Viktuppgång & Järnvärde

Mynta2

Trådstartare
Min BM anser jag gått upp lite dåligt i vikt. Endast 2 kg sedan i Augusti. Totalt har jag gått upp 10 kg allt som allt. Vad spelar det för roll egentligen undrar jag ? Jag mår bra, bebisen mår bra och har vuxit jättemycket sedan sist enligt henne, så den raka diagramkurvan gjort ett hopp :D.
SF-mått 27/9 28,
SF-mått 18/10 32.

Vad spelar det då för roll att jag inte fläskat i med typ 20 kg: s uppgång ;)

Har dom nån standarviktuppgång man ska följa eller ?

Är i V: 32 + 1

Sen undrar jag hur man får upp sitt järnvärde lite mer ? Har ätit Niferex sen slutet av Augusti, och mitt värde hade i dag inte blivit speciellt mycket bättre, men däremot inte sämre.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Jag hade gått upp 12 kg i v 38, då han föddes. Enligt min BM var det mest optimala att gå upp ca 13 kg, för det är ungefär vad allt väger därinne, om man har en bebis efter genomsnittet då. Min son var beräknad att väga exakt 3500 g i v 40, enligt UL, och vägde ca 3200 g i v 38 när han kom ut, så det stämde väl ganska väl.

Jag hade gått ner alltihop inom en vecka, så det var inget fett eller annat som satt sig, utan bara allt som hörde till bebisen.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Huvudsaken är att bebis mår bra (ja o gärna du också då).

Jag gick upp ca 14 kg med båda mina och de var då tillräckligt stora båda två.. (4,7 kg och 4,2 kg)

Tappade ju 10 av de kilona direkt vid förlossningen, övriga hade kärat ned sig i min kropp så pass att de beslutat sig för att stanna för gott...

Ang. järnvärdet så är det viktigt att du äter tillräckligt med C-vitamin för att underlätta upptaget av järnet.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

jag gick upp 10,9kg under hela gravd,och min bm såg inte detta som ngt onormalt utan det var helt normalt..
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

järntabletter och c-vitamin sa min bm.

Sen finns det järnrik mat om man inte vill trycka i sig massa tabletter=)

10 kilo är väl normal viktuppgång? Jag gick upp 13 kilo, gick ner 8 av dom inom en vecka, sen gick jag upp igen=(... Jag ammade inte, så jag fick ju inte direkt nån hjälp av det + att sambon hade sin semester ganska precis efter dottern föddes. så de blev ju en del skräpmat. Nu försöker jag tänka på vad jag äter, men äter ändå normalt. går promenader varje dag och rider typ 3 dagar i veckan. Jag har inte vägt mig på ett tag. men FAN vad graviditetskilona klamrar sig fast hårt=(
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

och min son vägde ca 4400gram när han föddes!!...
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Tänk på vad du äter för det finns mkt som bromsar intaget av järn.

Jag hade gått upp 10 kg i v.33, SF 31 cm.

Sen har jag gått upp 4 kg på 4 veckor!!
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Åter igen, man ska inte lyssna på allt....du ska vara oerhört glad du bara gått upp 10 kg hittills! Gock upp 15 med första varav exakt 6 var borta dagen efter födseln och sonen vägde 3255 g och moderkakan ca ½ dvs normal. Med son nr 2 över 20 kg och 8 kg lättare 2 dagar efter varav det tagit 2 år och 2 större sjukdomsperioder som tagit 5-1 kg att gå ner 15 kg till! Efter första sonen försvann sen raskt 5 kg vatten med detta barn endast 2 kg vatten. Jag är asstolt att jag nu kommit ner till 77 kg som är mitt tyngsta jag vägt innan jag fick barn. Vägde alltså ca 102 innan förlossningen.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Jag gick upp 11 kg under min grav. Och inte så mycket på slutet. Killen vägde 3380 g när han föddes. Så det låter inte som det är någon fara ang din vikt. Angående järnvtabletterna har jag för mig att min bm sa att man skulle börja med dem runt vecka 20 annars kunde det vara kämpigt att få upp värdet senare. Kroppen är kanske sämre på att ta upp järn i slutet av graviditeten? Järntabletterna ska ej tas i samband med att man dricker eller äter mjölkprodukter för det hämmar upptagnigen av järn har jag för mig att jag läste i instruktionen för tabletterna.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Kom på en sak till! När mitt järnvärde blev sämre under grav trots att jag åt niferex fick jag order av min bm att äta två tabletter/dag istället för en.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

"Konstig" BM att haka upp sig på vikten...vad spelar det för roll hur mkt/lite man går upp så länge man själv & bebisen mår bra? Endel går upp 5 kg & endel 25 kg...förstnämnda måste ju vara att föredra..

I v.32 hade jag gått upp 7 kg, gick upp totalt 14 kg, lillkille föddes i v.38. Som någon annan skrev så har jag osså hört att det är optimalt att gå upp 13 kg, det är vad bebisen med alla "tillbehör" väger. :)
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

men att man går upp säg 10 kilo. å allt är normalt, då måste de betyda att man gått ner tre kilo "fett" alltså?

För om allt e normalt och man "bara" går upp si eller så mycket så måste det ju vara något annat som "saknas"?
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Och min BM sa att man egentligen inte behöver gå upp mer än 7 kg, allt annat är "onödigt" överskott man får kämpa för att bli av med :cool:.

Jag gick upp 7 kg och bebisen vägde nästan 4 kg. När jag kom hem från BB vägde jag exakt samma som när jag blev gravid. Livmoder, fostervatten, bebis vägde med andra ord 7 kg :D
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Men gud vad många verkar ha gnälliga barnmorskor, går man inte upp för mycket (vanligast) så är det för lite :crazy:

Jag har haft turen att ha barnmorskor som varit väldigt "opetiga" med sånt, så länge allt annat ser bra ut. Jag har gått upp under 10 kg båda gångerna, från normalvikt, och aldrig fått höra att det skulle vara för lite. Tvärtom positiva kommentarer om att det är toppen att jag varit i bra fysiskt trim etc.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Glöm inte bobsen...de väger ½-1 kg styck när mjölken rinner till sådär ligger lite av den vikt man dras med sålänge man helammar och dessutom har jag aldrig börjat gå ner det jag samlat på mig i fett förrän efter 6 mån av amning, klockrent varenda gång.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Vilken tur att jag inte behövda kämpa ett dugg då ;) Mina 12 kg rasade av mig direkt, och magen var borta helt på 2 dagar. Ja, skinnet blev ju inte fast direkt, med tanke på alla mina bristningar.

Min BM var för övrigt glad över att jag ens gått upp 12 kg, eftersom jag haft problem med ätstörningar innan och hade det mycket jobbigt med att min kropp förändrades under graviditeten.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Det är inte bra att gå ner för mycket under graviditeten, vet att det går kolla med ett prov men kommer inte ihåg vad det hette
(12½år sen sista) jag åkte på det varje gång eftersom jag inte kunde äta. Alla tre grav har varit bantningsperioder med först var jag på väg att bli inlagd. Vägde den gången 9 kg mindre än vid inskrivningen när jag kom till BB.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Tack så mycket för alla svar. Ska testa järntabletterna med c vitamin..villket man egentligen borde lärt sig redan i småskolan, att dessa 2 saker i hop förstärker ju upptaget. :angel:

Var ju därför man ALLTID fick blodpudding och apelsin i hop i skolan...fast då tyckte man det var skitkonstig kombination.

Jag ska nog slå dövörat till lite när det gäller min BM tror jag. Bara vi mår bra så är det säkert alldeles perfekt.
 
Sv: Viktuppgång & Järnvärde

Jag tror också att det är helt perfekt!

Min kompis som är överviktig har gått ned när hon varit gravid och bara gått upp några kilo precis i slutet. Den sista veckan innan förslossningen så gick hon upp 1 kg PER DAG! (Vätska då ;)) Ut kom aldeles två fina, friska och normalviktiga barn :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 062
Senast: Twihard
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 862
Senast: skuggi
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 104
Senast: Disen
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp