Vikt på unghäst

lizzie

Trådstartare
Är det någon som har bra koll på vad en 1,5-åring växer (varmblodig ridhäst). Beräknad vuxenvikt är 600 kg, men hur mycket är rimligt att hon väger som 1,5-2-åring.

Behöver fylla på med proteinkoncentrat i hennes foderstat och frågan är hur mycket jag kan ge utan att överskrida rekommenderade gränser.

/Lizzie
 
Är det någon som har bra koll på vad en 1,5-åring växer (varmblodig ridhäst). Beräknad vuxenvikt är 600 kg, men hur mycket är rimligt att hon väger som 1,5-2-åring.

Om du inte har möjlighet att väga din häst och den har växt “normalt” så kan du uppskatta vikten utifrån uppskattad vuxenvikt och ålder. Den amerikanska fodernormen NRC 2007 har tagit fram beräkningsformler som bygger på ett stort antal studier av växande unghästar.

Vill du inte räkna själv så kan du få fram uppgifter här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Klicka på “Animal Specification”, ange uppskattat vuxenvikt (Mature Weight) och välj “Growing” and ange ålder i månader. Du får då fram ett värde på uppskattad nuvikt (“Estimated Actual Weight”).

Uppskattad vikt vid 18 mån. ålder är 465 kg och vid 24 mån. 515 kg.
 
Om du inte har möjlighet att väga din häst och den har växt “normalt” så kan du uppskatta vikten utifrån uppskattad vuxenvikt och ålder. Den amerikanska fodernormen NRC 2007 har tagit fram beräkningsformler som bygger på ett stort antal studier av växande unghästar.

Vill du inte räkna själv så kan du få fram uppgifter här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Klicka på “Animal Specification”, ange uppskattat vuxenvikt (Mature Weight) och välj “Growing” and ange ålder i månader. Du får då fram ett värde på uppskattad nuvikt (“Estimated Actual Weight”).

Uppskattad vikt vid 18 mån. ålder är 465 kg och vid 24 mån. 515 kg.

Stort tack för hjälpen! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har idag hämtat årets höskörd. Tyvärr är det låg kvot mellan Mj/smbpr - den ligger på 4,3. Jag har en växande unghäst som behöver...
Svar
2
· Visningar
651
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Är rätt ny på det här med foderstatsberäkning, men har provat räkna i både Freeform och på Hästsveriges foderprogram med i princip samma...
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: cewe
·
Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp