Viktigt för dig vid val av stallplats?

bigganl

Trådstartare
Det skulle vara intressant att få höra vad DU prioriterar vid val av stallplats. Jag har ett par boxar i stallet som hyrs ut och när det ibland byts hyresgäst hör jag hur folk resonerar vid val av ny stallplats. Vad man prioriterar högst är till ganska stor del individuellt, men det är ändå något som jag märkt att de flesta sätter högt och gärna på bekostnad av annat (mycket annat). Det kan ju vara rena tillfälligheter eller så är det vanligt. Därför vill jag höra hur du resonerar när du väljer stallplats åt hästen. Vad är viktigt?, mindre viktigt? inte viktigt alls? Hur resonerar du?
det gäller tex stort eller litet stall, antal fodringar, stora eller mindre hagar, varierade hagar, sadelkammare, ridbana, ridvägar, avstånd till stall, en speciell inrikting på stallet, många ridkompisar, typ av foder, kollektivt eller "service ingår", valacker och ston i separata hagar, spolmöjlighet, tvättmöjlighet, stort eller litet hästkunnande/erfarenhet hos stallägare, instruktörer, osv.

Sv: Viktigt för dig vid val av stallplats?

Stora kuperade hagar (inga frimärksrutor), långa utetider med sällskap, in-/utsläpp samt fodringar måste ingå.
Stort hästkunnande hos stallägaren (då jag är lite halvgrön själv) samt att man känner att man trivs ihop med denna - kan samarbeta. Bra ridvägar, gärna en ridvolt eller fält man kan hålla till på. Möjlighet att träna för instruktör, antingen på plats eller att det finns i närheten.
Bra grovfoder och boxströ bör ingå, det övriga kan jag fixa själv.
Spolspilta önskvärt.
Priset måste vara realistiskt.

Är själv skogsmulletypen och skulle nog inte trivas i ett stall med inriktning "tävlingsmänniskor" utan ser hellre en lite blandad kompott av folk och fä.
Ordningsamt, trevlig stämning och kvalitativt hästliv för kusen.

Stora kuperade hagar (inga frimärksrutor), långa utetider med sällskap, in-/utsläpp samt fodringar måste ingå.
Stort hästkunnande hos stallägaren (då jag är lite halvgrön själv) samt att man känner att man trivs ihop med denna - kan samarbeta. Bra ridvägar, gärna en ridvolt eller fält man kan hålla till på. Möjlighet att träna för instruktör, antingen på plats eller att det finns i närheten.
Bra grovfoder och boxströ bör ingå, det övriga kan jag fixa själv.
Spolspilta önskvärt.
Priset måste vara realistiskt.

Är själv skogsmulletypen och skulle nog inte trivas i ett stall med inriktning "tävlingsmänniskor" utan ser hellre en lite blandad kompott av folk och fä.
Ordningsamt, trevlig stämning och kvalitativt hästliv för kusen.

Håller med om allt detta. :bow:

Otroligt viktigt att stallvärden är "bra att ha att göra med".

Vad är det du har märkt att många sätter högt? Nyfiken.
Jag har eget stall så jag kan inte ge något svar på din fråga, men vi ska hyra ut en box om ett tag så jag kommer att följa denna tråd.

det gäller tex stort eller litet stall
Jag vill nog stå i ett lagom stort stall, med 4-10 boxar, kanske? Har stått i ett litet stall med 3 boxar där jag var enda hyresgästen, och det var jättetrevligt och bra. Saknade dock den sociala biten ibland, det kunde bli lite för folktomt ibland...
Har aldrig känt mig sugen att stå på en större anläggning, då blir det nog för mycket av det goda istället.

antal fodringar
Just antalet fodringar är mindre viktigt, men det ska vara upplagt så att hästarna får tillräckligt med mat. Kan tänka mig både fri tillgång och som nu, 4 fodringar/dag. Bara det sker som uppgjort utan slarv, och att jag får bestämma vad och hur mycket min häst ska äta.

stora eller mindre hagar, varierade hagarHagarna får gärna vara tillräckligt stora för att rymma minst 2 hästar och inte bli totalt upptrampade till lervälling höst och vår. Om det finns en enda hage för alla hästar eller flera mindre där de går uppdelade (inte ensamma!) spelar mindre roll.

sadelkammare,
Stor och rymlig med gott om plats för alla mina prylar!:d
Är för närvarande bortskämd med en rymlig, väl uppvärmd sadelkammare där det finns två sadelhängare/box, egen garderob samt möjlighet att torka 8 våta täcken och samtidigt golvyta att byta om på om man vill.
Är tveksam om jag skulle nöja mig med mindre, men har stallet andra fördelar så...

ridbana
Ett måste, åtminstone på hyfsat ridavstånd. Har för närvarande 2 olika ridbanor samt ridhus 10 minuter bort. Funkar bra!

ridvägar
Ett absolut måste!! Trista ridvägar skulle faktiskt kunna få mig att tacka nej till ett i övrigt perfekt stall...:cool:

avstånd till stall
Nu har jag iofs körkort numera, men hyfsade bussförbindelser höjer statusen på ett stall ganska mycket.

en speciell inrikting på stallet
Oväsentligt för min del. Attityden hos kamraterna är viktigare, skulle jag dela stall med 7 hoppnördar skulle det vara skoj om de inte trakasserade fega dressyrtanter alltför mycket...;)

många ridkompisar
Jag rider gärna själv, så det är inte superviktigt. Men visst är det trevligt med sällskap, se svaret angående stort eller litet stall.

typ av foder,
Det enda som behöver ingå är grovfoder. Analyserat är ett krav, men det kan jag ju ordna själv om det kniper.
Vill dock inte ha något hattande med 6 olika partier under en vinter, allt ska köpas in på en gång.

kollektivt eller "service ingår",
Har blandat nu, och det är bra. Gillar att få utföra vissa delar själv, för att tillfredsställa kontrollbehovet lite...

valacker och ston i separata hagar
Vill inte ha några sådana regler, huvudsaken är att min häst går med hästar hon funkar med. Flexibilitet är viktigt, gillar inte stenhårda regler! Gäller även frågan "brodd i hagen eller ej"...

spolmöjlighet, tvättmöjlighet
Varmvatten och utrymme att bada häst i är ett måste! Att kunna tvätta utrustning är inte lika viktigt.

stort eller litet hästkunnande/erfarenhet hos stallägare
Ett någorlunda kunnande är ett måste. Jag vill veta att någon ser om min häst mår dåligt på morgonen, att hon hanteras väl etc.

instruktörer
JA, men det räcker att det finns möjlighet att ta dit sin egen instruktör.

Övrigt
Sommarbete vid stallet är ett jätteplus!

Senast ändrad:

Jag vill ha ett stall med bra ventilation, stora boxar med fönster. Bra ordnat med skåp, sadelkammare och fikarum. Spolspilta, närhet till ridhus (skrittavstånd max 15 min), ridvolt. Utevistelse för hästen, inte för många hästar i hagen. Bra grovfoder (både hö och hösilage), havre. Möjlighet att välja mellan torv och spån. 4 fodringar per dag. Gärna kollektivstall (står i ett sådant idag). Inte för många stallplatser och blandat tävlings- och träningsinriktade människor.

Jag går nog mycket på magkänslan. Men, ett antal grundläggande kriterier måste uppfyllas:

* Daglig utevistelse (minst 6-7 timmar) med hästkompisar i rimligt stora hagar.
* Minst 4 fodringar per dag. Fri tillgång eller minst 15 kg hö ingår.
* God ventilation (=öppna dörrar) i stallet. Jag avskyr stängda dörrar..
* Bra ridvägar samt tillgång till ridbana/ridhus.
* Eftersom jag byter om i stallet vill jag ha uppvärmda utrymmen för detta, samt en bra sadelkammare.
* Varmt vatten i kranen (har skimmel..)
* Helst mellanstort stall. Har stått i både för små och för stora stall & det passar varken mig eller hästen. 10-12 hästar är lagom ungefär.

För övrigt är det en klar fördel om de som har stallet har samma inställning till hästhållning som man själv har. Då brukar det mesta kunna lösa sig.

Jag prioriterar till hästen: Bra hagar, mycket utevistelse, bra storlek på boxen.
Till mig själv: Bra ridvägar, nära hemifrån, lätt att ta sig kommunalt och belyst ridbana(ridhus är inte nödvändigt)

Jag prioriterar ridhus. (Här uppe är det ju väldigt kallt om vintrarna och min häst har lite problem med kyla när man rider)
Sen så vill jag gärna ha vattenspilta. Och självklart box till hästen.

För mig är det viktigt att man kan lita på stallägaren eller vem det nu är som ska ta ut hästen på morgonen och utfodra under dagarna (det är den enda service jag kräver; utsläpp och fodringar morgon-lunch-middag) så att man vet att hästen får på sig rätt täcke osv. Och självklart att det är kunnigt hästfolk som kan avgöra om hästen är sjuk eller visar sig hängig och då kan tillkalla veterinär och såklart mig.

Vet inte vad jag prioriterar annars, har aldrig haft möjlighet att "välja och vraka" mellan stall då det bara finns ett här :p

jag höll medvetet på det ett tag. Ville se hur svaren blev. Det verkar som om de jag stött på är undantag. (som tur är) Det de allra flesta satt högt på prioriteringslistan är stort stall där det finns många eventuella ridkompisar. På bekostnad av tex flera fodringar, analyserat foder, tillgång till ridbana, tillgång till instruktör, mycket utevistelse, bra ridvägar, erfaren stallägare, varierade hagar, möjlighet att påverka mycket själv (svårt i stora stall)
Jag tycker det är märkligt att antalet ridkompisar ska betyda så mycket.
Jag haft mina boxar uthyrda under flera år, men nu har en häst flyttat och en tagits bort på kort tid så det blev dags att leta nya hyresgäster. De frågar mycket, men väldigt lite har med hästens väl och ve att göra. konstigt, men förhoppningsvis inte för vanligt.

Det jag tycker är viktigast är att det finns stora hagar. De behöver inte vara megastora, men iallafall ingen liten frimärksruta. Att det finns någon typ av ridbana/paddock är nästan ett måste, och jag vill helst att det är ett mellanstort stall, med lite folk så att man inte alltid behöver rida ut själv. Det är kul med lite sällskap ibland. En annan sak som är JÄTTEVIKTIG är att det ingår fodring och utläpp på morgonen, alla dagar, då är jag nöjd : ]

För mig och mina systrar är det viktigt med:
Stora hagar utan Ek :eek:
Det är önskvärt med fyra fodringar (3 går bra om det finns halm i boxen)
Snäll och flexibel stallägare
Helst ska utsläpp/insläpp och fodringar ingå.
Morgonfodring innan 8 på morron(helst halv 7) och kväll efter 9 tidigast (helst vid 10). Men det beror ju på hur många fodringar det är.
Utegång ska helst vara minimum 8 timmar (min går ute 10 timmar nu)
Ridbana/ridhus är önskvärt men inget krav (då måste det dock finnas ett bra fält och bra ridvägar i omgivningarna).
Ingår mat blir vi glada.
Om stallet har relativt lågt pris behöver det inte ligga nära där jag bor.
För övrigt ska det vara bra ventilation och inga störande ständigt pågående ljud i stallet. Sadelkammare ska finnas och rinnande vatten (spolspilta är ej av vikt)
Engelska boxdörrar är svårt att motstå (så att hästen får titta ut)
Inte mindre är 3 hästar i stallet och inte mer än 12 hästar.
Det som är väldigt viktigt förutom att hästen ska trivas i stallet är att alla inackorderingar, om det finns sånna, ska vara ödmjuka och inte klanka ner på varandras sätt att ta hand om sin häst (för OJ vad olika man tänker ibland). Man ska vara trevlig och öppen, lyssna på varandra, alla i stallet ska hjälpas åt och inte vara principfasta. Jag vill ha möjlighet att påverka och tycker inte om stora stall...
Det är ett drömstall för mig.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jaha, vad tittar jag på då. :) Har ju inte bytt stall så många gånger men det första jag kollar är nog hagarna. STORA ska de vara. Sen är jag nog rätt flexibel.

Morgonfodring och utsläpp är väl det jag önskar i service, resten delar jag gärna med övriga inhyrda. Sen ska antingen fri tillgång till grovfoder ingå alternativt att man köper själv. Strö kan jag ordna själv så det är inget krav, inte så svårt att lyfta luren och beställa.

Sen kommer nog bra ridvägar som en tung post i stallvalet. Paddock ett plus men ej krav om det finns annan mark att rida på. Ridhus klarar jag mig utan.

Antalet stallplatser, mellan 3 och 7-8st är lagom. Har dock stått i ett med 15 men det var uppdelat i mindre "stall" med varsina sadelkammare, grepar, skottkärror, foderkammare och gödselstad samt uppgång till loft så det var som ett mindre stall.

Vatten är ju bra, måste inte vara varmvatten. Spolspilta behövs inte.

Men som sagt, stallet får ha alla faciliteter i världen men har det inte stora omväxlande hagar som de får vistas långa dagar i ja, då är det inte intressant.

Jag har en hel del önskemål vid val av stallplats, så listar några av dem:

* Ridhus samt gärna utebana också
* Tillgång till både hagar där hästarna kan gå med kompis/ar samt väldränerade och grusade fållor/rutor
* Sommarhagar med gräs, vinterhagarna får gärna vara grusade och dränerade iaf en bit in i hagen så det finns någon respit från all lera i den här delen av landet
* Tillgång till tränare
* Hindermaterial och möjlighet att få hoppa/använda bommar
* Hästkunnig och seriös ägare samt kunnig personal
* Ingen kollektivskötsel förutom eventuellt någon fodring/dag på schema - har tappat tilltron till kollektiva åtaganden
* Flexibla lösningar för att kunna lösa uppkomna problem vid skador, hästar som inte kan gå ihop osv
* GOD stämning och trevliga stallkamrater, får gärna vara en större anläggning med mycket fart och fläkt
* Inte för många hästar/stalldel
* Möjlighet att välja strö själv (inte tvingas använda torv exempelvis)
* Spolspilta med varmvatten
* Uppvärmd sadelkammare
* Stall som inte stänger/slänger ut alla hästar på bete på sommaren utan valet finns att vara kvar och ha hästen inne på nätterna om man så önskar
* Möjlighet till släpparkering
* Gärna skrittmaskin - I'm an addict

osv osv osv

ALDRIG mer dock små kollektiva stall - jag vill hyra in mig som betalande kund och kunna välja servicenivå själv utifrån mina behov, gärna möjlighet till mockningsservice, foderpackning, lindor av/på osv

Jag vill ha ett stall där jag och häst trivs med folket och de andra hästarna.
Blir hästen utmobbad i hagen, flyttar vi.
Blir jag utmobbad flyttar vi oxå.. :angel::D

Helst vill jag av ren bekvämlighet när jag hyr stallplats att höet skall ingå i stallhyran.
Resten kan jag fixa själv om det behövs.
Men det är för att jag inte själv har haft möjlighet att frakta hem så lätt.

Utsläpp morgon bör ingå i hyran. (iaf vardagarna)

Gillar inte snobbstall med 130 %-iga holsteiner och halvblodshästar som far på tävlingar varje helg land o rike runt.
Jag är en helt vanlig fis-ryttare som grejar mest för att jag tycker det är mysigt.
Så det passar inte mig helt enkelt.

Skönt att jag ska ha ett eget stall hemma och kan luffsa runt hemma i mina fulkläder.

// Ika- stalltrollet :D

Det skulle vara intressant att få höra vad DU prioriterar vid val av stallplats. Vad är viktigt?, mindre viktigt? inte viktigt alls? Hur resonerar du? Det gäller tex stort eller litet stall, antal fodringar, stora eller mindre hagar, varierade hagar, sadelkammare, ridbana, ridvägar, avstånd till stall, en speciell inrikting på stallet, många ridkompisar, typ av foder, kollektivt eller "service ingår", valacker och ston i separata hagar, spolmöjlighet, tvättmöjlighet, stort eller litet hästkunnande/erfarenhet hos stallägare, instruktörer, osv.

Jag har haft min häst på ett par stall innan jag kom till mitt nuvarande.

Det första stallet hade stora hagar och min häst hade kompis i hagen = bra.
Box med halm = bra.
Uppvärmd sadelkammare = bra.
Paddock = bra.
Grovfoder, strö och havre ingjick i stallhyra = bra
Utsläpp och intag samt 3 fodringar dag ingick = bra.
Restriktioner på grovfodermängden = dåligt
För tidiga intag från hagen = dåligt
Inga eller få ridvägar utan asfalt = dåligt.
Inga bussförbindelser och minst 30 minuters bilväg = dåligt

Anledningen till att jag flyttade från detta stallet var i huvudsak de tidiga intagstiderna. Min häst fick stallovanor och det trots att han stod på halm.

Andra stallet hade lösdrift med stor hage och kompisar till min häst = bra.
I övrigt så saknades allt annat. dessutom visade det sig att stallägaren och jag inte kom överens alls. Jag uppfattade henne som mer eller mindre galen. Och det var orsaken till att vi flyttade i all hast därifrån.

Stall tre var en nödlösning.
Små hagar = dåligt.
Kollektiv och bara 3 i stallet gav stort ansvar och mycket jobb = dåligt.
Asfaltsridvägar = dåligt.
Bra människor = bra
Bra kompisar till min häst = bra.
Här stannade vi tills även jag kunde byta boende. Bytte då till mitt nuvarande stall.

Mitt nuvarande stall är mitt drömstall!
Stort med massor av människor = bra
Anställd personal som man kan "köpa extra tjänster av" = bra.
Allt foder och strö ingår = bra.
Lösdrift med tillgång till box för de som önskar (och vi är två!) = bra.
Box med full servic för de som önskar (alla andra) = bra
Två spolspiltor =bra
Uppvärmd sadelkammare och fikarum =bra
Belyst paddock =bra
Isolerat Ridhus =bra
Instruktörer kan bokas och tas dit när som =bra
Hinder material finns= bra
Bra ridvägar på långa grusvägar =bra
Stora hagar och små lådor för de som önskar =bra
Möjlighet till sommarbete =bra
Bussförbindelser=bra
Relativt hög stallhyra = förståeligt
30 minuter bilväg = dåligt
Stallet kommer att byta ägare =dåligt.

Jag har bott i mitt nuvarande stall i 2 år och har ingen önskan att flytta. Min häst trivs och jag också.

stort eller litet stall,

Jag står helst i ett lugnt, lite mindre stall

antal fodringar,

Ju fler desto bättre! Står nu på ett lösdriftstall med fri tillgång men det har både för och nackdelar. Kontrollerad fodring med många fodringstillfällen vore ultimat.

stora eller mindre hagar,

Stora hagar i flock

varierade hagar,

Absolut! Föredrar kuperade hagar med träd (dock ej ek men det är det ingen risk för häruppe!)

sadelkammare,

Ja tack

ridbana,

Ett stort plus!

ridvägar,

Ju fler alternativ desto bättre. Lägger stor vikt vid detta. Jag har alltid ridit ut mycket och tycker att det är där man lägger grunden.

avstånd till stall,

Ju närmare desto bättre, jag kan dock tänka mig köra en bra bit om mina övriga krav är uppfyllda.

en speciell inrikting på stallet,

Jag tävlar själv dressyr men står nu på ett skogsmullestall där det mest tävlas western. Det spelar ingen roll för mig vad inriktningen är.

många ridkompisar,

Trevligt men absolut inte nödvändigt.

typ av foder,

Inget mer än grovfoder behöver erbjudas. Det är dock viktigt att grovfodret är av god kvalité och det kan ibland skita sig när man står hos någon som tar in sitt eget foder och misslyckas eller om man har en stallägare som försöker kapa sina egna kostnader genom att köpa in billigt men undermåligt foder.

kollektivt eller "service ingår",

Mina kollektiva dagar börjar vara över:angel: Skulle jag stalla in igen är in- och utsläpp samt täckesservice nödvändigt. Jag har stått mycket kollektivt tidigare och insett att jag spenderat min mesta stalltid med att sköta andras hästar.

valacker och ston i separata hagar,

Jag anser att skaderisken är absolut minst då valacker och ston går separat men har man en häst som inte passar i flocken måste det finna möjlighet till justeringar så att ingen behöver gå själv.

spolmöjlighet,

Trevligt men inte nödvändigt.

tvättmöjlighet,

Också trevligt men inte alls nödvändigt.

stort eller litet hästkunnande/erfarenhet hos stallägare,

Det är en tudelad fråga, man vill inte ha en stallägare som av okunskap sabbar för ens häst men å andra sidan har man lättare att få bestämma hästhållningen själv om man har en stallägare som inte är alltför engagerad. En kunnig stallägare som inte är och "petar" konstant med egenpåkomna regler är det allra bästa alternativet. Jag har flyttat en del och stått i många stall och de stall jag trivts bäst i har haft manliga stallägare.... Upplever att en del som skaffat stall har gjort det för att själva få bestämma in i minsta detalj och det kan vara jobbigt att anpassa sig till nycker.

instruktörer,

Ett stort plus!

1. Stora hagar med minst 2 hästkompisar (alltså minst 3 hästar/hage).
2. Att lösa hundar är tillåtna.
3. Bra hästhållning.
4. Bra ridmöjligheter (dvs ridbana och ridvägar).
5. Bra stall/uppstallningsmöjligheter (storleken kvittar men jag uppskattar om det finns mycket ridsällskap).

Jag kommer väl att få på nöten nu... men,, vilka krav alla har.
Där jag bor får man vara glad om man hittar ett stall med morgonfodring och utsläpp.:) Det viktigaste måste ju ändå vara att hästen har det bra.

jag höll medvetet på det ett tag. Ville se hur svaren blev. Det verkar som om de jag stött på är undantag. (som tur är) Det de allra flesta satt högt på prioriteringslistan är stort stall där det finns många eventuella ridkompisar. På bekostnad av tex flera fodringar, analyserat foder, tillgång till ridbana, tillgång till instruktör, mycket utevistelse, bra ridvägar, erfaren stallägare, varierade hagar, möjlighet att påverka mycket själv (svårt i stora stall)
Jag tycker det är märkligt att antalet ridkompisar ska betyda så mycket.
Jag haft mina boxar uthyrda under flera år, men nu har en häst flyttat och en tagits bort på kort tid så det blev dags att leta nya hyresgäster. De frågar mycket, men väldigt lite har med hästens väl och ve att göra. konstigt, men förhoppningsvis inte för vanligt.

Svarar alla:
Som ni ser här ovan var det vad jag upplevde när jag ville hyra ut boxarna igen. Det var verkligen INGEN här som prioriterade ridkompisar före allt annat så jag har nog mött "fel" personer. (fel för mig och mitt stall i alla fall där hästarna prioriteras och eventuella ridkompisar är trevligt men inte är viktigt alls)
Jag känner inget "måste" att hyra ut boxarna. Skaffar hellre en foderponny och så får den sista boxen bli uthyrd när jag träffar på rätt person. Fördelen med att ha litet stall är att det inte blir en massa spring och rörigt, utan lugnt och skönt. Jag vill ha ordning och reda i stallet, och så länge de andra hästarna mår bra lägger jag mig inte i hur de sköts eller tränas.(ogillar starkt revirtänkande) Alla hästägare får ta hand om hästen på det vis de vill. Det är lätt att vara flexibel också när man bara är max tre ägare som ska vara överens. Jag har nog blivit lite bortskämd också när de andra hästarna stått här i 7 resp 4 år.
Nej nu ska jag leta foderponny tror jag. (P.S: för att undvika missförstånd. min häst är inte ensam. den sista hästen flyttar inte förrän jag har en till häst i stallet)

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 020
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 988
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama