Vila efter vaccination?

Gilette

Trådstartare
Min häst vaccinerades igår och jag undrar hur länge dom ska vila efter en vaccination?
Jag undra oxå om det är vanligt att hästen får feber efter att man har vaccinerat den?

Sv: Vila efter vaccination?

Jag tror det är 2-4 dgr man ska låta hästen vila, jag brukar låta mina få längre vila dock.
Ang. febern så har aldrig mina fått det, men jag kan tänka mig att en del som är känsliga får det,föl,äldre hästar eller hästar som inte är vaccinerade varje år.

Vi på stallet där ja e nu brukar låta hästen vila ca en vecka.. fast jag vet även många som bara låter hästen/hästarna vila i några dagar, jag vet dock inte hur detta påverkar vaccinationen :smirk:

Fröken_Skåne skrev:
Jag tror det är 2-4 dgr man ska låta hästen vila, jag brukar låta mina få längre vila dock.
Ang. febern så har aldrig mina fått det, men jag kan tänka mig att en del som är känsliga får det,föl,äldre hästar eller hästar som inte är vaccinerade varje år.

ska man skritta/gå ut och gå i 2-4 dagar och sen börja sätta igång igen??

Våra veterinärer säger att det enda man ska tänka på efter en vaccination är att man rider "en lättare ridning", det vill säga hästarna ska helst inte bli svettiga. Personligen gör jag så att jag skrittar ca 2 dagar efter vaccinationen, sen kör jag jogging-pass. Efter en vecka kan man rida helt som vanligt igen!!! Hästar kan, precis som människor, reagera på vaccinationer med feber men de flesta gör det inte. //Dessan

Det är vad jag oxå hört. Du kan rida redan samma dag (kanske inte att rekommendera dock) så länge hästen inte arbetas svettig.

Jag tycker det är sjysst att ge den iaf 2 dagar att återhämta sig på.

Låter alltid hästen vila en vecka, helt. En vecka gör inget att vara ledig tycker jag, det är han värd.

Man sprutar ju in endel av sjukdomen vid vacc, det är väl därför man ska vara försiktig med ansträngningen en tid efter..

Man kan rida "lätt" efter bara ngr dagar, men hästen får inte svettas. normalt arbete efter en vecka..:)

Vaccinet säger inget hårt arbete på 3 dagar men det är inte fel om hästarna skrittas under dessa dagar dock men själv brukar jag ändå låta min bebis vila minst 5 dagar innan vi sakta rider oss i form igen.

Man ska inte anstränga dem på en vecka. Däremot kan du rida lättare motion under tiden.

Själv brukar jag låta vila helt 2 dagar och sen lätt motion i 5 dagar.

Jag har fått reaktion 1 gång med hög feber, stelhet, vinglighet och allmänt mkt dålig häst.

Jag brukar skritta ponnyn 4-5 dagar efter vaccinering, alltså vilar hon inte helt...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: movi
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 886
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar