Sv: Viktigt för dig vid val av stallplats?
det gäller tex stort eller litet stall
Jag vill nog stå i ett lagom stort stall, med 4-10 boxar, kanske? Har stått i ett litet stall med 3 boxar där jag var enda hyresgästen, och det var jättetrevligt och bra. Saknade dock den sociala biten ibland, det kunde bli lite för folktomt ibland...
Har aldrig känt mig sugen att stå på en större anläggning, då blir det nog
för mycket av det goda istället.
antal fodringar
Just antalet fodringar är mindre viktigt, men det ska vara upplagt så att hästarna får tillräckligt med mat. Kan tänka mig både fri tillgång och som nu, 4 fodringar/dag. Bara det sker som uppgjort utan slarv, och att jag får bestämma vad och hur mycket min häst ska äta.
stora eller mindre hagar, varierade hagarHagarna får gärna vara tillräckligt stora för att rymma minst 2 hästar och inte bli totalt upptrampade till lervälling höst och vår. Om det finns en enda hage för alla hästar eller flera mindre där de går uppdelade (inte ensamma!) spelar mindre roll.
sadelkammare,
Stor och rymlig med gott om plats för alla mina prylar!
Är för närvarande bortskämd med en rymlig, väl uppvärmd sadelkammare där det finns två sadelhängare/box, egen garderob samt möjlighet att torka 8 våta täcken
och samtidigt golvyta att byta om på om man vill.
Är tveksam om jag skulle nöja mig med mindre, men har stallet andra fördelar så...
ridbana
Ett måste, åtminstone på hyfsat ridavstånd. Har för närvarande 2 olika ridbanor samt ridhus 10 minuter bort. Funkar bra!
ridvägar
Ett absolut måste!! Trista ridvägar skulle faktiskt kunna få mig att tacka nej till ett i övrigt perfekt stall...
avstånd till stall
Nu har jag iofs körkort numera, men hyfsade bussförbindelser höjer statusen på ett stall ganska mycket.
en speciell inrikting på stallet
Oväsentligt för min del.
Attityden hos kamraterna är viktigare, skulle jag dela stall med 7 hoppnördar skulle det vara skoj om de inte trakasserade fega dressyrtanter alltför mycket...
många ridkompisar
Jag rider gärna själv, så det är inte superviktigt. Men visst är det trevligt med sällskap, se svaret angående stort eller litet stall.
typ av foder,
Det enda som behöver ingå är grovfoder. Analyserat är ett krav, men det kan jag ju ordna själv om det kniper.
Vill dock inte ha något hattande med 6 olika partier under en vinter, allt ska köpas in på en gång.
kollektivt eller "service ingår",
Har blandat nu, och det är bra. Gillar att få utföra vissa delar själv, för att tillfredsställa kontrollbehovet lite...
valacker och ston i separata hagar
Vill inte ha några sådana regler, huvudsaken är att min häst går med hästar hon funkar med. Flexibilitet är viktigt, gillar inte stenhårda regler! Gäller även frågan "brodd i hagen eller ej"...
spolmöjlighet, tvättmöjlighet
Varmvatten och utrymme att bada häst i är ett måste! Att kunna tvätta utrustning är inte lika viktigt.
stort eller litet hästkunnande/erfarenhet hos stallägare
Ett någorlunda kunnande är ett måste. Jag vill veta att någon ser om min häst mår dåligt på morgonen, att hon hanteras väl etc.
instruktörer
JA, men det räcker att det finns möjlighet att ta dit sin egen instruktör.
Övrigt
Sommarbete vid stallet är ett jätteplus!