Viktband på dräktigt sto

Niki

Trådstartare
Jag mäter då och då mina hästar med ett viktband (sådant där för en 40 kr från tex Hööks). Det ger säkert ingen perfekt vikt, men om inte annat ett hum om ifall hästen går upp eller ner i vikt över tiden.

Nu klurar jag lite på hur bra det fungerar när man mäter ett dräktigt sto?

Mitt ena sto ska föla om ca 1.5 månad och är tydligt dräktig, men inte särskilt rund alls. Enligt måttbandet har hon inte gått upp ett kilo sedan hon kom till mig i augusti. Eller, jo hon har pendlat lite på kanske 15kg upp och ner som mest, men senast jag mätt var hon mer eller mindre tillbaka på ursprungsvikten. Hade hon sett mager ut hade jag blivit orolig och försökt få i henne mera mat, men nu står hon på fri tillgång på lösdrift och är fin i hullet.

Och nej, det är ju inte magomfånget man mäter, man jag tänkte att det ändå borde synas lite kring bröstkorgen. Eller?
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Det behöver det inte göra, här är ett förstagångssto på dygn 318. Fölet blev en aningen litet som nyfödd men blev diplomhäst när han blev stor :)

060401-2.jpg
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Vi har haft flera sådana som man skulle kunna trott inte ens var dräktiga.

Men den mest roliga händelsen var märren Jody när hon skulle ha sitt första föl.
Hon gick omkring och såg ut att vara startklar för V75 alla dagar i veckan.
Åt bra men inget som satte sig på hullet.

Så kom ägaren och hälsade på.
Vi tog ut Jody på gången och sa att vi misstänkte nog att hon kanske inte var dräktig och vi funderade på att låta veterinär kolla.

Juvret var noll och inget och hon var riktigt slimmad.
Då var klockan sen eftermiddag

Vid 9 på kvällen så fick vi ringa ägaren och berätta att Jody hade fått ett jättestort stoföl.

Tror att våra hakor var nere på golvet.
Juvret var modell mjölkkossa och hon kunde då inte fatta varför vi var så upprörda.

Ägaren trodde först att vi skämtade och sen frågade han om vi var fulla..

Jody fick många föl sen genom åren.
Men hon var av den modellen.
I och för sig byggd lite som ett engelskt fullblod med spetig kropp och jättelånga ben. Fölungarna hon bar låg väl längstgående efter ryggen :D

Fölen blev i stort sett alla lite över medelhöjd. Bortåt 165 och någon på 168.
(travare)
Klart större, om än kopior av mamman.
Jody måste ha använt karbonpapper till sina ungar :D

AM
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Och nej, det är ju inte magomfånget man mäter, man jag tänkte att det ändå borde synas lite kring bröstkorgen. Eller?
jämför med gravid kvinna - jag kan inte tänka mig att jag har haft ändrat bröstkorgsomfång under mina graviditeter, DÄR lägger man ingenting.

I övrigt så är viktband bara skräp enligt min åsikt.
Känn på hästen, lagom med utfyllnad mellan hud och revben + väl inbäddad ryggrad = häst i lagom hull.
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Mina ston har iallafall gått upp i vikt enligt viktmåttbanden ,när de varit dräktiga.

Mia
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Jag har hört att förstagångsston ofta bär fölet långt upp i magen och att de därför ofta inte ser så stora ut.
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

De verkar helt klart vara bra på att luras vissa av dem. :D

Och i detta fall är jag ganska säker på att stoet är dräktigt, inget intresse för hingsten och även om hon bara skulle kunna vara normalrund är hon lite extra fyllig, särskilt mot flanken till. I förgår såg jag dessutom att hon fått lite juver.

Och nej, jag tror inte så många gravida går upp massor över bröstkorgen (om än i bröstomfång), men det kan/kunde ändå vara så att hästar lägger lite vikt över den arean.

Viktband är väll inget perfekt, men just för att se skillnad på samma sätt över period tycker jag att det borde fungera skapligt. Men, det verkar inte gälla detta sto. Mitt andra som är planerad till början av juli har däremot gått upp massor, 70 kg på 1.5 år och det mest av detta sedan i höstas. Nu kan ju det vara allmän mognad och tillväxt också (4 åring), och inte ser hon heller tjock ut. Men, där är det ju långt kvar än för henne.

Och båda är förstagångsston, så det inverkar säkert också på att de inte ser så dräktiga ut.
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Jag använder också "viktbamdet på mina hästar..dräktig eller inte dräktig,,har det bara som en fingervisning dock...mitt dräktiga sto räckte inte bandet runt förra året när jag skulle "väga" henne en tid före fölning:)
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Det är så jag med använder det - som fingervisning för att se trender över tid på samma häst (och samma person som mäter). Men tydligen fungerar det int för detta dräktiga sto.

Undrar hur det fungerar om de generellt lägger på sig kulmage?(dräktig eller ej)
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Det är så jag med använder det - som fingervisning för att se trender över tid på samma häst (och samma person som mäter). Men tydligen fungerar det int för detta dräktiga sto.

Undrar hur det fungerar om de generellt lägger på sig kulmage?(dräktig eller ej)

Jag mäter mina hästar regelbundet för att jag känner att man ibland blir lite hemmablind..trots att man känner på hästarna dagligen så är det ibland svårt att få en uppfattning då dom tex som nu har tjock päls och unghästarna drar iväg växtmässigt mm så jag vill ha lite annan koll,tycker att det funkar bra.ang dräktigt sto upplever jag det som att dom växer i "omgångar" eller hur man ska uttrycka sig så om du mäter om tex tre veckor kanske du får ett helt annat utslag på mätningen...
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Precis som jag då. Blir för hemmablind och behöver lite hjälp :angel:

Jag har mätt detta sto ungefär en gång i månaden sedan augusti, men som sagt, ingen egentlig skillnad och nu är hon mer eller mindre tillbaka på vikten hon hade när hon kom enligt bandet. För någon månad sedan vägde hon ca 15kg mera, men det är det mesta hon har visat i uppgång, ett tag efter ankomst gick hon ner något. Men annars samma vikt. :confused:

Jaja, hon är väll ett sådant förstagångssto där det inte påverkar så mycket, men flera verkar ha sett en viss ändring på banden, kanske till nästa föl unge. :p
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Hur ser hon överhuvudtaget ut i hullet ? Får hon tillräckligt med mat för att både hålla sig i hull och att vara högdräktig ?
¨
¨Bild ?

Mia
 
Sv: Viktband på dräktigt sto

Jag uppfattar att hon har bra hull och får äta ordentligt. Beräknad foderstat, trots att man aldrig vet exakt vad de äter på fri tillgång. Dåligt med vettiga bilder där man kan se det som är någorlunda nya.

Här är nog den bästa nyaste, och den är nästan en månad gammal, 19 januari...
DSC_0004_zpsb9670437.jpg


Och nästan precis en månad sedan, 13 januari.
DSC_0009_zpsa9a0d1f7.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 184
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp