vikt på rundbal

B

Blixtra

Den vanliga stora rundbalen med ensilage, vad väger en sådan ungefär?

Sv: vikt på rundbal

Skulle tro att frågan egentligen gäller hösilage, var nu gränsen går? Pressvattengränsen, 40%, 50%? Rundbalalsensilage brukar alltid vara förtorkat oftast över 40% o bör alltid ligga över pressvattengränsen.
En tidigt tagen bal med ts på 35% hamnar lätt på 700 kg.
En sent slagen med ts på 70 kanske väger 300 kg.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Skulle tro att frågan egentligen gäller hösilage, var nu gränsen går? Pressvattengränsen, 40%, 50%? Rundbalalsensilage brukar alltid vara förtorkat oftast över 40% o bör alltid ligga över pressvattengränsen.
PL
Aha :idea: , där lärde jag mig något nytt (och på något sätt endå så självklart :crazy: ). Antar att vi börjar fodra med det from. någon gång i september. Då jag öppnat balen och skickat in för analys och fått reda på TS, kan jag återkoma med min fråga!

peter_lundin skrev:
PL
Aha :idea: , där lärde jag mig något nytt (och på något sätt endå så självklart :crazy: ). Antar att vi börjar fodra med det from. någon gång i september. Då jag öppnat balen och skickat in för analys och fått reda på TS, kan jag återkoma med min fråga!

Höt har torkat på åkern och blivit vänt i tre dygn, från slaget till inplastat. Förhoppningsvis tar vi en andra skörd också, de balarna blir väl då tyngre, eftersom att det torkar sämre på sensommaren?

Häromkring torkas inte balarna ner till så mycket som 40% i alla fall. Och de bönder jag brukar diskutera grovfoder brukar säga runt 500 kg per bal. Det är även den siffra jag hört från min utbildning, men självklart kan det variera, även med vad man har för typ av rundbalare.

Det beror på hur stor en "vanlig" rundbal är. Har sett rundbalar på 105 till 185 cm i diameter. Sedan beror det på ts halten ju lägre ts=mycket vatten, ju tyngre, som nämnts ovan. Förra året hade vi 115 i diameter och ts på ca: 70% och de låg på 310-340kg. Jag pressar ca:115 cm eftersom det tar Solbackens åtta pållar ca: 5 dagar att göra slut på.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Bubbla skrev:
men självklart kan det variera, även med vad man har för typ av rundbalare.
............samt om det är en lallare eller inte som kör pressen :smirk:............sånna finns det alltför många av, tyvärr, och då blir det skit. Men dom verkar ha råd med detta..........

Senast ändrad:

Jag ska gå och mäta diamtern på balarna. När jag har TS och diametern, verkar det vara lättare att göra en vikt bedömning!

Balarna är pressade i en aldeles för säsongen NY press. Den pressar samtidigt som den plastar en annan bal, ser mycket hightech ut ;) .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve