VIKTIGT, ska hästen vila ..

A

Appetax

vid chip märkning.? hur länge i sånna fall ?

Jag har en ponny som blev chip märkt i dag, och fått olika bud om om jag kan hopp träna på lördag vad tror ni?

(:o )

Sv: VIKTIGT, ska hästen vila ..

48 timmars karens på chipmärkning.Träna på du , men tävla inte dom närmaste dagarna.

Skulle det vara någon skillnad? Får den inte bara ett litet chip innanför huden? Skulle det påverka hästen så mycket?

Våra vilade inte, vi höll bara koll så hästen inte reagerade något på chipet, då var det lugnt att rida.

Okej tack så mkt :)
Men det sätts ju in i musklen.. ? :D

Våra vilade inte, vi höll bara koll så hästen inte reagerade något på chipet, då var det lugnt att rida.

Jag har hört att man ska göra lika dant vid chipmärkning som när hästen är nyvaccinerad, dvs ta det lite lugnt.

Mina som är chippade har reagerat olika, vissa reagerar inte alls och då är det inga problem att rida men vissa blir väldigt ömma och en svullnade tom upp i muskeln som en tennisboll och då är det ju mindre lämpligt att rida inte kul för dem att tänja ut muskeln om den är öm. Enklast är ju att "besiktiga" stället är den öm när du trycker så låt den ta det lugnt, om inte kan du ju rida men var observant om den indikerar ömhet.

Mina som är chippade har reagerat olika, vissa reagerar inte alls och då är det inga problem att rida men vissa blir väldigt ömma och en svullnade tom upp i muskeln som en tennisboll och då är det ju mindre lämpligt att rida inte kul för dem att tänja ut muskeln om den är öm. Enklast är ju att "besiktiga" stället är den öm när du trycker så låt den ta det lugnt, om inte kan du ju rida men var observant om den indikerar ömhet.

Han ömar ingeting å inget svulen . Får se om det blir hoppning i morgon, i dag fick han stå i alla fall . :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka