Gry
Trådstartare
Köpte min underbara islandshäst i somras, 5 år. Hon reds in som fyraårig, vilade på vintern, tävlades, kursades och reds och lämnades till försäljningsstall på sommaren. Jag köpte i juli, tror jag, tog det lugnt i början. Red ca 3 ggr/ vecka kravlöst i början. Sedan en träningstävling och sedan ren utbildning med sidvärtes- alla sätt, framdels- och bakdelsvändningar. Hade god hjälp av välmeriterad, skicklig och utbildad tränare. Har haft god övervakning. Hästen kändes alltid pigg och glad. Villig, lärde sig allt (på ont och gott) på kort tid och var alltid på hugget. Som upplagt att kräva för mkt och gå för fort fram mao. Ställde dock av för vila sista november, av ren självbevarelsedrift, och har bara klappat och gosat sen dess. Hon var glad och pigg fram tills dess.
Hur länge hade ni låtit henne vila och varför? Har lyssnat av några och hört allt ifrån "äsch, rid på, hon är ju snart 6 år", till "6-8 v är kutym i den åldern, sett till den påverkan som getts hästen". Vad tycker ni?
Hur länge hade ni låtit henne vila och varför? Har lyssnat av några och hört allt ifrån "äsch, rid på, hon är ju snart 6 år", till "6-8 v är kutym i den åldern, sett till den påverkan som getts hästen". Vad tycker ni?