B
Blixtra
Den vanliga stora rundbalen med ensilage, vad väger en sådan ungefär?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
peter_lundin skrev:Väldigt beroende på ts-halten.
PL
Aha , där lärde jag mig något nytt (och på något sätt endå så självklart ). Antar att vi börjar fodra med det from. någon gång i september. Då jag öppnat balen och skickat in för analys och fått reda på TS, kan jag återkoma med min fråga!peter_lundin skrev:Skulle tro att frågan egentligen gäller hösilage, var nu gränsen går? Pressvattengränsen, 40%, 50%? Rundbalalsensilage brukar alltid vara förtorkat oftast över 40% o bör alltid ligga över pressvattengränsen.
En tidigt tagen bal med ts på 35% hamnar lätt på 700 kg.
En sent slagen med ts på 70 kanske väger 300 kg.
PL
Aha , där lärde jag mig något nytt (och på något sätt endå så självklart ). Antar att vi börjar fodra med det from. någon gång i september. Då jag öppnat balen och skickat in för analys och fått reda på TS, kan jag återkoma med min fråga!peter_lundin skrev:Skulle tro att frågan egentligen gäller hösilage, var nu gränsen går? Pressvattengränsen, 40%, 50%? Rundbalalsensilage brukar alltid vara förtorkat oftast över 40% o bör alltid ligga över pressvattengränsen.
En tidigt tagen bal med ts på 35% hamnar lätt på 700 kg.
En sent slagen med ts på 70 kanske väger 300 kg.
PL
............samt om det är en lallare eller inte som kör pressen :smirk:............sånna finns det alltför många av, tyvärr, och då blir det skit. Men dom verkar ha råd med detta..........Bubbla skrev:men självklart kan det variera, även med vad man har för typ av rundbalare.