Vikt och tjock häst

Sv: Vikt och tjock häst

Min förra häst av den äldre kraftiga modellen 138 cm vägde 370 på våg med kanske 10 kg övervikt.
Med måttband 420 kg.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Som svar till fia08, så kan jag absolut säga att detta påverkar hennes rörelsemönster. Det syns tydligt både i trav, tölt och galopp att magen hindrar henne.

Det är något vi också diskuterat om i stallet, just det här med att hon kanske får i sig för lite protein och att det kanske är därför hon äter halm. Vi ska tillägga mer hö så småningom. Men min oro ligger i att: "vad säger att hon kommer sluta trycka i sig halm, när hon får mer hö". Annars tycker jag att halm absolut är kanon eftersom att hästarna har något att göra om dagarna. Jag är inte helt säker, men jag tror vi har havrehalm just nu.

Som svar till saraandersson. Vi använder främst linfröolja och linfrökaka eftersom det ska vara positivt för hästens hårrem. Dock följde jag strömmen när jag ingick i denna foderstaten. När jag läste om de olika typerna av foderna läste jag också att dessa kan ha laxerande effekt på hästen. Detta kan kanske också förklara varför hennes avföring är lite löst. Ett annat problem vi också haft. Har fått råd om att använda Quick Fix för detta. En annan fråga till dig är hur du hade gjort med sadel på en ung häst? Det är ju rätt ultimat att sadeln ska ligga på rätt plats, vilket verkar var omöjligt med lånesadeln jag har.

Jag tror absolut att det är halmen som har hindrat hennes viktnedgång.

Som svar till Arwen. Jag förstår tankesättet med att vänta till våren. Det är ju så att islandshästar kan har en tendens att gå upp något på vintern. Jag vill gärna vill få henne grundinriden till innan vintern. En bomlös sadel är ju något att fungera på, hade den bara suttit på rätt plats på henne så hade jag varit nöjd. Så mycket funderingar.. Man blir ju tokig! Kul att du tycker att måttbandet stämmer rätt så bra. Vi mätte hennes vikt bara för att få en bil av vad hennes vikt kan vara.

Ainasoja, hon är svenskfödd.

Kul med många svar. Jag får många tankeställare. Det är framförallt kul att läsa om vad er häst väger till förhållande av mankhöjd. Hoppas på fler svar och funderingar.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Jag fick köpa en slags bomlös sadel till min tjocka unga islandshäst, för allt annat gled fram. Jag var på ett speciellt ställe där man kunde prova ut sadel till sin islandshäst.

Han som mötte mig för att känna på hennes rygg såg inte glad ut när han fick se mitt lilla fetto. :o Hon är bantad nu men sadeln har jag behållit! Ligger helt fantastiskt på henne och är skön att sitta i.
Den är ju bomlös och ger något mindre stöd och balans än en vanlig sadel med bom. Jag tycker dock att det är värt det, hade jag velat rida på halsen på mitt riddjur hade jag köpt en drake tänker jag ;) För bomsadlar glider verkligen fram på henne, trots bättre hull!

Jag rekommenderar att hitta någonstans att prova ut sadlar speciellt för islandshästar och åka dit med hästen. :) Jag misströstade som allra värst när jag plötsligt hittade det här stället, och vips, så var man med sadel :D
 
Sv: Vikt och tjock häst

Min börjar faktiskt tappa lite nu när det inte är obegränsat med mat. Känns så på gjorden i alla fall. Med rätt anpassad foderstat absolut inte fri tillgång så bör hon gå ner i vikt. Sen skulle jag inte motionera en obalanserad överviktigt unghäst på volt även om underlaget är bra.
Lydnadsövningar och övergångar kortare stunder är ok.
Att ta med den som handhäst är betydligt bättre.
 
Sv: Vikt och tjock häst

Min valack är svenskfödd, 10 år, ca 143 i mkh.
Måttbandet står nu på 420 (jämfört med våg, diffar -20. Alltså borde han väga 400 om han vägdes)
Går ute dygnet runt, kan absolut inte stå med halm i lösdriften. Har mycket knapert med bete men lättar inte ett gram på vikten trots ridning 5 dgr i veckan.
I vintras vägde han som bäst, 350 kg. Då gick han på analyserat hö med ngt låg proteinkvot som kompenserades med lusern. Många höjde på ögonbrynen över att han enbart fick 6 kg per dag men han var fin i hull och mage, pigg och glad.
Han är tydligen inställd på att gå på så lite foder som möjligt.
Mitt bästa råd är att du analyserar hö:t, utan analys blir det svårt att veta vad som behövs/saknas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 396
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 525
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförarjacka
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp