Vikt uppgång pga mediciner?

Soffan74

Trådstartare
Är det någon mer jag som har gått upp i vikt pga någon medicin?
Jag har gjort det. Från 58 kg till nu 90 kg. Äter en hel del mediciner. Levaxin Simvastatin Emegasan Dimetikon Fluoextin Mitrazapin Quintiapine Atarax Theralen Arcoxia Alvedon Omeprazol Tradolan Steroider mm

Mirtazapin kan ge viktuppgång.
Jag har ätit, genom åren, venlafaxin, atarax, zyprexa, quetiapin, nozinan, melatonin, stesolid, buspiron, mirtazapin och några fler jag inte minns. Efter att jag börjat äta melatonin så står det en journalanteckning om att jag gått upp i vikt men jag tror min viktuppgång beror på en kombination av läkemedel och inaktivitet.

Senast ändrad:
levaxin äter du väl för sköldkörtelsjukdom? Själva sjukdomen kan ju ge viktuppgång och därför kan du behöva kontrollera dos osv med din läkare. Mirtazapin ger ökad aptit och väldigt många går upp i vikt av den anledningen.

Mirtazapin kan ge viktuppgång.
Jag har ätit, genom åren, venlafaxin, atarax, zyprexa, quetiapin, nozinan, melatonin, stesolid, buspiron, mirtazapin och några fler jag inte minns. Efter att jag börjat äta melatonin så står det en journalanteckning om att jag gått upp i vikt men jag tror min viktuppgång beror på en kombination av läkemedel och inaktivitet.
Mitrazapin har jag ätit i 25 år. Så den kan det inte vara. Började gå upp i vikt 2012

Jag gick upp från 66 kg till 99 på grund av quetiapin. :meh:

Sen fick jag underproduktion av sköldkörteln av den också vilket bidrog till ännu mer viktökning.
Har tagit Theralen också men vet inte hur mycket det spelar in.
Aldrig mer säger jag! :wtf: Var tvungen att göra en gastric sleeve och nu har jag tack och lov gått ner 20 kg på tre månader. :bow:

Jobbar i psykiatrin. Just quetiapin är ökänt. Även zyprexa (olanzapin) som föregående skrev är en fruktansvärd vikthöjare. Har sett smala patienter gått till stormfeta på nolltid.
Mirtrazapin ger också måttlig viktuppgång. Det är dock antideppressiv medicin.
Även steroider (kortison) ger viktuppgång.

Personligen är jag mycket tveksam till att neuroleptika som skrivs ut som "stämningsstabiliserande" medicin till patienter som inte har bipolär sjukdom eller schizofreni. Men det är min åsikt. Jag vet att det förekommer frekvent och att det är vedertaget men jag tycker inte om det.

Mitrazapin har jag ätit i 25 år. Så den kan det inte vara. Började gå upp i vikt 2012
Ok men du tar quetiapin också? Tror den också kan ge viktuppgång. Länge sen jag hade den så minns inte vad det stod i fass.
Kan även vara så att mirtazapinet i kombination med dina andra mediciner ger viktuppgång även om den inte gjort det förut. Dessutom kan hormonerna i kroppen förändras med åren och ge viktuppgång.

Ok men du tar quetiapin också? Tror den också kan ge viktuppgång. Länge sen jag hade den så minns inte vad det stod i fass.
Kan även vara så att mirtazapinet i kombination med dina andra mediciner ger viktuppgång även om den inte gjort det förut. Dessutom kan hormonerna i kroppen förändras med åren och ge viktuppgång.
Ja. Sedan 2013 tror jag.
Ok. Även på låg dos? Äter nu bara 50 mg. Började på 175 mg
Det är något av mina hormoner som är förhöjda. Minns ej vilket. Är på utredning för detta hos Endokrin. Väntar MR av hypofysen

Jag är tveksam till att Mirtazapin har funnits på marknaden i 25 års tid.
Men håller med om att viktuppgång är en vanlig biverkan.
Sedan har du ju en förfärlig cocktail i största allmänhet, där kombinationen Fluoxetin och Tramadol har potential att bli riktigt farlig och definitivt bör undvikas.
Misstänker, utifrån blandningen, att någon psykiater är inblandad och rekommenderar att du diskuterar uttrappning av smärtstillande läkemedel (och kanske du kan slippa omeprazol om du blir av med arcoxia) och ändring av övrig medicinering för att undvika så kallade interaktioner.

Det finns ganska många mediciner som man kan öka i vikt av (av olika anledningar, fyller vatten kroppen/ökad hunger/mm). Gjorde du någon förändring just 2012, eftersom det var då du började gå upp i vikt?
Det kan även bero på om du slutade med en viss medicin då eller något annat.
För min del så handlade viktuppgången av att jag blev diagnosticerad celiaki och därmed slutade äta gluten, laktos och mjölksocker. Efter ett tag så startade kroppen återhämtningen och reparationen av tarmen och då kunde helt plötsligt kroppen ta upp alla näringsämnen igen = viktuppgång.

Men det är ju hysteriskt mycket olika och dessutom starka prylar.
Jag blir ofta chockad på buke över hur många som verkar käka stesolid och tradolan mm som smågodis.
Ja, men det finns ju ofta en anledning...... Inget man gör frivilligt direkt.

Ska tillägga att jag själv tar bara stesolid och sånt vid enstaka tillfällen.

Jag började äta abilify för ca ett år sen och gick direkt upp 10 kg. Verkar inte kunna bli av med dem igen heller.. Trots stenhård diet och motion sitter de kvar på kroppen som iglar.

Ja, men det finns ju ofta en anledning...... Inget man gör frivilligt direkt.

Absolut, men ibland borde man rensa lite bland gamla läkemedel från läkarhåll också.
Jag är övertygad om att många är övermedicinerade och stt man bara sätter in mer och mer istället för att hitta problemet. En del läkare är fenomenala, andra rent usla. behöver man- absolut, men ibland kanske boten är nåt annat än ännu fler mediciner.
Jag äter antidepp och under min graviditet fick jag diverse utskrivet. Men jag tackade också nej till somligt eftersom jag inte vill knapra benzo som smågodis. medicin är super, men det är också något som kan vara beroendeframkallande.

Jag är tveksam till att Mirtazapin har funnits på marknaden i 25 års tid.
Men håller med om att viktuppgång är en vanlig biverkan.
Sedan har du ju en förfärlig cocktail i största allmänhet, där kombinationen Fluoxetin och Tramadol har potential att bli riktigt farlig och definitivt bör undvikas.
Misstänker, utifrån blandningen, att någon psykiater är inblandad och rekommenderar att du diskuterar uttrappning av smärtstillande läkemedel (och kanske du kan slippa omeprazol om du blir av med arcoxia) och ändring av övrig medicinering för att undvika så kallade interaktioner.
Ja. Minst 20 iaf.
Tradolan tar jag bara vb. Max 1 per vecka.
Äter Alvedon 665 och Arcoxia 90 pga svåra smärtor i knäet. Kommer nog aldrig att kunna minska på dem tyvärr...
Har ingen kontakt med en psykiater. Bara en läkare på Psykiatrins hus. Som jag knappt träffar var 4 mån

Det finns ganska många mediciner som man kan öka i vikt av (av olika anledningar, fyller vatten kroppen/ökad hunger/mm). Gjorde du någon förändring just 2012, eftersom det var då du började gå upp i vikt?
Det kan även bero på om du slutade med en viss medicin då eller något annat.
För min del så handlade viktuppgången av att jag blev diagnosticerad celiaki och därmed slutade äta gluten, laktos och mjölksocker. Efter ett tag så startade kroppen återhämtningen och reparationen av tarmen och då kunde helt plötsligt kroppen ta upp alla näringsämnen igen = viktuppgång.
Åt bara Mitrazapin då innan 2012. Och Ipren vb.
2012 blev jag inlagd i 2 omgångar på Psyket. Pga depression och ångest. 2014 skadade jag knät som ff är mkt dåligt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka