Viktigt med SALT!?

Z

zazzabella

Jag tänkte bara höra lite om vad ni tycker. Hur viktigt är det att en häst får i sej salt? :confused: Det är så att min häst slickar ALDRIG på sin saltsten! :crazy: Jag hade samma vanliga saltsten i 1 år, utan att hon rörde den. Men sen bytte jag till en vitlökssaltsten (hon älskar vitlök), den rörde hon liite, bara väldigt liite. Så då efter ett tag bytte jag till en äppelsaltsten, men icke att det passade damen heller! :crazy: Jag har även testat med att lägga den i krubban osv, men då bara rör hon runt i krubban och försöker ta ut den. Hon blir riktigt vansinnig över att den ligger där! :D Så nu får hon inte i sej något salt alls! :( Men kan en häst känna på sej att den inte behöver något salt?.. Jag har funderat på om man borde ge salt i kraftfodret!? Hur viktigt är det att hästar få i sej salt på vintern? För det är väl viktigt att hästen får i sej salt på sommaren och när man tränar hästen? :confused:

Tacksam för om någon kan ge mej svar på mina frågor!? :)
 
Som jag har lärt mig, den vanliga hobbyhästen som rids måttligt behöver i regel inget salttillskott utöver saltstenen.
Men hur det blir i ditt fall då hästen inte ens rör stenen vet jag ej, kanske får den i sig tillräckligt via fodret ändå?
Men däremot tävlingshästar som tränas o tävlas och förlorar en hel del salt via svettning behöver extra salttillskott.
 
det är om hästen svettas som den behöver salt oftast, vissa hästar äter salt bara för att det är så himla gott (våran gamling gör så).
min käkade inte heller så mycke salt förut men jag flytade saltstenen och placerade den i en liggande saltstenshållare vid vattenhinken och nu äter hon mycket mer.
så om jag var du så skulle jag byta saltstens hållare och placera den vid vattnet om du inte redan har en såddan och använda mig av den saltstenen hon slickar på mest :)
 
om hästen verkar uttorkad så kan man behöva ge salt i maten om den inte slickar på saltstenen vill säga. Min häst slutade slicka på saltsten för 6 år sedan och eftersom han dricker dåligt så började jag ge salt i maten. Han började dricka mer och blev både piggare och huden blev mjukare och mer "elastisk". Nu har han börjat slicka på saltsten igen så det kan ju vara en period hästen går igenom bara....
 
En häst behöver 20-25 gram salt per dag. En saltsten bör alltså vara slut efter ca 2 månader!
Jag ger min häst salt löst i maten. 20 gram/dag! Sedan får hon ungefär dubbelt upp då hon har svettats mycket. Hon har även saltsten i boxen som hon slickar på! Fast den har hållt från några månader nu!
 
Detta stämmer om hästen slickar på saltstenen. Den ska få i sig sitt grundbehov, om han inte rids svettig, om hästen slickar i sig stenen på ca 2 månader!
 
Om man ska vända på det, Kan för mycket salt vara skadligt?`
En häst i mitt gammla stall knaprade i sig en saltsten på några dagar. Är det bättre att skipa stenen i så fall och bara ge tillskott i maten?

Hästarna hade också tillgång till en stor saltsten i hagen, även den var han på och BET i för att få loss stora bitar!

Kan det vara så att den hästen är sjuk på något sätt? :confused:
 
Inge bra med för mycket salt! Ta bort salstenen i boxen och ge löst salt i maten. Om han knapprar mycket i hagen så skulle jag rekommendera att ta bort den också!

Vet inte riktigt vad det kan bero på :confused: för mycket salt sätter i sig nåt organ (kan det vara njurarna??) Någon som vet?
 
Kan stämma att det säter sig på njurarna, kan inte blodtrycket öka och skada hjärtat också?

Hade det vart min häst så hade jag tagit ut veterinär på en gång, och vi bad henne att göra det. Men svaret blev bara att han alltid gjort så. :smirk:
 
Salt bör tillsättas i hästens foder ca 20 gram per dag som underhåll ( omd du inte ger t ex Kraffts foder som innehåller salt), vid mycket svettning ännu mera salt. Det finns ingen bevisning för att det skulle vara skadligt för hästen att få i sig för mycket salt. Den kissar bara ut överskottet. Däremot om man ger hästen salt i fodret skall det finnas fri tillgång på vatten!! Alltför många ger för lite eller inget salt alls till sina hästar. Saltet är superviktigt för hästen. För lite salt = hästen dricker för lite = hästen äter sämre och presterar sämre.
Detta är vad jag har fått lära mig av Agronom och föderrådgivare :D :bow:
 
Har en stor saltsten till min lilla pålle, han slickar på den lite då o då har jag sett. Den enda gången jag ger honom extra salt är på sommaren när den är riktigt varmt och vi tränat så han blivit svettig (då menar jag svettig). Strör lite salt i kraftfodret ungefär ½-1 matsked. Det är så jag gör i allafall när det gäller salt.
 
Tack för bra svar! Bra att du anger källor! Svårt att värdera svaren annars ;)

Ett litet tillägg (uveckling snarare). hästens "tröstkänsla" styrs av salthalten i blodet. Hög salt halt (dvs vattenhalten har minskar pga längesedan den drack) gör att hästen vill dricka. Svettas hästen mkt minska ju både vattenhalten och salthalten vilket gör att hästen har samma balans var i blodet, dvs den känner sig inte törstig. det är då riktigt farligt om man inte ger salt för hästen torkar ut utan att den "vet om det". Det är det knepiga med tävlinghästar som går hårt.
 
Ja jag har precis gått på 5 veckor lång foderkurs. Har fått föreläsning av både Annika Aronsson från Krafft, Pia Prahl fullblodsuppfödare och foderförsäljare av Dodson & Horrells och Vetrinär. :bow: :d
Men jag håller med dig tycker det är super viktigt att folk här anger källor är så svårt att värdera svaren. Ja det du skriver om blodet och saltet är precis som jag fått lära mig fast du skrev det lite mera utvecklat :D
 
Jag tycker det är lika viktigt att ange VARFÖR som att ange källor!

För jag har minsann pratat med den och den som sa si och så
...imponerar inte så mkt

Även foderrådgivare kan vara försäljare för ett fodermärke! Givetvis förespråkar de det ena hellre än det andra.
Det är väl inte bara Krafft som innehåller salt misstänker jag ;)
 
Nej det sätter sig inte på njurarna, friska njurar är väldigt bra på att utsöndra ett saltöverskott. Stora mängder salt utan tillgång på vatten kan ge saltförgiftning men då får man främst symptom från hjärnan pga ödem, vanligast hos grisar vid felaktig foderblandning.
PL
 
En häst som svettas mycket ex när dom inte är klippta och man rider dom ofta kan behöva mer salt, man kan bland
annat ge den vanligt salt (utan jod) ca 1 tsk om dagen.
Men oftast såkänner dom de själva. :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en matglad häst som gärna smaskar i sig (det lilla)kraftfodret hon får. Men jag har försökt fasa in salt ett tag men kommer upp...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 207
Senast: Breen
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: Lindsen
·
Hästvård Hur lurar man i hästen salt när den vägrar saltsten och lämnar maten med salt i? I vanliga fall, när hon står på stall, har jag 2...
2
Svar
30
· Visningar
4 146
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp