Viktbärande hästraser

T

Torahz

Jag är en tvåbarns mamma med grov övervikt.
I sommar köpte vi en liten B-ponny till våra tjejer och nu blir jag ju så sugen själv med.

Jag har lite funderingar kring vilka raser som kan vara viktbärande?
Dock ej för höga hästar helst men man kanske inte har något val.
Jag är ganska kort eller normalkort. :) 164 cm hög

Jag skall under nästa år göra en Gastro By Pass operation som jag verkligen ser fram emot. Jag vill så gärna börja rida.

Vad tror/tycker ni?

Jag Är så sugen men jag vill inte skada någon häst på grund av att jag är för tung. Min vikt är strax över 105 kg:( :confused:

Sv: Viktbärande hästraser

Om du promenerar bredvid när barnen vill rida ut kommer du garanterat gå ner i vikt en hel del.

Ett bra första steg, och barnen kommer ha roligt också eftersom de kan rida ut....

Annars så funkar en nordsvensk bruks hyfsat till din vikt.

/Kt

Jag skulle också säga Nordsvensk, ev en bra tränad kallblostravare.

ett större och kralligare halvblod har inga som helst problem att bära den vikten.

Nordsvensk, ardenner, lite större fjord, kraftigare halvblod, en lite rejälarare vlb-travare kan säkert bära det också.

Som sagt, nordsvensk, rejält halvblod, tinker, shire, ardenner, fjordingar kanske, och en del haflinger skulle jag kunna tro! Kallblodstravare som någon sade..
Gäller ju att se till modellen på häst! Finns så många olika. Långa ryggar gör de väl lite klenare..
Sen gäller du ju att hitta nåt som passar ditt intresseområde. Men tinker tycker jag verkar vara en trevlig ras, finns många olika höjder, grovlekar och typer.
Jättebra att du är intresserad av att rida, är ju ett bra och milt träningssätt! Lycka till med op längre fram!

Kan du rida sedan tidigare så skulle jag säga vilken häst eller ponny somhelst kan gå kortare turer med dig, så länge hästen har god fysik och grundkondis.

Det är viktigare med balansen. En helt nybörjare på 100 pannor är garanterat jobbigare för en häst än en som kan rida.

Kolla på island där stora muskliga karlar tävlar islandsponnysar som knappt är d-ponnymått. Jag gissar gubbarna väger 90kg och uppåt!!

Så glöm inte ponnyraserna och de små kallbloden

welsh cob, fjording, tinker (tinker är ofta d-ponnymått på).
Men även kralligare connemaror, new forest mm mm

och islandshäst förstås..

Sedan om ägaren vill sälja sin häst till en med övervikt eller inte, det kan jag inte säga nåt om.

Men jag tycker balans är mycket viktigare än faktiska vikten på en person!

Och ridbalans är inte samma sorts balans som att kunna gå på lina, ni hajar nog vad jag menar. Känsla för ridning...

Och sedan, vad är målet med ridningen? rida ut med barnen i skogen ibland eller satsa på träning? Det är ju också skillnad...

Tinker är en perfekt häst, om man hittar en med rätt lynne (som gäller för alla hästar i vilket fall) så DU känner dig trygg. Sen så finns det självklart fler hästar som redan är uppräknade ovan. Men lär dej gärna att tömköra i skog och mark etc för din del. Att knata runt med pållen på det viset är kul och ger en bra grund kondis. Kommer man bara igång de där jobbiga första veckorna, ska du se att din vikt också börjar rasa. Förena nytta med nöje så att säga. Rid också, men varva gärna är det jag menar. Få en ordentlig utrustning, speciellt sadeln, så att den ligger bra,fördelar trycket på bästa sätt och passar din rumpa.
Lycka till och ha det så kul!!

Jag väger idag strax över 105 :o:crazy: men har häst och rider därmed regelbundet. Hästen ifråga är ett halvblod/fullblod på 1,65, hyffsat rejäl men inte extremt grov på något sätt.

Jag tvivlar inte en sekund på att min häst klarar av min vikt, för då hade jag inte ridit... däremot så känns det inte helt rätt ändå så jag gör vad jag kan med situationen. Jag tränar regelbundet för instruktör så jag gör vad jag kan för att rida så bra jag bara kan och däremellan så varvar jag ridning med väldigt mycket promenader och tömkörning. Att skritta fram och av hästen från backen tycker jag är väldigt bra, och att jogga hästen på lina innan ett pass är också bra för hästen (oavsett tyngd på ryttaren egentligen).

Min förra arab skulle burit upp dig med lätthet!

Handlar inte om ras, det gäller att hitta en individ som har en mkt bra bakkärra, med lätthet att samla sig, och mkt påskjut!

Min arab bar up 130 kg utan problem. Det viktigaste är att hästen är vältränad med, men kan du rida så är det inga större problem.

Det finns många män som tävlar med den vikten så helt vanliga halvblod klarar det fint.
Vill du ha en lite mindre häst så varför inte en tinker? eller welsh cob?

Det viktigaste är nog att ha en häst som har lätt för samling, dvs bär sin och din tyngd på bakbenen mer än frambenen. Satsa på en välutbildad inte alltför ung häst.

Liknande trådar

Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 940
Senast: Lager
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 877
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 787
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 215
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama