viktminskning..

B

BrokenSilence

Nån som har nån ide om vad jag kan göra?
köpte pållan för ca en månad sen.

Hon står på fri tillgång till hösilage å så får hon lite krafft ponny morron och kväll (enl kraffts foderrådgivare ska hon enbart ha grovfoder och mineraler)

Nej! jag har ingen analys på fodret och tänker inte göra någon heller. hoppas ändå att någon har någon bra ide om vad hon kan tänkas behöva mer av..

ska oxå tillägga att pållan hafft fång vilket bör tänkas på
 
Sv: viktminskning..

Hon är kontrollerad av veterinär och då hittades inga fel på henne.

Hon får ju redan mer grovfoder än hon orkar äta.
Enl veterinär bör jag se upp med både protein och stärkelse och därför ge minimalt med kraftfoder (helst inget alls) med tanke på att hon haft fång
 
Sv: viktminskning..

Varför tänker du inte göra någon analys? Det är ju viktigare än nånsin när man har just en fånghäst...

Med en analys vet du att hästen får i sig allt den behöver och inte får brist på något, men slipper riskera överskott som kan ställa till det med fången.

Varför verkar det vara allmänt accepterat att ge fånghästar, och även friska ponnyer, brister i foderstaten? :confused:
(Nu säger jag inte att du medvetet ger din häst för lite av näringsämnen och mineraler, men rädslan för överskott får ibland den effekten.)
 
Sv: viktminskning..

Genom alla tider har man kunnat ge hästarna bra foder även utan analys, därför tycker jag att det är en onödig utgift att öht göra en analys. men det kommer säkert en dag då någon lyckas övertala även mej till att göra en analys. Men så som jag ser det just nu så är det otroligt onödigt. En annan anledning är för att det är betesdags om ca en månad

Jag accepterar inte brister i foderstaten, det är därför jag bla ber er om tips och råd. Har även pratat med vet, foderrådgivare och annat hästfolk.

Dom flesta jag pratat med har sagt att viktminskningen beror på stress i samband med miljöombytet, vilket jag tycker låter som en vettig anledning.
men eftersom hon nu, 4 veckor efter flytten tycks vara ännu smalare, så vill jag gärna försöka stabilisera upp det på något sätt.

Det jag tror hon skulle behöva mer av är protein, men i detta läget är jag osäker på hur jag ska göra med tanke på att hon tidigare haft fång..
 
Sv: viktminskning..

Visst går det att fodra utan analys, så länge allt flyter. Får man problem är det verkligen läge att analysera, särskillt till fånghäst. Har du tänks släppa den på valigt bete?
 
Sv: viktminskning..

hon kommer att gå på ett ganska magert skogsbete
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
268
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp