Vildhäst - mineraler

the_connemara

Trådstartare
Hade en kul diskussion med min lghkompis idag. Hon undrade om en häst som lever under perfekta förhållanden (lös på en stooor ö, alltid perfekt väder och gräset växer alltid perfekt osv) skulle den klara sig på bara gräs om den alltid gick ute utom när man red den medelhårt (lugnt inom fodersammanhang, ingen tävlingsridning) 1 h per dag? Vilket jag vågade påstå att den skulle kunna, en normalfödd frisk häst.

Men sedan funderade vi vidare när jag sa att det hade räckt med att ge mineraler. Om hagen var så stor (:D vi är bra på att fundera vi!) att hästen i princip levde ett vildhästliv och strövade runt på så pass stor och omväxlande mark att den fick i sig det som vildhästar fick i sig, hade den behövt mineraler då? Fick vildhästarna i sig det de behövde? Rent generellt alltså. Hade de möjlighet att få i sig alla sina sådana behov och tog de chanserna (slickade i sig grejer o så)? Eller levde de flesta i princip med brister? Jag tror de senare men har inga som helst belägg för det, mer än att man tutar ju i dem rätt mkt mineraler på 1 år (vi räknar så de får inte en massa "bara för att" utan bara vad de behöver).

Så, lite seriösa funderingar, gärna med vetenskapliga grunder/resonemang :)

Senast ändrad:
Sv: Vildhäst - mineraler

Bra bete ger ofta tillräckligt med mineraler också, framförallt om det kombineras med att de slickar i sig lite jord.

Fast sanningen om vildhästar är väl annorlunda, för det är ju långt ifrån så att det finns bra tillgång till bra bete året runt.
De äter upp sig ordentligt på sommaren för att överleva vintern med magert bete.

Fast på vår ö skulle det alltid vara sommar :D Glömde påpeka att det vara arealen/variationen i mark vi egentligen syftade på med vildhästjämförelsen när det gällde "vår fejk häst".

Vad är det som det i sådana fall blir brist på först? Eller beror det helt på marken?

Vad är det som det i sådana fall blir brist på först? Eller beror det helt på marken?
Mineralinnehållet i gräset beror på marken. Antag att vädret var idealt i Sverige (behaglig temperatur, solen sken på dagarna och regnet föll på nätterna) så skulle hästen drabbats av selenbrist vilket är typiskt för de flesta Svenska marker. Även här varierar mineralerna mellan olika marker, stor skillnad på en torvmark och en mineralrik lera.

Är selen behovet hos häst så mkt högre än hos tex hjort, rådjur och älg? Någon som vet vad den typen av djur har för behov?

Fast eftersom bete innehåller mycket E-vitamin och E-vitamin och selen arbetar synergiskt så är det inte säkert att selenbrist skulle uppstå.

Förutsatt att inte hästen är dräktig eller digivande kanske.

mineralrik lera.

är lera/lermark i regel mineralrik mark?

det är mer mineraler i lerjord än i sandjod va?

lerjord finns väl mest där det är mycket sten och så, alltså små små stenar som blivit söndersmulade, där lera finna har väl oxå varit sjöbotten?

sand, det är ju större typ av sten/grus? vartifrån kommer det i så fall?

*kl*

Jag tänker att vildhästen såg ju också helt annorlunda ut än våra moderna hästar. Små och ingen som ville de skulle växa till max storlek fort.

Våra tamhästar ska växa mer (blir större) på samma tillväxttid som vildhästarna och detta torde öka känsligheten för felaktig mineralbalans.

Att det fugerar så på hundar vet man; stora hundar är mer känsliga för att få osteochondrose och höftledsdysplasi och detta vet man påverkas av både gener och mineralkvoterna i fodret; både mängd och balans. Därför har man på senare år kommit med separata valpfoder till storvuxna raser.

Det tror jag är viktigt att tänka på, både tillväxttakten, vuxenstorleken och även belastningen vi utsätter våra hästar för. Som ju inte är naturlig, vilket kanske kräver ett extra starkt skelett.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 138
Senast: MayGrace
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: Boerperd
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 438
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023