Viktboots/damasker för träning av bakknän.

Minnaa

Trådstartare
Vet inte om denna tråden passar in här egentligen men har ju med vård av min häst bakknän att göra :angel:

Min ena häst har problem med att han har svaga bakknän efter operation av patella upphakningar. Så nu har vet rekommenderat mig att använda viktboots/damasker bak på han för att hjälpa han att stärka sig ordentligt.

Så jag undrar om någon här kan ge mig tips på vilken sort som kan vara bra för ändamålet? Kanske någon som fått liknande rekommendation som kan berätta lite om sina erfarenheter av att träna med viktboots :) Och sen funderar jag på hur tunga dom bör vara? Man vill ju att det ska göra nytta och inte skada :crazy:

Tacksam för tips och erfarenheter!

Sv: Viktboots/damasker för träning av bakknän.

TYcker du borde fråga vet om det faktiskt, så det blir anpassat efter din häst och din hästs problem, och inte t ex för tunga, då det ju kan ge ÖKADE problem.

Vet inte om denna tråden passar in här egentligen men har ju med vård av min häst bakknän att göra :angel:

Min ena häst har problem med att han har svaga bakknän efter operation av patella upphakningar. Så nu har vet rekommenderat mig att använda viktboots/damasker bak på han för att hjälpa han att stärka sig ordentligt.

Vet. nämde inget om att klättra i backar för att stärka bakknäna och i så fall hur du lämpligats ska göra det. (Tränings program.) I stället för att tynga den med vikter som du tydligen heller inte fick ngt tränings program för.

Jag har också en häst med patella, båda bak.
Nu efter igångsättning (unghäst) så har den i stort sett upphört.
Men är iaf lite nyfiken på operationen...:).
Vill du får du gärna berätta lite om den??
Komplicerad op, båda bak samtidigt, pris, prognos för framtiden??
Täckte försäkringen, ja allt som rör operationen!!

Min häst har gått mycket terräng, klättrat, gått över bommar, mycket galopp-arbete, hoppat osv.
Allt planenligt, så klart;).
Under en ganska lång tid.

/J.

Hästen ska även klättras och ridas i kuperad mark. Men vet rekomenderade även att jag skulle använda mig av viktdamasker. Har nu hittat ett galoppstall som erfarenhet av detta och kan förhoppningsvis hjälpa mig med ett träningsprogram m.m.

Min häst syntes bara upphakningarna på ena bak innan operationen. Blev precis som du i början rekommenderad att försöka träna bort det. Vilket är det bästa och ofta funkar. Men när min häst blev 6 år (sett hakningar sen han var 2år) och det fortfarande inte var någon förbättring undersöktes han ordentligt av vet som ansåg att han måste operaras pga att han hade såpass stora problem med det.

Operationen görs under lokalbedövning, stående. Det läggs ett litet snitt över det inre ligamentet av knät och sedan skär man helt enkelt av det. En väldigt lätt operation. Det är mkt vanligt att dom visar hakningar på andra benet så fort man gjort detta ingreppet, vilket min häst gjorde. Det blev boxvila 2 veckor och sen ner och operera nästa ben. Sen var det ytterligare 2 veckors boxvila, därefter vilohage och skrittpromenader under en tid, kommer inte riktigt ihåg hur länge men det var ingen jätte lång konvalecens. För min del ersatte försäkringen, men dom krävde att det gjordes en ordentlig utredning av vet först. Tror notan landade runt 6-7000 innan försäkringen betalat sitt.

Dom komplicationer som kan bli är att knät kan bli instabilt bl.a. Går hitta mer info på nätet om du söker lite.

Min häst blev totalt förändrad efter ingreppet, mkt mer harmonisk och arbetsvillig. Tyvärr då är han svag i sina knän, det har väl en del med patella att göra men sen att han i ren allmänhet är född med svaga knän.

Hej!!
Tack för svar!
Det verkade ju vara en relativt okomplicerad op.
Inte så fasligt dyrt heller.
Man kan väl direktreglera på klinik med försäkringsbolaget?
Då betalar man ju självrisken och ev någon procent på resterande.
Min är fem i år, ponny, så jag hoppas att han blir helt bra utan op, han är ju på god väg.
Men vi får väl se....
Tänkte ge honom ett litet tag till:).

/J.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III