vila/bete för 4åringar

R

rassub

får era unghästar vila över sommaren i så fall hur länge? När sätts de igång igen o vad är målet i höst? (alla raser)
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Min 4 åring har vilade under april men kommer gå hela sommaren fram till mitten på september då jag hoppas kunna rida 4 års championatet i fälttävlan, efter det tänkte jag låta honom vila igen och bara arbete lungt under hösten/vinter
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Jag hade först tänkt träna min hela sommaren - men läste sen Jens Fredricssons bok om unghästträning & han lät sina vila 2 månader över sommaren. Så då la jag in en månads vila till min också :D

Jag startar igång i början av juli igen för att sikta mot Kvalitets, hinner vi bli klara tills dess vore det kul annars siktar vi mot något annat mål senare.

Jag tror att det kan vara bra med lite pauser i unghästens utbildning - många gånger faller bitarna på plats mer under vilan än under träningsperioden.
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Min häst fick en månads vila förra året då hon var fyra. Men hon hade gått varannandagsträning med någon veckas vila här och där under våren innan. Satte igång i mitten på juli och körde 4-5 dagars ridning under hösten fram till december då hon fick vila igen.
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Medryttarhästen är nu fyra. Han går på bete, och rids kanske varranann dag. När man har tid. :)
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Vår 4-åring ska få vila sig 4 veckor, det är allt. Sedan är det fortsatt utbildning som väntar. Vi jobbar henne varierat varannan dag - men ibland blir det lite extra-promenader ut i skogen.

Jag tycker att det är smart att passa på att ge hästarna en vintervila när det är som besvärligast ute också (i Skåne har vi ofta problem med halka).

Målet är fortsatt utbildning och förhoppningsvis ut och tävla lite smått till våren.

;) Krocket
 
Sv: vila/bete för 4åringar

kan ju svara själv oxå, min fyraåring vilar nu sen i början på juni, planen är att sätta igång honom i slutet på denna vecka men nu har han en hosta som inte vill ge med sig så veterinären kommer i morgon o tar ett blodprov, hoppas svaret kommer snabbt..
Är han frisk så är vi anmälda till en LB2a 30 juli. Flyttar till min hopptränare permanent den 1 augusti så då får hon hoppa in sig lite på honom innan hon ska rida honom på kvalitén i höst.
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Min unghäst är visserligen bara tre men reds in som 2åring (quarter).

Hon har varit riden ordentligt sedan januari i år,( 4 ggr i veckan.) hon har vilat nu i 3 veckor på grund av att hon har satt igång att växa på bredden och höjden igen. Hon hängde inte riktigt med sin broiler kropp.. Har haft ute massör som lossat på lite spänningar så nu är det dags att sätta igång lite försiktigt.

Hon ska tävlas i höst i pleasure, då visas de i skritt, trav/jog och galopp.
 
Sv: vila/bete för 4åringar

jag hoppar för Katarina Bonde, Bålsta..
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Min 4-åring reds in vid årsskiftet, och har sedan ridits + longerats ca 5-6 dagar/vecka. Nu ska ha få vila 3-4 veckor, för att sedan återuppta arbetet i augusti.
 
Sv: vila/bete för 4åringar

rassub skrev:
får era unghästar vila över sommaren i så fall hur länge? När sätts de igång igen o vad är målet i höst? (alla raser)

Hejsan!

Min 4 åring går på bete men jag rider och stödfodrar (havre/mineraler/örter). Rider mellan 4-6 dagar i veckan. Blandar skogen, dressyr och lite hoppning. Han har haft en veckas ledigt i sommar och kommer att få ytterliggare två veckor med mindre aktivitet. I övrigt blir det vintervila 4-6 veckor.
Min grabb är nu riden i 1 år och han vilade i vintras ca, 6 veckor. Han är en Lipizzaner.

Målet i höst är att kunna starta någon liten klubbtävlan och till våren, då han blir 5 år, vill jag gärna prova på att rida en distansritt. Jag måste dock ta mig i kragen och skaffa ett Grönt kort....
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Hej min 4 åring började travas i mars och har nu börjat med gallopfattningar,hon lär sig jättesnabbt och har en otrolig ridbarhet.Ska stå i 2 veckor nu,vågar inte låta henne vila längre då jag måste hinna matcha henne till kvaliten,hon får en längre vila efter det istället.
 
Sv: vila/bete för 4åringar

vad bra att din får vila nu,;) känner mig lite stressad inför kvalitén eftersom min äter medicin nu i 15 dagar för sin hosta (ventipulmin, fabrol o hippotrim). Men hoppas vi hinner bli fit for fight tills dess! Var ska du visa o vad har din häst för stam?
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Det här med att ställa av en frisk häst på vila anser jag vara ett otyg. En häst är skapt för konternuerligt arbete. Behöver man vila sin häst beror detta på felaktigt upplagd träning. De flesta gånger alltför hård och okunternuerlig träningsschema.

Vad är det man vill uppnå med vila?
Tror ni att hästen blir gladare av att man helt plötsligt bryter rutinerna och ställer av den? Kom ihåg att hästen är ett otroligt vanedjur!

All träning ni lagt ned innan vilan...Tror ni den blir bättre för att för att hästen varit ifrån träningen i någon månad?

Alltså personligen begriper jag inte alls det där med vila. Kan någon motivera?
 
Sv: vila/bete för 4åringar

En unghäst kan behöva slippa arbete helt och hållet under sammanhängande perioder för att få tid att smälta vad h*n lärt sig. Unghästar kan man också behöva ställa av i tillväxtperioder.

Vila kan också ge kroppen tid att läka ut mindre skador som inte blivit riktiga skador ännu. På ett par-tre veckors vila tappar inte en häst något förutom möjligtvis lite flås. Och JA, det är ofta en del pusselbitar som fallit på plats efter en stunds sammanhängande vila.

/Linnéa, som vanligtvis INTE är en förespråkare av vila.
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Men... Då skulle det betyda (enligt samma resonemang) att idrotten i skolan under högstadieperioden inte skulle finnas (människans växtperiod).

Jag kan inte annat än att mena att även under den värsta växtperioderna SKA man fortsätta träna! Givetvis sker all träning med huvudet och har hästen en växtperiod anpassar man träningen efter detta. Men likväl alltid håller igång hästen. Genom att hela tiden hålla hästen igång håller den sig hela tiden mjuk, träningen minskar också de "träningsvärk-symptom" hästen känner under en växtperiod. Genom att ställa av hästen förvärras växtvärken genom att vilan gör att kroppen tillåts växa snabbare under denna viloperiod (och den avstannar kraftig under den nya träningsperioden) än om man hela tiden tränar hästen då tillväxten sker under en jämnare bana.

Det här med att hästen behöver tid att smälta vissa saker... Tja, om så vore fallet visar bara på att ryttaren har gått fram lite för fort i sin vardagliga träning.

Jag upplever det många gånger som att det för hästmänniskor bara finns två lägen; antingen stenhård träning (antingen hård fysiskt eller hård psykisk med många nya inlärningsmoment under kort tid) eller vila.

Ett väl genomarbetat träningsprogram varvar hårda träningsperioder med lättare. Under de lätta perioderna hinner hästen med "att smälta" antingen den hårda fysiska träning den just genomgått eller de nya moment den just fått lära sig.
MEN hela tiden hålls hästen igång för att snabbt och friskt kunna hinna med att utveckla både psyke och fysik.

Det känns lite som en gammal och förlegad kunskap att ställa av hästen för vila. Hör hemma från ungefär samma tid då man förespråkade att inte börja träna unghästar innan de var 3 år gamla...
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Läs då till exempel Anderssons och Lindbergs bok Unghästar från -99 där man mycket noggrant går igenom träningsupplägg fr fölstadiet tills hästen är vuxen. Även dessa författare förespråkar viss vila.

Nu är jag inten expert på träningsfysiologi ö h t. Däremot försöker jag tänka på helheten. Om min häst börjar protestera och jag inser att hon är i en tillväxtperiod så vill jag minska belastningen för att vi inte ska hamna i en onödig konflikt.

Därmed inte sagt att man ska ställa av helt alla gånger, det håller jag med dig om. Mycket handlar ju de första åren om att lägga en grundkondition till förmån för hästen hela livet. Och att stärka leder, senor, ligament för en ökad hållbarhet.

Jag tror dock att hel vila lite då och då är positivt för växande hästar. Inga långa pauser, men ändock pauser. Det är väl där vi tycker olika, annars tror jag att vi har ungefär samma uppfattning. :p
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Nej, han är igång sedan en knapp månad tillbaka med siktet inställt på tävlingsdebut i September, efter att ha haft sig en lång vila från i vintras.
 
Sv: vila/bete för 4åringar

Jag ska anmäla mig till Nyköping.Hon är e.Bernstein ue.Jaguar.Vem är din efter? Mvh Maria och Laluna
 

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Marvin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp