vila hur ofta?!

W

Whatahotgirl

hur många dagar i veckan tycker ni att en häst ska få vila om schemat ser ut så här (ungefär)
Måndag: dressyr pass (ca1h)
Tisdag: uteritt (ca 2h skritt trav galopp)
Onsdag: Dressyr (1timme)
Torsdag: dressyr (1h)
Fredag: vila
Lördag:hoppning
Söndag: dressyrlektion

måste hästan vila varje vecka eller kan man rida ut en sväng i skogen på frtedagen?
Just nu tävlar jag och min häst upp till lb:2 med vinster (i dressyr) men jag vill komma högre iaf till la:5!!! hur ska vi lägga upp träningen då tycker ni lite erfarna dressyrryttare???
Tack på förhand ;)

Sv: vila hur ofta?!

rider du på banan 5 dagar/vecka. även när hästen hoppar går den ju i dressyrarbete, alltså 5 dagars dressyrarbete igentligen på en ridbana. För det första kommer hästen göra alldeles för mkt ensidigt arbete.
tycker alltför många ryttare gör så nu för tiden.

MER UT I SKOGEN! (till alla berörda)

tycker du rider för mkt på banan, det är en levande varelse och ingen tävlingsmaskin. Dessutom är det nyttigt och bra träning att komma ut också.

Herregud vilket ridschema!
Måndag: vila
Torsdag: uteritt

Har gjort om till ett bättre....

Tycker att du på måndagen kan lägga in ett skrittpass på 1h i skogen! Eller lägga in en hel vilodag, men en skritt tur är väldigt bra för senor och leder. Vet inte om du enbart rider dina dressyrpass inne eller på bana men varför inte lägga ett dressyrpass i skogen? Brukar finnas massor med träd att svänga runt och backar att klättra uppför. Tror din häst behöver mer variation om du rider inne 5 dagar i veckan.

Jag håller med Stilett. Det är en total och olycklig myt att allt tränings/tävlings arbete måste göras i paddock/ridhus. Du kan bygga muskler och jobba hästen rätt även utomhus i skogen, det väcker glädje och motivation både hos häst och ryttare. Byt ut MINST ett av dina egna dressyrpass mot skogen. Tycker hästen ska gå i skogen minst 2 dagar/vecka, helst tre (du kan isåfall använda en vilodag till att enbart skritta ut i skog och mark).

Med ett så intensivt schema som du rider med 6 dagars arbetsvecka och mycket träningar antar jag att du lägger in både vinter och betes vila några veckor för din häst.

om du har hård hoppträning på lördagen och dessutom dressyrlektion på söndagen, varför köra dressyrpass på måndagen oxå? lugn skritttur i skogen skulle passa bättre där.

Måndag: lugn uteritt
Tisdag: Dressyr (1timme)
Onsdag: uteritt (ca 2h skritt trav galopp)
Torsdag: uteritt/ arbete från marken ev.dressyr

gjorde oxå om schemat lite.

det får nog bli som ditt schema säger... men min tränare har sagt att jag bara borde träna dressyr, o kanske skritta av i skogen en liten stund, sen vill hon inte att man ska hoppa för det sliter på hästen. Och när jag ville prova på western lite så var svaret: Western är bara för folk som inte kan rida, du kan juh så varför slösa bort din tid på det?
Men men vi får börja vara i skogen lite mer helt enkelt... ;)

så bra. Tänk på att konditionen är utmärkt att träna upp på uteritter, hästen måste lyfta på hovarna i skogen och se sig för, framåtbjudningen blir bättre, klättring stärker musklerna. Så bara för att det är uteritt behöver det inte vara slöridning. Tänk långsiktigt.
Sen kan du ju oxå variera passen med kanske 30min ridning i skogen för att sedan gå in på banan 20min och öva på tex galoppombyten/skolor (eller vad ni nu håller på med). Och som någon annan föreslagit behövs inte en ridbana för dressyr utan du kanske har någon stor äng eller så att träna lite på så blir det roligare för hästen.

Tycker du ska fundera lite på din tränare, om hon har så mkt fördomar kanske hon missar väldigt mycket. Det finns oftast något bra att plocka fram från varje ridstil.
Försök få synvinklar från fler håll än bara ett och våga ifrågasätta!

lycka till, hoppas det går bra på tävlingsbanorna.

Personligen tycker jag också att du är för mycket på banan och rider.
Men om du prompt vill träna dressyr så kanske detf inns något fält i närheten där du kan rida??
Där får ju hästen bra stimulans samtidigt som du kan träna på alla slags dressyrrörelser... :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Min rids varannan dag men ibland oftare.Kan dock longeras de dagar hon inte rids.
Hur många vilodagar man ska ha beror ju på hästen.

Jag låter inte mina ponnyer vila sådär alltså en spec dag. Utan ibland känner jag att ja inte hinner rida båda då får ena stå och äta sig tjock (vilket båda behöver). På hela dagen vilar ju hästen 23 timmar ungefär så de räcker med att den står då och sen kan de ju va skönt för dom att bara ta de lugnt någon dag . Men sen beror de på hur hårt den går och va man gjort me den . :banana:

Tycker som många andra: UT MER I SKOGEN! Du får en mer framåt och öppen häst om du utför dina dressyrrörelser i varierad terräng!

Whatahotgirl skrev:
hur många dagar i veckan tycker ni att en häst ska få vila om schemat ser ut så här (ungefär)
Måndag: dressyr pass (ca1h)
Torsdag: dressyr (1h)

de flesta har redan sagt vad jag tycker men ska lägga till en detalj.
om du vill få ut något av din träning i muskelväg och så vidare så är det inte heller bra att köra hårt två dagar i rad eftersom musklerna behöver minst 48 h att återhämta sig på efter ett pass (träning) för att det ska få någon effekt. därmed tar jag död på uttrycket "träna så mkt det går = framgång". alltså borde du ha sådant här schema enligt mig:

Måndag: Skritta ut 1 h, bara skritta för att ta det lite lugnt
Tisdag: uteritt (ca 2h skritt trav galopp) här tycker jag att du ska ha konditionsträning, alltså intervall
Onsdag: Lättare dressyrpass, då menar jag nivån, 1 h ca.
Torsdag: Rida ut, hoppa lite grann om du har naturhinder (sommar) rid i "jobbig" terräng så hästen får lyfta på benen
Fredag: Vila
Lördag: Dressyrpass (1h?)
Söndag: Hoppning, men kanske inte så extremt, kanske värma upp och sedan hoppa lite och sen ut i skogen och skritta ett tag. Men om du har dressyrlektion här så vänd på lördagen och söndagen.

Vad tycks? ;)

Tänk på att även om hästen inte måste stå helt stilla under sin vilodag så är det väldigt snällt mot den att få slippa sadel och ryttare MINST en dag i veckan. Att longera eller tömköra on dag i veckan, eller helt enkelt gå en promenad, skippa sadeln och rida barbacka eller med pad nån gång i veckan och ta en lugnare skrittur nån gång i veckan skulle nog din hästs rygg må bra av.. Byt gärna bett och nosgrimma då och då också (inte nödvändigtvis betsla upp, men från aachennosgrimma till remont, från 2-delat till rakt eller tredelat bett t ex).

Så här skulle då ett schema kunna se ut:

Måndag: Dressyrpass
Tisdag: Uteritt
Onsdag: Tömkörning/longering ca 20 min
Torsdag: Dressyr
Fredag: Vila men en kort skrittur, gärna i skogen 20-30 minuter (gärna barbacka eller med b.pad)
Lördag: Hoppning
Söndag: Lättare dressyr eller uteritt (tänk på att det är dressyrpass igen på måndag, och en häst mår inte bra av att träna lika hårt/ på samma sätt två dagar i rad)

Det var bara en liten modifiering av ditt schema :)
Själv brukar jag låta hästen vila ganska ofta nuförtiden helt enkelt för att jag inte har tid, men eftersom min häst är lite stel i lederna och kan få upphakningar är egentligen min filosofi att hästen ska röra lite på sej varje dag, om så bara en liten promenad i grimskaft på 20 minuter.

*lånar knapp av mej själv*

Och tänk på att om du t ex vill träna extra mycket på något, antingen för att du tävlar/vill börja tävla i den grenen eller om du har problem med något och vill befästa det så KAN man faktiskt antingen träna det om ni under uteritten kommer till ett dressyrvänligt ställe så man kan rida runt lite där 10 minuter och sen fortsätta, eller träna 10 minuter efter du kommit hem från ridturen och hästen är uppvärmd och allt. plus att du sjlklart kan träna lite dressyr under hoppasset, och tvärtom så kan du kombinera dressyrpasset med övningar som är bra för hoppningen och lite cavaletti. Rider du ut kan du alltid ta lite skutt i skogen vilket är bra lydnadsträning eftersom hästarna gärna blir lite pigga då :p

Nu är min pålle gammal, och jag hinner inte riktigt med för det är så mycket i skolan, men han rids varannan dag nu, fast helgen varje dag. Men han är pigg och glad nu så de funkar fint..
När han var ung så funkade han allra bäst med jobb varje dag(dressyr eftersom jag inte hoppar) ca 15-20 min "riktigt" jobb + fram och av skrittning. Om det blev på bana eller ute i skogen varierade, eftersom jag inte har egen bana utan rider på en parkering, en äng osv, när tillfälle finns.
Annars så går det super som så många skrivit att träna pållarna i skogen, man kan göra mycket..som sagt jag har ingen ridbana så jag rider i princip i skogen jämnt..
Däremot hade vi som "riktlinje" att efter ett HÅRT tränigsdressyrpass, eller efter en tävling så skulle pållen aldrig vara ledig, utan han skulle ut och skrittas en sväng i skogen för att inte bli stel.. Ännu viktigare nu när han är gammal.. Och det märks att det funkar på honom iaf.!
Jag försökte att ha såna där "scheman" när jag var yngre, men det funkar aldrig för mig. Jag kan inte följa ett schema utan jag rider på det sätt jag känner för.. Vill jag rida ut ja men då gör jag det.. osv..

Totola skrev:
skippa sadeln och rida barbacka eller med pad nån gång i veckan och ta en lugnare skrittur nån gång i veckan skulle nog din hästs rygg må bra av..

Nu låter jag säkert jätteuppkäftig men jag måste bara påpeka att man inte ska rida barbacka FÖR ofta heller då barbacka INTE avbelastar hästens rygg. Sadeln är till för att avbelasta hästens rygg, det är därför den har den "gång" den har på undersidan. För att förstora anläggningsytan och skona ryggraden. När du rider barbacka belastas en mkt mindre del av hästens rygg = mer belastning just där. Med detta inte sagt att barbacka är något man ska fly som pesten, bara att det inte ska ersätta sadeln. Men det var ju inte det du menade heller, totola, så jag är bara en sådan som måste påpeka :D :D

Lord Owen skrev:
Nu låter jag säkert jätteuppkäftig men jag måste bara påpeka att man inte ska rida barbacka FÖR ofta heller då barbacka INTE avbelastar hästens rygg. Sadeln är till för att avbelasta hästens rygg, det är därför den har den "gång" den har på undersidan. För att förstora anläggningsytan och skona ryggraden. När du rider barbacka belastas en mkt mindre del av hästens rygg = mer belastning just där. Med detta inte sagt att barbacka är något man ska fly som pesten, bara att det inte ska ersätta sadeln. Men det var ju inte det du menade heller, totola, så jag är bara en sådan som måste påpeka :D :D

Förstår vad du enar och jag håller fullständigt med. Det är lite olika på hästar, jag red barbacka nästan varje dag i en månad och han blev inte särskilt öm. Men då skrittade jag mest.

Anledningen till att man ska skippa sadeln ibland är at den KAN trycka någonstans, det är faktiskt ganska stor risk även om man inte märker av det. Så för att hästens rygg inte ska få en massa spänningar av sadeln tycker jag man ska skippa det minst 2 gånger i veckan. Om hästen vilar då eller inte är ju en annan sak..

Liknande trådar

Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594
Ridning Hej, vad tycker ni? På grund av att jag fick magsjukan I helgen så förstördes min vecko planering på min häst och nu är jag tveksam på...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: mackan
·
Träning Jag ska snart bli ponnymamma. Dottern 9 år ska få ponny. Jag funderar på om det inte skulle bli lättast för dottern med fasta...
2
Svar
20
· Visningar
2 597
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ikväll SKA jag fylla i kontaktformuläret på kommunens hemsida om personligt ombud. Fast det känns läskigt, inte som "nåt för mig", som...
Svar
2
· Visningar
817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka