som att det förutsätter att han kommer fram.
om jag tar in honom i boxen ( han går in själv) å bara sätter mig ner, så slappnar han av lite, men kommer ej fram( har suttit som max en timme) ska jag kanske sitta längre?
känns som jätte korkade frågor, men känns oxå som att ni kan hjälpa mig, har läst ganska mycket här, å ni har bra tips osv..
Tack så mycket på förhand

hmm du skulle kanske sätta dig och läsa en bok eller nått i boxen?
och gå små babysteg.
om han har ngn kompis som han litar på kan du ju kanske låta honom se på när du hanterar den. och låta den vara med när du är med hästen.
funkade bra för mig när min gamle klippa gjorde oss sällskap till en början tyckte jag.
sen ska man nog ha den inställningen att "jag har all tid i välden, jag väntar"
åtminstone är mitt sto otroligt känsligt för mina tankar och känslor.

Tack för tipset, får kanske gå till biblioteket å låna en om nh :)
det verkar väldigt intressant!
han har en kompis, å han brukar stå å titta , ser nästan ut som att han tänker," om jag bara vågade"! men kan ju som sagt ta en bok å sätta mig att läsa, då blir man ju där ganska länge, å förr eller senare kommer han förhoppningsvis fram!
tack än en gång :banana:

Liknande trådar

M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 371
Senast: Marie_Ozzy
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka