Viktnedgång - pepp & motivation

Cec84

Trådstartare
Jag tror knappast jag är ensam om att ha viktnedgång genom träning & kost som nyårslöfte. Tänkte att vi kan använda tråden till pepp, motivation och uppdatering på resultat.

Jag har signat upp mig på ett itrim-program. Kör ett väldigt strikt kostprogram i 3 månader, första dagen i måndags - så har snart klarat av 5 dagar som hittills har känts som en evighet.

Från invägning har jag 18 kilo att gå ner, min coach säger att jag ska klara det på dessa 3 månader. Jag hoppas hon har rätt!

Någon som har erfarenhet av itrim?

Oj. Runt 1,5 kg/vecka i viktnedgång låter ganska massivt. Frågan är om resultatet på det håller i sig sedan, när du INTE går på det väldigt strikta kostprogrammet. Och att ens orka i tre månader...
Jag hade ett relativt strikt kostschema och jag klarade av det i en månad innan jag var totalt less på det.

Spontant låter din coach plan som lite väl entusiastisk i längden, men jag önskar dig lycka till och att det går enklare efter de här första 5 dagarna :up:

Jag har tränat på Itrim och även om jag brukade fokusera på träningen snarare än hur de övriga såg ut så gick det inte att missa att vissa av dem som tränade samtidigt gick ned väldigt mycket väldigt snabbt. Jag utgår ifrån att de gick viktminskningsprogrammet, den snabba varianten. Som jag har fattat upplägget så är det mycket fokus på att gå på gruppträffar och diskutera hur man kan lära sig att göra bättre val i vardagen och det verkar i sig som en god idé. Jag tror att den långsiktiga framgången beror mycket på huruvida man hänger i och fortsätter långsiktigt. Folk i grupperna verkade lära varandra och en del av dem började träna tillsammans.

Jag tror knappast jag är ensam om att ha viktnedgång genom träning & kost som nyårslöfte. Tänkte att vi kan använda tråden till pepp, motivation och uppdatering på resultat.

Jag har signat upp mig på ett itrim-program. Kör ett väldigt strikt kostprogram i 3 månader, första dagen i måndags - så har snart klarat av 5 dagar som hittills har känts som en evighet.

Från invägning har jag 18 kilo att gå ner, min coach säger att jag ska klara det på dessa 3 månader. Jag hoppas hon har rätt!

Någon som har erfarenhet av itrim?
Ett tips- fokusera på hur du vill leva i framtiden och fokusera inte på att gå ned så mkt som möjligt på dessa tre månader.
Jag menar alltså att i viktsynpunkt tror jag inte på att köra en hård diet tre månader om du sen går upp allt igen.
Så det bästa tror jag istället är att lära sig ett sätt som fungerar på lång sikt.

Jag har inte gått på Itrim. Men har flera kollegor som gjort det. Det gemensamma var att de alla skulle i början bara dricka drickor som var köpta på Itrim. När de började äta mat gick de alla upp igen. Vet dock inte om alla gör så dvs bara dricker drickor.

Väldigt viktogt att du inte tar dietet över en natt, du måste ge dig själv tid att vänja dig vid det nya sättet att äta, kankse över 2 veckor.
Äter du normalt 3 chokladbitar om dagen dra ner till två ett par dar, sen 1 sen 1 varranan dag.
Annars lär du få riktigt sötsug och en dag trycka i dig allt du ser = väldigt dåligt för viktnedgång

Du bör heller inte se dieten som ''yes om 3 månader slipper jag'' Se det som en livsstilförändring som du ska hålla många år framöver.

Ingen aning vad itrim är men pressa inte för hårt till att börja med, ta det lugnt så du har energi för resten av livet och inte vill sluta om en månad:)

Skulle vilja gå ner kanske 8 kg. Tänkte köra en klassiker och börja nu efter nyår. Hoppas klara åtminstone 5 kg på tre månader. Löptränar ca tre gånger /vecka och går 45 min nästan alla andra dagar. Svårt att hinna med mer, så jag måste äta mindre helt enkelt. Klimakteriekilon är en ny erfarenhet för mig, förr höll jag vikten om jag bara lät bli att frossa, men numera är det mycket svårare.

Vi vet heller inte din nuvarande vikt, om du är väldigt överviktig är det såklart snabbare att tappa kilon än om du ''bara'' är 18kg över, samt ålder är ju en faktor.
När du börjar gå ner lär det mesta vara ''vattenvikt'' och det tar ett par dar för kroppen att börja jobba med att bli av med det riktiga fettet så bli inte på dåligt humör när det inte går lika fort längre.

När jag var på 23 bmi gick jag ner 5 kg på 9 dar så det är absolut inte omöjligt:D

@Lipperta Med tanke på att du själv skrivit att du har en ätstörning så är du nog inte den bästa att ge tips om en hälsosam viktnedgång.

Har jag skrivit något som är enligt dig felaktig/skadlig information?
Jag vill absolut inte att någon annan ska gå igenom det här så jag försöker alltid ge bra information om hälsosam viknedgång, så att ingen annan crashar och går in i det helvetet jag befinner mig i :)

Jag har en bekant som gick ner 30 kg på 3 månader på itrim. Hen "vann" det året på det gymmet. Det hen egentligen "vann" var en gallblåseoperation och 40 kilos uppgång :( En annan bekant gick ner 70 kg på 6 månader. Också genom drickdiet. Hen vägde mer ett år senare än vad hen någonsin hade gjort tidigare.

Det är inte sunt alls att gå ner så fort. Varken kroppen eller psyket hänger med och man far illa. Hur fort man kan gå ner beror såklart på startvikt men det viktiga måste ändå vara att sedan hålla vikten, inte bara att tappa den och sedan gå upp igen. Det finns inga genvägar, det enda som fungerar är att lägga om sina vanor för all framtid. Hellre gå ner ett kilo i månaden och kunna stanna där man är nöjd än att tappa massor fort och gå upp det och lite till snart igen.

Att gå ner 9 kg på fem dagar är knappast hälsosamt.

Nej men att gå ner 18 är helt ok beroende på kroppstyp/vikt/läng och ålder, men det har vi inte information om.

Tipsade jag Ts om att gå ner 5kg på 9 dar? Jag sa bara att man kan. Jag skulle med glädje radera det biten av inlägget ifall Ts blir triggad av det men kan tyvärr inte.
Kanske kan moderator hjälpa?

Allt handlar om livstil, du kommer aldrig aldrig någonsin kunna håla vikten bara för att du vill banta.
Glöm alla Shakes ,måltidsersättningar och annat skräp.

Få in daglig motion i livet, ta alla trappor du kan , gärna vartannat steg spring, cykla istället för bil , gå till gymmet några dagar i veckan , gå ut och gå i terrängen , en backig vandringsled är toppen.

Ät mat , svält inte. Ät nyttig mat till du blir mätt, är bättre att öka motion än svälta.

När jag var på 23 bmi gick jag ner 5 kg på 9 dar så det är absolut inte omöjligt:D

Lite nyfiken på hur bar du dig åt för att förbränna 35 000 kcal på så kort tid? Även om man helt låter bli att äta under de dagarna (räknat på normala 2000 kcal/dag) så fattas det ju liksom 17 000 kcal och så mycket kan ju ingen förbränna genom motion på 9 dagar. Totalt innebär det ju ett kcalunderskott på 3 889 kcal dagligen och den matematiken får jag inte ihop.

Det finns ingen anledning att hetsa sig ned så mycket i vikt på så kort tid. Det är knappast hållbart eller hälsosamt.

Självklart kan Ts tränare vara en riktig idiot men nu har ju hen träffat Ts och säkert överlagt med Ts vad som passar.
Jag tror tränaren/coachen har mer koll än randoms på ett forum, sen kan ju Ts också välja/tänka över vad som passar just hen.

Jag villa bara lägga till att man ska se en viktnedgång som en livsstilsförändring, inte en diet du blir _klar_ med och sen tillbaka till vad du gjorde tidigare :)

Lite nyfiken på hur bar du dig åt för att förbränna 35 000 kcal på så kort tid? Även om man helt låter bli att äta under de dagarna (räknat på normala 2000 kcal/dag) så fattas det ju liksom 17 000 kcal och så mycket kan ju ingen förbränna genom motion på 9 dagar. Totalt innebär det ju ett kcalunderskott på 3 889 kcal dagligen och den matematiken får jag inte ihop.

Jag antar att en del/mesta var vattenvikt. Som sagt, jag skulle gärna radera den biten av mitt inlägg :)

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 332
Senast: Nielaa
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål... 2
Svar
22
· Visningar
3 371
Senast: Blomskan
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 795
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka