Karin87

Trådstartare
Hej!
Tänkte bara höra hur ofta och hur långa vilor era hästar brukar få?? Hur gammal e hästen kan oxå va bra o veta! :d
Alltså, hur långa o när dom får sina vilor och hur, lösdrift lr får dom komma in på natten, lr hur gör ni?
Tackar för alla svar ja hoppas kommer!! :)

Sv: Vila!

Hej!
Mina två valackar, 21 och 15 år, vilar 1 månad på vintern, olika vilken månad men oftast i december och sedan 2 veckor på sommaren och därimellan lite mindre vilor. De står alltid på lösdrift och går kvar i samma hage på vilan också. Fast om det blir busväder får de komma in oavsett vila eller inte.

MVH Sanna

Min första häst är en vallack på 14 snart femton år. Han har ingen vintervila eftersom han får sin vila på hösten då det är som värts med knott mygg och liknande. Han har nämligen exem. Och eftersom vi inte tävlar honom så är det bättre att han får stå då på hösten när han har det som jobbigast.

Min andra häst är också en vallack på 7 snart 8 år. Vi har än så länge bara haft honom i ett år så under året så har han fått som "små vilor". Typ efter en tävling kanske man låter honom stå en vecka. Så detta år har inte varit speciellt hårdt för honom. Därför tänker ja ge honom en kortare vila. Den kortare vilan beror också på att jag ska rida kurs i slutet på Januari (för Atli) och vill hinna träna upp honom tills dess. Han ska få stå i ungefär två veckor.

Glömde att skriva det men båda min hästar går på lösdift :)

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Min häst har mer eller mindre stått i c:a 3 år, nu är hon mer eller mindre igångsatt så det känns rätt sådär att släppa henne på 4 veckors vila just nu. Eventuellt får hon 2 veckor i slutet av januari början på februari.

Min snart 18åriga valack kommer att få stå i två veckor nu, men det är bara för att jag reser bort. Han mår inte bra av att stå länge, varken fysiskt eller psykiskt. Mao försöker jag undvika längre vilor.
Han står inne om nätterna.

Vi vilar våra hästar i två månader nu på vintern. De har gått mer eller mindre hela året och de förtjänar lite vila nu tycker vi.
Vi har ingen lösdrift till våra hästar, utan de kommer in på nätterna. Men de är ute från klockan 07:00 till 20-tiden på kvällarna, då vill de in med. Står vid grinden o gnäggar! :)
Så blir de piggare och mer positiva efteråt och mot tävlingstiderna! :)
/Emma

Senast ändrad av en moderator:

Min islänning vilar när ja känner att han måste, oftast vilar han ca 2 månader på vintern, då han inte alls är på ridhumör. Då blir de till att ta promenader i skogen med honom istället ;)

Han blir 21 i maj!!

Min vallack på 10 år får vila lite sporadiskt när jag känner att det behövs... oftast några veckor på sommaren-hösten och även några veckor på vintern. har vi tävlat mkt en period kan han få lite extra vila. han går ute dygnet om från april ungefär till oktober, annars står han uppstallad.

Mitt 17åriga sto har nu vilat från ridningen i fyra veckor. Jag får se när jag börjar rida henne igen.
Hon är inne på nätterna.

*knapplån*

Kolla i senaste Islandshästen(nr 9)
4sidor om vintervila :p

IrpaSnirpa skrev:
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Min häst har mer eller mindre stått i c:a 3 år, nu är hon mer eller mindre igångsatt så det känns rätt sådär att släppa henne på 4 veckors vila just nu. Eventuellt får hon 2 veckor i slutet av januari början på februari.

Varför har hon stått så länge?

Angående vila

Min Skjøldur ær en 10 årig valack. Han vilar nu, denna gången blir det nog 5 veckor. Ibland har det blivit lite mer.
Han går oskodd. Hovarna behøver vara utan skor minst 1 månad om året, det ær næstan det viktigaste med vilan.

Brist på tid samt föl och annat. Jag har henne bara på foder sedan september för att hon skall få göra annat än att bara gå i hagen och skrutta.

min erfarenhet är att hästarna inte mår jättebra av att ställas av helt. De tappar mycket och det är svårt att sätta igång dem igen.

Jag rider inte jättehårt, mellan 2 och 4 (väldigt sällan men ibland 5) gånger i veckan. Kusarna får någon veckas vila här och där i stället.

Har inte hunnit läsa artikeln i islandshästen än, men för ett tag sedan hade den nordiska "Islandshesten" en artikel om vila, det var bla en islänning som uttalade sig och där menade de att den här långa vilan som många islandshästägare ger sina hästar är något vi importerat från island tillsammans med våra hästar:smirk:
De menade att vilan egentligen inte är så mycket för vilandets skull utan för att det är en ganska tråkig årstid att träna och rida hästar på.
De tog också upp problematiken med att "få igång" hästen igen.

hellre varierad och kul träning än att vila hästen "pigg och motiverad".

Poplan skrev:
Det stod i islandhästen jätte bra om vintervila
jag förstod nästan det av det "positiva" upplägget. (typ bara bläddrat igenom och läst rubriken)
Men det är ju individuellt, man gör ju det som känns bäst för sin egen häst och en själv! ;)

Jag tycker att hästarna blir så mycket mer positiva efter att ha fått sin vila. Visst, de kanske tappar en del och det tar lite tid att få dem i rätt kondis igen. Men det kan det var värt tycker jag. Jag har ingen elithäst, utan en "mulle" bara så det gör inget...:)
Men jag tycker faktiskt inte att det tog så långtid för honom att komma igång igen efter förra årets vila, tog det lungt ett tag med honom. Men han var så positiv!

/Emma

Sprettur skrev:
Jag tycker att hästarna blir så mycket mer positiva efter att ha fått sin vila. Visst, de kanske tappar en del och det tar lite tid att få dem i rätt kondis igen. Men det kan det var värt tycker jag. Jag har ingen elithäst, utan en "mulle" bara så det gör inget...:)
Men jag tycker faktiskt inte att det tog så långtid för honom att komma igång igen efter förra årets vila, tog det lungt ett tag med honom. Men han var så positiv!

/Emma

En mulle :D

Det har tagit mig en och en halv månad att få ordning på kondis och hull på kusen jag har hemma nu, trots att han gått nån gång i veckan hela sommaren hade han knappt nån kondis och en riktigt pondusmage :cool:

individuellt :bow: det är väl det vi gillar med våra kusar.

marijaa skrev:
En mulle :D

Det har tagit mig en och en halv månad att få ordning på kondis och hull på kusen jag har hemma nu, trots att han gått nån gång i veckan hela sommaren hade han knappt nån kondis och en riktigt pondusmage :cool:

individuellt :bow: det är väl det vi gillar med våra kusar.

Hihi, för mej är han min mulle! :)
Det jag menar är att jag inte har honom för att komma jättehögt på tävlingarna osv. Jag kommer att tävla, (see you there Maria ;)) men jag har inga ambisioner på de sättet.

/Emma

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 180
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka