E

Egonson

Vad väger era hästar? Vad är de för ras, hur höga över manken?
Hur är de i hull?

Skulle vara intressant att se vad hästar av olika raser och storl väger på ett ungefär :)

Mina pållar:
Norsvensk bruks sto, 151 cm mkh väger 550 kg, normalhull
Vbl travare valack, 156 cm mkh väger 440 kg, i det närmaste perfekt hull :d (så är han väldigt lätt att få i fint hull också)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vikt

Det var ca 2 månader sen hon vägdes men jag gissar att det inte har ändrats.
Har en lipizzaner som är 147 cm, väger 410 kg och är i normalhull.

Tack för era svar (Álins privata intresseklubb antecknar ;) )
Upp!

Arabvalack, född 95, 147 cm i mkh. Väger 395 kg i normalhull. Nu sen han blev förtidspensionerad har han blivit lite trindare och väger 440 kg ungefär.

Arabsto, född 03 och vääxer. 148 cm i mankhöjd och högre över baken. Lagom hull, väger 385 kg (och VAR hon gömmer de förstår ingen)

Alla vikter är vikter på VÅG, utom valackens nuvarande som är med måttband.

Islänning modell grövre 135 cm hög väger ca 370 och är ganska lagom, håller på att sätta lite mer muskler men har ganska mycket redan. Vägde 420-430 kg när jag köpte henne och det var INTE muskler. =)

Ok då ska jag bidra med en RIKTIG häst ;) .
Svenskt halvblod 178 mankhöjd 749 kilo, fin i hullet,.

detta var för ca ett halvår sedan som jag tog och vägde dom men tekniken längd multiplicerat med bröstomfånget i kvadrat och sedan dividera med 11 900... (tekniken finns på freefarm)

då vägde mitt ena varmlod 520kg och han är i fint hull, ca 165cm
det andra varmblodet vägde då 590kg och han är ca 175cm

jag kan säga de andra två hästarnas i stallets vikter också..
araben vägde typ 450kg tror jag och han är 148cm och ganska fet
varmblodet vägde ca 620-630kg och han är 167cm och överfet..

som sagt detta var vad dom vägde för ca 6månader sedan...

Senast ändrad av en moderator:

Arabsto, ca 152 cm mkh, väger 505 kilo. Är mycket välmusklad och fin. I lagom hull.

Quartervalack, ca 150 cm i mkh, väger 540 kilo. Är ett riktigt litet muskelpaket.

varmblodssto på 154. väger ca 400 kg,normalhull och fint musklad

varmblodssvack på 167 cm.. väger ca 520 kg...hade gärna fått vägt 550 kg, muskelfattig

Connemaravalack, 143 cm, 420 kg. Lagom hull och välmusklad.

welshMountain 114 cm vikt enligt våg 225kg lagom hull
welsh cob 144 vikt enligt våg 450kg omusklad i bra hull
welsh Mountain 115cm 199kg sjuk och mager :cry:

Senast ändrad:

Mitt svenska halvblod är ca 165 cm och väger enligt VÅG 640 kg. Han är fn lite omusklad men tror att han håller ungefär samma vikt med muskler pga liten övervikt. Kraftig modell med enorm benstomme. 20 år gammal.

Arabsto, 13 år, 151cm, promenadrids 3-4 ggr/vecka, 484kg (med viktmåttband), kom hem från fodervärden FET och har visat sig vara rätt så svårbantad! Möjligen liiite musklad under fettet? :smirk:

Arabsto, 7 år, 147cm, under inridning och "tränas" 3-4 ggr/vecka, 420kg (vägd på våg), i bra hull, men kunde gärna få muskla på sig liiite mer. :d

/JES

Liknande trådar

Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: hoppeloppe
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Anläggning När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan? Låt säga att man finner flera stall som är...
Svar
14
· Visningar
1 967
Senast: YorkWann
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka